Delier???

Discussie in 'De lounge' gestart door LadyKikker, 12 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Is iemand op t forum bekend met een Delier??

Mijn moeder heeft gister een operatie ondergaan en heeft ook hersentumoren (uitzaaiing longkanker)
    Ze is nu verschrikkelijk in de war! Door de uitzaaiingen was ze al een beetje warrig, geheugen niet helemaal goed en concentratieproblemen. Heeft een periode gehad dat ze heel erg afwezig was,maar door medicatie ging dit beter.
    Maar na gister is het helemaal mis. Ze is ontzettend achterdochtig naar het ziekenhuis en ziet dingen die er helemaal niet zijn. (ze sjoemelen met medicijnen, belazeren haar, stoppen iets in haar eten, enz enz.)

In eerste instantie dacht ik meteen aan de uitzaaiingen maar verpleegster had het ook over een delier. Toch zou dat gek zijn, want volgens haar ben je bij een delier alleen maar in de war.
    Als ikzelf een beetje google, kan een delier ook agressie en waanideeen met zich meebrengen.
    Dus vraag ik me toch af of dit het niet kan zijn. (vanavond spreek ik de verpleging weer, dan ga ik het natuurlijk melden)
    Maar is hier misschien iemand die er iets over kan vertellen???

2. Drieka

Drieka Niet meer actief

Dat komt vaker voor na een operatie dat mensen in een derlirium gaan helaas.
    Heb zelf op chirurgie gewerkt als verpleegkundige dus ben er wel bekend mee ja.

Een delirium is zeker niet alleen verwardheid, mensen kunnen erg achterdochtig en agressief worden, ze worden gewoon een heel ander mens en soms moet er echt een psychiater aan te pas komen om kalmeringsmedicatie voor te schrijven, dit kan over zijn binnen een paar dagen maar kan helaas ook langer aanhouden, dat is nooit van tevoren te zeggen.

Hou zelf goed in de gaten hoe ermee omgegaan wordt want je moeder kan zichzelf ook dingen gaan aandoen als ze in een flink delirium zit, dit kan echt gevaarlijke situaties teweeg brengen maar goede verpleegkundigen weten precies wat ze ermee kunnen en moeten.

Sterkte!!!

3. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Bij een delier ben je echt niet alleen maar in de war, ja dat kan wel, maar je kunt idd hallucineren/agressief zijn/achterdochtig.

4. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Klinkt wel als een delier (maar kan natuurlijk ook wat anders zijn), ze heeft ook allerlei factoren die de kans op een delier vergroten, onder andere dat ze is geopereerd en ze is in een vreemde omgeving. De psychiatrisch verpleegundige/consulent kan dit vaststellen en in principe zouden ze die dus moeten inschakelen bij deze klachten.

Heel veel sterkte met je moeder.
    Mocht het trouwens een delier zijn helpt het wel om dingen in haar kamer te zetten die ze herkent zoals foto's van dierbaren of iets persoonlijks.

5. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Mijn opa heeft een delier gehad.. althans.. dat zeiden ze toen. Hij was erg in de war, super vergeetachtig, hij was bijvoorbeeld vergeten dat hij geopereerd was, en niet mocht lopen (hij was dus 6 uur na de operatie ook gewoon opgestaan en weggelopen ;) hij dacht, dat hij naar huis moest.. ) en ook heel boos op het ziekenhuis. Ik weet niet zeker of hij ook waanideeën had, maar mijn opa is met verpleging naar huis gebracht, omdat een vertrouwde omgeving rust en verbetering kon brengen. Dat was ook zo, de eerste week was het heel erg, en daarna steeds minder, en na een week of 5/6 was het echt weg.

6. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Mijn vader heeft het gehad. Hij kreeg het na een operatie aan zijn aorta.
    Het was doodeng. Hij lag dus op de IC maar als hij wakker werd trok hij alle kabels eruit, probeerde hij met zijn doorgezaagde ribbenkast uit bed te klimmen, is zo dus ook een keer gevallen.
    En het ergste was eigenlijk dat de verpleegster toen het net was begonnen beweerde dat hij gewoon lastig was en dat ik maar met hem moest praten.
    Gelukkig is de psychiater gekomen, heeft hij andere medicijnen gekregen en hebben ze hem weer een tijdje langer laten slapen. Pas na een week ofzo is het beter gegaan. Maar hij kreeg wel de weken erna steeds weer dips...
    Hij was dus ook extreem agressief en anders dan anders. En ik vond het doodeng...

7. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Dank voor de reacties...

Ze neemt haar pillen niet meer en eet niet. Nu kan dat natuurlijk allemaal per infuus,maar ben bang dat ze die er uiteindelijk ook uit gaat trekken.

Wat kan ik verder doen? Met haar meepraten of juist tegen haar waanideeën ingaan? Iets vertrouwds van huis meenemen?
    Zou er zo zelf de hele dag gaan zitten om haar rustig te houden, maar heb helaas ook nog mn werk :( en gezinnetje natuurlijk.

Is het iets wat terugkomt als je het al eerder hebt gehad? dus bij een volgende operatie, zou het dan ook weer terugkomen?

Ze zouden haar iets kalmerends geven geloof ik. Bel straks de afdeling op en zal het er nog even over hebben.

8. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Vertrouwde dingen om haar heen kan helpen.
    Tegen haar ingaan heeft geen zin, voor haar is dit werkelijkheid.

9. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Ik vind het ook als een delier klinken. (Maar het kan bijvoorbeeld ook door bepaalde pijnmedicatie komen.)

Probeer wat spulletjes van thuis en foto's van familie bij haar te zetten, dingen die ze herkent.
    Wat ook kan helpen is een A4-tje voor haar ophangen met de dag van de week en de datum er op.
    En praat over fijne momenten van vroeger.

Ze heeft bij een volgende opname wel een verhoogde kans op een nieuw delier.

10. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    kan het trouwens dat er wel heldere momenten zijn?
    Ze weet wel namen van familie enzo...

en beseft ze dit allemaal? Dat ze de woede enzo echt voelt?

11. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ja hoor, heldere momenten kan zeker.
    Het kan zijn dat ze achteraf goed zijn dat ze helemaal niet meer weet wat ze nu doet/zegt en daardoor verdrietig zijn als ze het hoort.

12. Mitsy1983

Mitsy1983 VIP lid

25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    Mijn vader heeft een delirium gehad, en is ook lange tijd erin gebleven,dit was heel heftig, en heel eng om te zien. Ik wil er hier liever niet verder over uitweiden, je mag me altijd pb'en! Heel veel sterkte, het is heel heftig om een ouder zo te zien...

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mijn vader heeft onlangs een delier gehad, mogelijk door morfine, maar dat is niet helemaal zeker.

Tussendoor had hij wel heldere momenten, wist ook wel wie wie was. Maar tijdens het delier zag hij allerlei dingen die er niet waren, ging graven in de nacht in de tuin en ineens 's nachts de straat op etc.

En nadat hij weer uit het delier kwam (hij heeft bijna 2 weken op een gesloten afdeling gelegen) had hij dus herrinneringen aan dingen die dus nooit geweest zijn/niet bestaan. Heel raar en hij vind het nu (2 mnd later) ook best moeilijk omdat hij van sommige dingen nu niet weet of het nu echt of niet was.

14. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    juist die heldere momenten zijn typisch delier, lijkt op tijdelijke dementie.. ja ze voelt op dat moment de woede echt alles is echt maar als ze eruit komt zal ze zich daar niets meer van herinneren..

maar ook de hersentumoren kunnen op plekken in het hoofd drukken die de verwardheid doet toenemen (tenzij ze alles hebben weggehaald)

wat een moeilijke en heftige situatie zitten jij maar vooral je moeder..

veel sterkte

15. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Voor die tumoren was ik in eerste instantie ook heel erg bang (en nog steeds) Dan zou het in dat geval wel ineens heel erg hard gaan. (al is dat helaas ook mogelijk)
    In combinatie met die operatie en ze heeft gisteravond ook Morfine gehad bedenk ik me net...Lijkt het toch meer de een delier.

16. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
  17. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Heb net de afdeling gebeld... De psycholoog is geweest en denkt ook aan een delier.
    Ze krijgt nu Haldol en nu maar hopen dat dat een beetje helpt...

Bedankt voor de reacties.. Toch fijn op zo'n moment :)

18. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Wat een nare tijd voor jullie Sabrina

Mijn vader heeft ook een delier gehad
    Hij zag van alles wat wij niet zagen
    In het begin was dat nog wel eens grappig maar snel daarna werd hij ook achterdochtig en zelfs agressief.
    Hij heeft echt gekke dingen gedaan
    Zo stond hij met infuus en al op de brandtrap van het ziekenhuis (buiten dus) met een verhaal dat hij op een boot zat dat verging, de afdeling moest dicht omdat hij wegliep, en dacht dat hij een special agent was die de wereld moest redden.
    Ik kende mijn eigen vader niet meer, ik werd er erg verdrietig van.
    Later bleek dat hij uitzaaiingen had in zijn hoofd, deze zaten bij zijn hypofyse/hypothalamus.
    Ik weet niet meer precies hoe het werkt maar in zijn bloed of urine konden ze zien dat er te veel of te weinig aan kalium en/natrium was (volgens mij) en als dat werd aangevuld via infuus dan was hij een stuk minder verward.

Ik wil jullie veel sterkte wensen

Deel Deze Pagina