groeiecho

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by joepie3, Jan 6, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. joepie3

joepie3 Actief lid

Mar 22, 2014
    155
    0
    16
    #1 joepie3, Jan 6, 2015
    Last edited: Jan 6, 2015
    Hoi,

Ik heb een groeiecho gehad met 31,1 weken
    Nu zei de vk dat het een klein dik kindje is. Korte beentjes zei ze en dat zeiden ze bij de gyn met de 20 weken echo ook al.
    Nu staat er op mijn vk kaart
    Hcp 70
    Acp86
    Flp5
    wij en onze andere kindjes zijn erg lang dat was bij de kindjes op de echo ook steeds te zien.
    Ik maak me nu zorgen of dit wel goed is.
    Is dit extreem klein en waarom staat overal de p achter bij de afkortingen?
    Het kindje woog nubijna 1800gr.

2. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Goedenavond,

nee hoor het kindje is echt niet extreem klein. Het gewicht van het kindje is prima, alleen zal de lengte van het kindje waarschijnlijk korter zijn dan van je andere kinderen. Waren de andere kinderen bijvoorbeeld 50 cm, dan zal dit kindje bijvoorbeeld 48 cm zijn. Het wordt dus waarschijnlijk wat je verloskundige al zei, een klein dik kindje. De p betekent percentiel en geeft aan op welke groeicurve de baby groeit. P50 is bijvoorbeeld gemiddeld, p97,7 is de bovenste groeicurve en p2,3 is de onderste groeicurve. Het hoofdje (hc) en het buikje (ac) groeien boven de gemiddelde groeicurve (p70 en p86) en het bovenbeentje op de p5, dus onder het gemiddelde. Wel vallen alle maten binnen de de groeicurves, dus ondanks dat het kindje kleinere bovenbeentjes heeft is de groei dus goed. Ik hoop dat ik je het zo een beetje heb kunnen uitleggen en anders hoor ik het graag. Succes!

Groetjes Monique

3. joepie3

joepie3 Actief lid

Mar 22, 2014
    155
    0
    16
    Bedankt voor de duidelijke uitleg.
    Ben een stuk geruster nu.
    Dacht eigenlijk gelijk aan down syndroom en zulke dingen maar dat heeft er dus niks mee te maken? Kijken ze daar bij de 20 weken echo ook nog naar?

groetjes

4. Monique

Monique Verloskundige

May 6, 2014
    1,572
    0
    0
    Goedenavond,

een kort bovenbeentje kan een aanwijzing voor down zijn, maar dan is de groei van het bovenbeentje onder de p2,3. Dit is bij jou niet het geval. Het beentje groeit op de p5. Bij de 20 weken echo zijn er een aantal afwijkingen zichtbaar die op down kunnen duiden, maar er zijn ook kinderen met down, die deze afwijkingen niet hebben. Dus de 20 weken echo is niet een specifieke test voor down. Succes!

Groetjes Monique

Share This Page