Ik ben geen taalwonder maar gebruik "me" nooit als bezittelijk voornaamwoord. Het valt me wel op als het geschreven wordt, maar stoor me er niet aan. Zo op het eerste gezicht staan er sowieso al 3 woorden tussen waar ik me al 3 keer zo veel aan erger..
En wat te denken van bijvoorbeeld: ik ga NA ME moeder... ipv ik ga NAAR MIJN moeder... Dat ná ipv naar vind ik ook zeer storend.
Heel terechte winnaar. Vind het echt zo dom staan wanneer 'me' wordt gebruikt in plaats van 'mijn'. Ik snap ook serieus niet dat mensen dat doen? Dat je je vergist in dan/als, oke.. Nederlandse taal heeft echt wel een paar moeilijke aspecten. Maar 'me' gebruiken waar je 'mijn' hoor te zeggen? Zo raar 😕
Helemaal mee eens!! Me in plaats van mijn, daarvan snap ik dat het een foute vorm is van hetzelfde woord en dat het spreektaal is. Ik stoor me eraan maar ik begrijp wat er staat. Daarentegen, het gebruik van na in plaats van naar kan ik niet begrijpen, is dat ook spreektaal? Ik hoor het namelijk nooit en het is gewoon een heel ander woord met een andere betekenis. Daardoor moet ik sommige zinnen 2x lezen voordat ik begrijp wat de schrijver van de zin wil zeggen.
Denk niet dat het veel uit gaat maken voor alle mensen die het als een bezittelijk voornaam woord gebruiken Ik vind het zelf vreselijk als ik spelfouten zie, moet mezelf dan echt inhouden om er niks van te zeggen🙈 Maar zie het bij oud klasgenoten ook, konden op school prima Nederlands, hoge cijfers maar ineens is dat verdwenen...
Aaargh ik vind dat echt met stip op nummer 1 de meest vreselijke uitspraak ooit! Zie ik het weer voorbijkomen op fb: lekker uit eten geweest met me ventje! Me ventje? Ten eerste is het m'n of mijn en ventje? Is hij 3 ofzo of 2 turfjes hoog? In een keer is die arme man gecastreerd en gereduceerd tot een ventje door zijn eigen geliefde. Just don't.
Het komt waarschijnlijk van "m'n" en als je dat heel snel uitspreekt, of gewoon woorden makkelijk aan elkaar plakt, dan klinkt het als "me". En dat is een eigen leven gaan leiden. Wat hier ook al genoemd is, in dezelfde categorie: - is i.p.v. eens - na i.p.v. naar (en andersom heb ik het ook wel eens gehoord!) LOL
Dat 'na' ipv 'naar' wordt gebruikt, kan ik nog enigszins begrijpen.. Waar wij wonen valt de 'r' op het eind vaak weg. 'naar' wordt zo 'na', 'Noor' wordt zo 'Nooa', 'Floor' wordt zo 'Flooa'. Yes mensen, Achterhoekse Hillbilly's ten top. Maar dan nog kun je het wel gewoon schrijven.. Daar zit geen verschil in
Helemaal mee eens. Een terechte 'winnaar'. Ik vind het wel grappig dat 'papadag' ook genomineerd was. Bij ons op het werk heb je, als je als vrouw ouderschapsverlof hebt, ook een mamadag Dagdagelijks had ik nog nooit van gehoord.
Mag me mannetje wel? Ik vind dat ge-'me' ook bloed irritant! Wat ik zelf altijd fout doe: ik gebruik overal hun voor, ook als het hen moet zijn. 'Hen' klinkt ook gewoon niet zo lekker vind ik... Oh ja, en: is het groter dan ik of mij? Daar doe ik altijd maar wat...
Terechte winnaar. Ik kwam net deze Facebook status tegen. Echt, ik krijg daar zo de kriebels van. Hoeveel fouten kun je maken in een paar zinnen, denk ik dan. "( naam kind) een dagje bij oma...(naam andere kind) heel de dag na school...dus ik heb mooi tijd om is ff flink te poetse in huis..."
Nee, dat mag ook niet En het is 'groter dan ik ben' groter dan mij ben, klinkt als een tiet op een drumstel...
Hehe eindelijk! Hopelijk leren mensen nu eens dat 'me' geen bezittelijk voornaamwoord is. Als ik hier op het forum al een titel zie zoals: 'me kleine is weer ziek' open ik het niet eens meer. En wat denken jullie van alle vormen van sowieso? Zoiezo, zowiezo, zoieso, soiezo, zobiezo, zo en zo, zo ie zo.
Het probleem is dan wel, dat kinderen het van jongs af aan fout leren. Ze horen het namelijk eerder dan dat ze het kunnen lezen. En dan moet je later dus de fout er uit zien te halen op school. Als iemand dan al niet zo sterk is in lezen en schrijven, dan blijft het 'gehoorde' woord beter plakken. Niet dat het een excuus is, maar wel een verklaring