Als de borstvoeding niet lukt..

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ecosa, 29 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ecosa

    Ecosa Fanatiek lid

    15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Ik probeer al een aantal dagen bv te geven aan mijn kleine meid. De eerste dag had ik helemaal geen melk, de 2e dag kwam het op gang, maar mijn meisje wilde niet goed aanzuigen. Dus toen heb ik gekolfd, wat erg winig was, een aangevuld met kunstvoeding. De 3e dag wilde ze wel aan de borst, maar die nacht werd een drama. Ze heeft heel veel gehuild, ik heb haar heel vaak aangelegd en ze heeft me gigantische tepelkloven bezorgd. De volgende dag zat ik er zo doorheen, dat de vk het nodig vond om een pak kunstvoeding achter te laten en gewoon de fles te geven, zodat ik rustiger zou worden. Ook mocht ik kolven, dat heb ik gedaan en dat ging wel goed. Sinds gister gaat de bv weer goed, ik durf haar weer aan te leggen (weliswaar met tepelhoedje, maar toch) en ze drinkt goed. Alleen 's avonds lijkt ze onverzadigd en daarom geef ik haar rond een uur of 12 's avonds een flesje kunstvoeding. Daarmee slaapt ze lekker tot een uur of 5 's ochtends.
    Maar toch is het met ups en downs, ik heb ook bijna geen last van stuwing en soms ben ik onzeker of ze wel genoeg binnen krijgt, vooral omdat ze na de borst fftjes in slaap valt en na een paar minuutjes weer begint te zoeken en smakken..

    IK zit heel erg in dubio. Gezien de situatie en de conditie van mijn borsten (kloven!) wil ik eigenlijk overstappen op de fv. Maar het is ook zo zonde van de bv die ik wel heb. Wat zouden jullie doen?
     
  2. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    meid volg je gevoel , als jij denkt dat je kindje nog honger heeft dan zal de BV niet lukken.
    Weeg haar anders na iedere voeding, dan zie je vanzelf of ze genoeg heeft gedronken dit deden ze bij Yildiz ook in het kraamhotel.
     
  3. bloem31

    bloem31 Actief lid

    10 jul 2007
    388
    0
    0
    Pfff lastig hoor. Zou ook mijn gevoel volgen. Ik heb nou 1x kloven gehad en vond het echt geen pretje hoor. Kan me heel goed voorstellen als je ervoor kiest om te stoppen met de bv. Je moet doen wat jij denkt dat goed is!
     
  4. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    Het begin is altijd moeilijk.

    Ik had ook erg veel pijn aan mijn tepels. Geen kloven trouwens.

    Isabella kwam ook in de avond erg veel. Maar dat is echt om de nacht goed in te gaan. Ik heb dat in het begin gewoon gedaan. Gewoon op behoefte gevoed.

    Dat is bij Isabella goed gegaan.

    Maar, als jij je niet goed voelt bij BV moet je gewoon je eigen gevoel volgen.
     
  5. Calimero

    Calimero Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.901
    0
    0
    ik zel fheb ook 6 dagen geprobeerd borstvoeding te geven ze kreeg iedere keer te weinig en moest na elke voeding nog een keer flesvoeding geven al met al was ik soms wel een uur tot anderhalf uur bezig met voeden...
    met pijn in mijn hart heb ik toen besloten om het maar op te geven en over te stappen op fles, dit ging heel goed ons meisje huilde niet meer en werd een tevreden kindje....
    moet er wel bij zeggen dat ik gigantisch heb gehuild want ik voelde me zo'n slechte moeder omdat borstvoeding niet wou...
    achteraf ben ik blij dat ik overgestapt ben

    ik zou zeggen volg je gevoel en denk daarbij aan wat het beste zou zijn voor je kindje....
     
  6. Loewiese

    Loewiese Actief lid

    15 okt 2006
    124
    4
    18
    Hoi,
    Als je liever flesvoeding geeft, moet je het zeker doen maar aan de andere kant moet je je denk ik wel realiseren dat het bij heeeeel erg veel mensen in het begin moeilijk gaat en dat je kindje nog wel heeeel erg klein is dus sowieso nog moet wennen aan jou en jij aan haar. Volgens mij wordt te weinig verteld dat borstvoeding helemaal niet zo natuurlijk is en bij veel mensen best een hoop gedoe de eerste maand. Het zou heel goed kunnen dat het met nog een paar weken aan kijken en evt. wat advies vragen van een lactatiedeskundige of het CB het wel goed komt. Ik had zelf een heel goede kraamverpleegkundige waardoor het goed kwam (had pas op de 5de dag melk, heb dus bijgevoed, en mijn dochter pakte ook heel slecht). Uiteindelijk ben ik na 10 weken gestopt (of gaan kolven eignelijk) omdat mijn dochter eigenlijk toch geen goede drinktechniek had en het veel te lang duurde, maar ze heeft wel mooi meer dan 3 maanden borstvoeding gehad wat toch het beste voor haar is.
    Succes, groetjes
    Maaike
     
  7. PetraK

    PetraK Fanatiek lid

    19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Borstvoeding moet naar mijn idee ook even opgang komen.
    Bij mij heeft het ook een week geduurd alvoor ik er 100cc uit kreeg MET kolf, Danischa kon toen nog niet aan de borst.
    Ik heb het kolven 12 weken volgehouden, mijn grootste opbrengst was 180 cc slechts 1 maal.

    Probeer het nog even vol te houden. Vaker aanleggen/kolven wil ook helpen om de productie goed op gang te laten komen. En bij nood kan je altijd naar hulpmiddeltjes grijpen zoals bvthee of neusspray en nogwat, weet de naam niet meer. Dit helpt ook goed. Neusspray is voornamelijk voor de toeschietreflex!

    Succes meis..
     
  8. chacha

    chacha Fanatiek lid

    20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Ook hier veel problemen gehad met BV. Lynn werd heel boos aan de borst, ze hapte niet goed en hierdoor lukte het allemaal niet. Ik had ook heel veel stuwing.

    Uiteindelijk met behulp van tepelhoedjes lukte het aardig.
    Maar het heeft nooit echt goed gelopen. Na een maand ben ik gestopt. Lynn kwam al 2 weken elk uur voor de borst. Ik heb extra gekolfd om de productie op te hogen, maar ze bleef maar komen. Ik was alleen maar met voeden bezig.

    Op dat moment heeft het me veel rust bezorgd om voor de fles te kiezen. Ik was zoooooo moe.
    Achteraf gezien had ik het misschien toch nog een kans moeten geven of hulp moeten vragen.

    Denk goed na wat je wil zodat de keuze die je maakt iets is waar je echt achter kan staan.
     
  9. runner

    runner VIP lid

    12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    doe wat jij denkt wat beter voelt.
    een ander kan niet voor jou beslissen om er mee door te gaan of ermee te stoppen.

    succes!
     
  10. Noodles

    Noodles Actief lid

    8 aug 2006
    277
    1
    0
    Heel herkenbaar hoor, die lastige beginperiode. Je bent onzeker, want je moet je kindje nog helemaal leren kennen. Je weet nog niet wat de huiltjes betekenen, heeft ze honger of is er iets heel anders aan de hand? Eigenlijk is het niet zo heel verstandig om kunstvoeding bij te geven. Je borsten werken namelijk op het principe van vraag en aanbod. Door je kindje te laten drinken, gaan je borsten meer melk aanmaken. Geef je een flesje kunstvoeding tussendoor, dan zal je kindje minder bij jou drinken en loopt je productie terug. Dit kun je wel weer opkrikken door vaker aan te leggen. In het begin moet je soms wel om de 2 uur voeden, soms zelfs nog vaker. Na een paar weken raken je borsten veel beter afgestemd op wat je kindje drinkt, en krijgt je kindje de drink techniek ook beter door waardoor de bv makkelijker loopt en je vaak geen kloven meer zult hebben. Ik had de eerste paar weken ook kloven. Wat ik deed was het insmeren met Bepanthen (te koop bij apotheek) en dan een etmaal kolven om de boel te laten herstellen. Blijf je last houden van kloven, dan kan het zijn dat je kindje niet goed aanhapt. Ben je gemotiveerd om de bv vol te houden, dan zou je een lactatiekundige kunnen inschakelen. Dat kost iets van 50 euro en die kunnen dan meekijken en tips geven hoe je die kloven kunt voorkomen. Ik heb dat destijds wel gedaan en leerde dat mijn kindje niet groot genoeg hapte. Intussen heb ik de 6 maanden bijna gehaald! Mijn ervaring is dat het de eerste maand het meest lastig is, daarna gaat het al beter, maar ben je soms ook nog wel onzeker en na de 3e maand wordt bv geven pas echt leuk. Dan krijgen de voordelen echt de overhand en ben je blij dat je het al die tijd hebt volgehouden. Ik heb zelf heel veel gehad aan www.borstvoedingsforum.nl waar je je vragen kunt stellen en je snel antwoord krijgt. Tevens lees je daar dat je niet de enige bent met kloven, onzekerheden, kindjes die veel willen drinken enz. Je kunt daar ook naar vrijwilligers bellen die je telefonisch (gratis) goed kunnen helpen. Ook op www.borstvoeding.com staat een hoop informatie. Ik hoop echt dat je het vol gaat houden, het is zo goed voor je kindje als het je lukt! Maar zoniet, dan wordt je kindje op flesvoeding ook wel groot hoor. Geen zorgen en voel je dan ook niet schuldig.
     
  11. illuminate

    illuminate Actief lid

    20 apr 2007
    416
    0
    0
    Mark kreeg de eerste dagen naast BV ook een paar ml. FV, omdat hij een geboortegewicht van 2630 gram had. Mijn BV kwam niet meteen op gang, en ik was blij toen ik een paar druppels kon kolven. Ik vond dat een goed teken, er kwam melk uit! Na een paar dagen hoefden we geen bijvoeding meer te geven, en kwam Mark snel aan. Het was bij mij een kwestie van goede begeleiding van de kraamverzorgster, en volhouden. Ik dacht ook niet negatief over BV, eerder positief. Als het niet lukt jammer, en anders mooi meegenomen. Ik was daardoor relax, denk ik.
     
  12. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0

    Wat ontzettend jammer dat je zo slecht begeleid bent in het geven van borst voeding.
    De eerste dag heb je nl nooit echt melk, het duurt ene paar dagen voordat opgang komt. daarom kolf je de eerste dagen ook maar erg weinig. Kindjes zijn er op gebouwd dat ze de eerste dagen weinig binnen krijgen, daarom mogen ze ook afvallen. Je maakt wel colostum aan, daarin zitten heel veel voedingstoffen en ook heel veel stoffen die je kindje beschermen tegen ziektes en zo.
    Na een paardagen volgt idd stuwing. En daarna is je melk productie meestal goed op gang. Het komt vaak voor dat kinderen in de avond onverzadigbaar lijken, ze willen dan continue aan de borst. dat is ook normaal. (niet alle kindjes doen dat) Zo werken ze ook weer aan een goede afstemming van de melk op vraag en aanbod. Het is echt niet omdat je te weinig melk hebt.
    Als je vaak kunstvoeding bij gaat geven zal je productie snel minder worden en heeft je kindje idd niet meer genoeg aan de borst.
    Als ze de eerste paar weken om de 2 uur komt is dat ook heel normaal.

    Kloven komen door verkeerd aanleggen. Misschien kun je een deskundig iemand laten meekijken wat het probleem is. Waar zittend e kloven? Misschien kan ik je al wel helpen. (dat is gratis hahaha)

    En tot slot; alle begin is moeilijk. Bij de meeste mama's en kindjes gaat borstvoeding met ups en downs de eerste weken. Maar daarna wordt het allemaal makkelijker, je moet ook nog aan elkaar wennen en dat komt vanzelf allemaal goed.

    Misschien kun je meer tips krijgen op het borstvoedingsforum (http://www.borstvoedingsforum.nl)
    Succes met je beslissing.
     
  13. Female

    Female Niet meer actief

    Dit ben ik zeker met je eens...
    Ik heb dan wel niet hoeven 'klooien' in het begin, bv ging vanaf dag 1 meteen goed... Ik lees wel dat heel veel vrouwen heel snel stoppen met bv omdat 'het niet lukt'. Ook om me heen in real life hoor ik dit vreselijk vaak. Eerlijk gezegd vind ik dit best jammer.

    Ik denk zelf eerlijk gezegd dat bv namelijk eigenlijk nog steeds de beste voeding is. Ik heb er zelf ook nog nooit over getwijfeld welke voeding ik zou gaan geven, heb de voor en nadelen ook niet afgewogen. Ik had altijd vanzelf zoiets van; ik ga bv geven. Ik heb me er ook altijd erg relaxed onder gevoeld. Vaak hoor ik ook dat vrouwen bv willen gaan geven, maar voor de zekerheid toch vast kv in huis hebben gehaald, voor als het niet zou lukken. Ik denk eerlijk gezegd dat je dan al een beetje gestressed raakt omdat je in je achterhoofd hebt 'wat als het niet goed gaat...'

    Laatst heb ik hier ook nog eens met de vroedvrouw over gesproken. Zij zei ook dat het gros vd vrouwen start met bv, maar dat heel weinig vrouwen het volhielden. Ik vroeg haar of het echt zo was dat zoveel vrouwen geen bv konden geven. Ze zei dat bijna iedere vrouw gewoon bv kan geven. Soms treden problemen op na bijv. borst-verkleiningen of -vergrotingen, weglaten halen van cystes of roodharige vrouwen (extreem gevoelige tepels). Ik denk ook soms; tja, in al die arme landen hoor je ook nooit 'het lukte niet', ze hebben daar niet anders dus het gaat altijd gewoon, als vanzelf goed...

    Als het niet zo heel snel op gang komt, zou ik zeker overwegen om deskundig advies te vragen. Ik denk namelijk dat het best zonde is om zomaar te laten lopen. Als het eenmaal goed op gang is gaat echt alles vanzelf. Je hoeft niet op hoeveelheden te letten, dat geeft je kindje zelf aan. Voor tijden geldt hetzelfde. Het is een super intiem moment en echt heerlijk relaxed. Het kost geen cent. Je hoeft nooit iets mee te nemen als je de deur uit gaat (behalve een spuugdoek ;) ). Niet opwarmen. Je kunt werkelijk overal op ieder moment voeden.

    Met deze reactie wil ik overigens absoluut niet zeggen dat ik iemands keuzes niet respecteer. Iedereen moet doen waar zij zich het prettigst bij voelt. Ik weet dat ook met flesvoeding heel veel kids groot zijn geworden.

    Maar soms denk ik alleen; wat zonde dat er tegenwoordig relatief nog zo weinig kinderen bv krijgen... Het is toch behoorlijk speciaal dat moedertje natuur het allemaal zo bedacht heeft.... ;)
     
  14. Female

    Female Niet meer actief

    Ps voor de kloven; ik heb vanuit het ziekenhuis een super fijne, natuurzuivere tepelzalf meegekregen. (op dag 2 had ik heel gevoelige tepels en na 1 dag was het weg.)

    Ik heb hier nog een paar proefzakjes liggen.
    Mocht je er belang bij hebben, pb me je adres en dan stuur ik ze je morgen met alle plezier even op. :D
     
  15. Bibiche

    Bibiche Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Wat ook helpt voor de kloven is gewoon een druppel moedermelk opsmeren. Ik had geen baat bij bepanthen omdat mijn tepels zo vochtig bleven en toen ik eenmaal moedermelk opsmeerde was het zo weg.

    Kloven zijn inderdaad verkeerd aanleggen, ik zou gewoon een lac.des bellen sommige verzekeringen vergoeden het volledig bedrag. Bij mij niet en het heeft me 90euro gekost maar ik heb uiteindelijk voor mezelf alles gedaan wat gedaan moest worden.

    Na 7 weken ben ik gestopt met bv geven omdat mijn dochter niet effectief dronk door haar gehemelte (vrij hoge) hierdoor kon ze nooit goed vacuum zuigen, ik merk het aan de fles ook dat ze veel klakt. En waarschijnlijk ook door mijn borstvergroting waardoor melkkanalen zijn afgekneld.

    Borstvoeding zijn de eerste weken echt zwaar en heel veel aanleggen en heel frusterend maar ik zou zeker weten alles doen om het te laten slagen want afbouwen kan altijd maar weer opbouwen is vaak een probleem.
     
  16. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    Daar komt het ook voor dat het niet lukt hoor. Alleen hebben ze daar andere methoden om dan het kindje alsnog eten te geven. Een andere vrouw bijvoorbeeld die ook een baby heeft. Die voedt dan het kindje van een ander. Geiten of koeien melk wordt ook gegeven.
     
  17. Female

    Female Niet meer actief

    Hoi bosi333.
    Ja ok dat weet ik. Maar ik denk wel dat het maar heel weinig voorkomt, zéker in vergelijking tot hier zeg maar...
    Groetjes! ;)
     
  18. lucie

    lucie Actief lid

    13 mrt 2007
    335
    0
    0
    Ik heb ook erg veel problemen met de bv gehad, maar gewoon doorgezet (ondanks de pijn (al 8 weken een melkblaar, pijn is vergelijkbaar met een open kloof) en het geknoei). Sinds een week of twee gaat het beter en begin ik er eindelijk de vruchten van te plukken. Het gaat hier al om mijn derde kindje en toch had ik dus problemen. Het is helemaal aan jezelf. Ik heb zelf vaker op het punt gestaan te stoppen, nu ben ik blij dat ik heb doorgezet. Ik weet wel dat je door bij te voeden het lopen van je bv om zeep helpt...
     
  19. Hier ook problemen met de bv.
    Het intussen contact opgenomen met een lk en een schema gemaakt.
    Vandaag nog de hele dag fv en vanaf morgen gaan we weer beginnen met moedermelk. Tot mijn produktie goed is, moet ik helaas bijvoeden met fv, maar ook dat gaat veranderen.
    Ik heb er in ieder geval weer vertrouwen in.

    Wat trouwens ook helpt tegen kloven is het volgende:
    Bij de apotheek (tenminste hier) verkopen ze Mother Mates.
    Dit zijn een soort gelei-achtige rondjes die je elke keer na het voeden op je tepel en tepelhof legt. Voor de volgende voeding haal je ze er weer vanaf.
    Ik moet zeggen dat bij mij de pijn echt minder wordt.
    Het is niet goedkoop, iets van 17 euries, maar als het helpt.
    Of anders purelan creme van Medela.

    In ieder geval succes met de bv en niet opgeven hoor. Dat kan altijd nog!
     
  20. Ecosa

    Ecosa Fanatiek lid

    15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Dat is het probleem, ik weet niet hoe ik op verzoek moet voeden.. Ja, als ze huilt enzo denk ik ok ze heeft wrs honger, terwijl ze een volle broek heeft en eigenlijk krijst omdat ze daar vanaf wil.. Iik herken signalen nog nit goed zeg maar.. :(
     

Deel Deze Pagina