Hee meiden, Ik heb gisteren te horen gekregen dat mijn contract vanaf volgende vrijdag afloopt en niet verlengt wordt (ik werk via uitzendburo) Dit is allemaal al vrij shit... maar ben nu vanalles aan 't uitzoeken. WW-uitkering, hoe 't zit met kinderopvangtoeslag e.d. Nu kwam ik dus erachter dat als 1 van beide partners niet werkt dat je dan geen toeslag krijgt... dat is dan 'mooi' k*t! Dan moet ik de opvang dus opzeggen met het risico dat als ik dan na (of misschien zelfs voor) de bevalling werk vind het niet kan aannemen omdat ik geen kinderopvang heb...! Lekker geregeld... dat komt er dan ook nog eens bij.... Ik kan wel janken! wat 'n gezeik allemaal.... Groetjes van 'n verdrietig meisje...
Kan je de opvang niet op Hold zetten ofzo....wel op de lijst blijven en als je werk heb kan je snel terecht.
In theorie heb je inderdaad geen recht op kinderopvangtoeslag als een van beiden niet werkt. In de praktijk gaat het vaak iets anders. Als jij in dit jaar wel gewerkt hebt en ook verwacht om wel weer aan de slag te komen, dan kun je eventueel de toeslag wel door laten lopen. Bij de afrekening moet je opgeven hoeveel uur je in 2009 aan opvang hebt gehad en wat de kosten waren. Dan wordt ook nog gekeken wat jullie gezamenlijke inkomen in 2009 was en dan wordt herberekend hoeveel recht op kinderopvangtoeslag je gehad zou hebben. Eventueel moet je dan nog wat terugbetalen of je krijgt nog extra geld. Als het niet teveel uit de pas loopt (dus als je niet maar 2 maanden gewerkt hebt en wel voor een heel jaar 4 dagen per week kdv hebt gehad) dan gaat het meestal wel goed. De belastingdienst beoordeelt dus wel of jij niet onterecht gebruik hebt gemaakt van kinderopvang, maar er zit wel wat speelruimte in. In jouw geval is het natuurlijk extra lastig omdat je zwanger bent en bepaald niet zeker weet of je nog wel een baan vindt voor je baby komt. Dan zou ik toch maar met het kinderdagverblijf proberen te overleggen of je inderdaad niet een pauze kunt inlassen. GEwoon eerlijk uitleggen hoe je situatie is en misschien hebben zij dan ook nog wel goede ideeën voor je. Je bent tenslotte vast niet de enige die ooit in deze situatie komt. Sterkte in elk geval met al het geregel en gedoe, daar zit je niet echt op te wachten als je zwanger bent!
Ik zit met hetzelfde. Ik zit nu in de ziektewet omdat mijn pols maar niet beter wordt. Kan niet te lang het zelfde doen en tillen etc. Misschien krijg ik aangepast werk, maar dat weet ik nog niet. Ik moet het kind ook inschrijven, maar omdat ik nog niet weet hoe en wat is het erg moeilijk. Wacht eerst het oordeel af en dan kijk ik wel verder. Heb al met de kinderopvang overlegt ik kan me inschrijven, maar als ik geen werk heb moet ik het op tijd melden anders moet ik de eerste maand betalen. Als ik in de ziektewet blijf dan heb ik geen opvang nodig, maar anders wel. Ga nog wel is overal informeren.
Misschien dat een tijdelijke stop bespreekbaar is... maar verwacht dit eigenlijk niet. Maar kan het allicht proberen... Maar ik ga er in ieder geval alles aan doen om gewoon een nieuwe baan te vinden... Dat lijkt me de beste oplossing, al zal ik er qua salaris een heel stuk op achteruit! Want ik verdien nu echt heel erg goed... Gr. Niki
Weet je dat zeker...? Als ik namelijk een proefbereking wil maken op toeslagen.nl en ik vul in dat ik geen werk heb dat zegt 'ie' meteen: U krijgt geen kinderopvangtoeslag. Waar basseer jij dat op.... als ik vragen mag? Gr. Niki
In sommige gevallen kun je ook kinderopvangtoeslag krijgen, zonder werk.. Dan moet je tot een "doelgroep" behoren. Dat is iets wat via je gemeente wordt geregeld. Dat is oa voor mensen met bepaalde uitkeringen(ook ww) en reintegratieprojecten.. Mogelijk dat je via die weg wel die toeslag kan behouden..
Ik heb het inderdaad gevonden op toeslagen.nl... Nou, ben IK f blij... dat is weer een hele geruststelling. Kan ik na mijn bevalling rustig aan naar een nieuwe baan op zoek...! Waarschijnlijk wordt de toeslag dan nog meer... als het gebasseerd wordt op het inkomen, of is dat niet realistisch?
Blij dat je het hebt gevonden. Ja, zou anders ook wat zijn. Zonder die toeslag is het bijna niet te betalen, maar als je opzegt ben je je plek kwijt en kun je weer opnieuw op de wachtlijst. Succes met het vinden van een nieuwe baan!
Deepfreeze, je hoort niet snel tot een doelgroep. Toen ik na het zwangerschapsverlof in de ww kwam (en ruim jaar volledig in ziektewet) kwam ik in het gewone proces. Omdat ik dat jaar niet gewerkt had (ziek door zwangerschap van Sam, en later zwanger van Fay) kreeg ik dus geen kinderopvang toeslag. En ik moest de meiden dus ook op kdv inschrijven, maar ik vond maar geen werk (deed er ook alles aan, maar helaas). Uiteindelijk duurde het zolang dat ik de dagen die gepland waren kwijt was bij het kdv (andere kinderen die wel geplaatst konden worden, en die ook betaalden voor de plekjes). Ik heb jankend met het cwi aan de tel gezeten, maar het boeit ze niets... maar ik moest wel per direct saan het werk kunnen..... Uiteindelijk is het goed gekomen, ik heb werk en de meiden zitten bij het kdv. Maar als je maar 1 dag hebt gewerkt in een jaar is het financieel een heel stuk makkelijker.
Je hoeft voor het behoud van de kinderopvangtoeslag niet tot een doelgroep te behoren. Op verschillende websites is hier informatie over te vinden. http://www.werk-in.nl/page/werknemer_kinderopvang Hebt u recht op kinderopvangtoeslag bij werkloosheid? Als u in een kalenderjaar werkloos raakt, behoudt u de rest van dat jaar uw aanspraak op kinderopvangtoeslag. Alleen gedurende het kalenderjaar kunt u aanspraak maken op de kinderopvangtoeslag. Als u op 1 januari van het volgende kalenderjaar geen baan hebt, vervalt uw recht op de toeslag. Als u op 1 januari werkloos bent maar gedurende hetzelfde kalenderjaar een baan vindt, hebt u dit hele kalenderjaar recht op kinderopvangtoeslag. Uw partner is/wordt werkloos Stel: u werkt en uw partner is op 1 januari werkloos. Als uw partner gedurende het hele kalenderjaar niet werkt, dan kunt u in principe geen aanspraak maken op een toeslag van het Rijk. Stel: u werkt en uw partner is werkloos maar hij vindt in hetzelfde kalenderjaar weer een baan en gaat werken. U komt dan het hele kalenderjaar in aanmerking voor kinderopvangtoeslag. Als uw partner op 1 januari werkt maar gedurende hetzelfde kalenderjaar werkloos wordt, hebt u ook gedurende dit hele kalenderjaar recht op kinderopvangtoeslag. Alleen gedurende het kalenderjaar kunt u aanspraak maken op de kinderopvangtoeslag. Als uw partner op 1 januari van het volgende kalenderjaar geen baan heeft, vervalt uw recht op de toeslag. Let op: als u of uw partner een uitkering ontvangt en een re-integratietraject volgt, kan er ook aanspraak worden gemaakt op kinderopvangtoeslag. Het UWV of de gemeente betaalt dan de vaste toeslag en de Belastingdienst/Toeslagen de inkomensafhankelijke toeslag. Dit geldt alleen voor de periode dat u of uw partner meedoet aan een re-integratietraje Hebt u recht op kinderopvangtoeslag bij werkloosheid? Als u in een kalenderjaar werkloos raakt, behoudt u de rest van dat jaar uw aanspraak op kinderopvangtoeslag. Alleen gedurende het kalenderjaar kunt u aanspraak maken op de kinderopvangtoeslag. Als u op 1 januari van het volgende kalenderjaar geen baan hebt, vervalt uw recht op de toeslag. Als u op 1 januari werkloos bent maar gedurende hetzelfde kalenderjaar een baan vindt, hebt u dit hele kalenderjaar recht op kinderopvangtoeslag. Uw partner is/wordt werkloos Stel: u werkt en uw partner is op 1 januari werkloos. Als uw partner gedurende het hele kalenderjaar niet werkt, dan kunt u in principe geen aanspraak maken op een toeslag van het Rijk. Stel: u werkt en uw partner is werkloos maar hij vindt in hetzelfde kalenderjaar weer een baan en gaat werken. U komt dan het hele kalenderjaar in aanmerking voor kinderopvangtoeslag. Als uw partner op 1 januari werkt maar gedurende hetzelfde kalenderjaar werkloos wordt, hebt u ook gedurende dit hele kalenderjaar recht op kinderopvangtoeslag. Alleen gedurende het kalenderjaar kunt u aanspraak maken op de kinderopvangtoeslag. Als uw partner op 1 januari van het volgende kalenderjaar geen baan heeft, vervalt uw recht op de toeslag. Let op: als u of uw partner een uitkering ontvangt en een re-integratietraject volgt, kan er ook aanspraak worden gemaakt op kinderopvangtoeslag. Het UWV of de gemeente betaalt dan de vaste toeslag en de Belastingdienst/Toeslagen de inkomensafhankelijke toeslag. Dit geldt alleen voor de periode dat u of uw partner meedoet aan een re-integratietraje
Zou je dan op 1 januari je ontslag aangezegd moeten worden om voor dat jaar recht te houden op vergoeding OF dat je voor 1 januari al ontslagen bent maar pas ivm een opzegtermijn in januari/februari je laatste werkdag/loonstrook hebt? Wie weet dit?
Belastingdienst kijkt aan het eind van 2009 wat je daadwerkelijk gewerkt hebt. Het is zelfs zo, dat als je ook maar een paar dagen gewerkt heb in het jaar dat je gewoon kinderopvangtoeslag kan aanvragen. Ik zelf heb ook kinderopvangtoeslag aangevraagd, zit op dit moment in de ww. Heb voor 2 middagen opvang aangehouden om de plek te behouden, mijn meisje gaat er natuurlijk wel gewoon heen ook om te wennen. Het is allemaal zo dubbel, begrijpelijk dat als je geen werk hebt je de kinderopvangtoeslag niet nodig hebt. Aan de andere kant MOET je per direct beschikbaar zijn als er wat word aangeboden en dus een plek hebben op een KDV, en zonder die toeslag is het met een WW uitkering helemaal niet te betalen.
Hey dames wat ik me dus afvroeg is het volgende: Ik wil graag weten wat ik moet invullen als inkomen totale jaarinkomen voor als ik kineropvang toeslag wil aanvragen vor me zoontje. Ik zit ook met dat verhaal dat de kdv geen plaatsen wil apart houden. Het is nu zo dat ik vorig jaar werk had tot dit jaar heden 31 januari nu ben ik gastouder geworden ik pas op een kindje daar krijg ik geld van maar net zo veel 7360 euro per jaar wat moet ik nou opgeven als jaar inkomen is dat van me oude werkegever ook bij en dat van dat oppas kindje of alleen oppas kindje wil graag per a.s maandag toeslag aanvragen. Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft alvast bedankt
Het gaat om je inkomen van het jaar waarover je de toeslag aanvraagt. Dus jij moet voorspellen eigenlijk wat je dit jaar gaat verdienen. Vaak vragen ze om je inkomen van afgelopen jaar omdat gemiddeld genomen mensen dezelfde baan behouden, hetzelfde inkomen plus wat loonsstijging. Maar aangezien jij ander werk hebt, gaat dat dus niet op.
Huh wat raar. Dat wist ik helemaal niet. Hoe zit het dan als je studeert, maar er niet naast werkt? En je partner werkt wel fulltime?