Hoi allemaal, Zoals de titel al zegt er is bij ons op het werk enige irritatie onder collega's. Ik werk in de zorg in een team van 6 collega's ( nachtdiensten ) Voor de rest zijn er 4 teams verdeeld over 4 afdelingen. ( ochtend en avondiensten) Nou hebben wij ( 4 collega's van de nachtdienst ) een probleem met onze 2 andere collega's. Zijn totaal niet flexibel , werken nooit voor een ander maar vinden het niet meer als normaal dat hun diensten wel worden opgelost. 1 van de 2 heeft zich nu in 9 maanden tijd al 7 keer ziek gemeld. Ook horen wij van collega's en sommige cliënten klachten over hun functioneren. Dit is al eens aangekaart bij de leidinggevende maar 1 van de dames krijgt een bepaalde voorkeursbehandeling, heeft prive ook contact het haar. Het is nu zover dat er al een collega is vertrokken door hun ( deze collega heeft bij een afsluitend gesprek alles verteld tegen leidinggevende waarom ze weg gaat ) maar er word niks mee gedaan. Nu staat de volgende collega op het punt om te gaan en ook door toedoen van deze 2 dames. Wat zouden jullie doen in zo'n situatie ?? Wij krijgen het idee dat onze leidinggevende het door ons wil laten oplossen en dit in een teamoverleg bespreken , maar dit vinden wij niet netjes van haar. Zij hoort met ons het gesprek aan te gaan en dan met betreffende collega's. Of zien wij dit zo verkeerd ??
Wanneer ik een probleem heb met een collega dan bespreek ik het idd met hem/haar. Komen we er niet uit dan mag wat mij betreft de teamleider in beeld komen.
Komt die voorkeursbehandeling bv niet ook door iets dat privé speelt? Waardoor die collega ook vaak ziek is? Of is dat de andere collega? Maar lost van wat er kán spelen, zou ik dit met die collega’s bespreken.
als je het aankaart...praat dan in elk geval vanuit je gevoel 'ik heb het gevoel dat zij een voorkeursbehandeling krijgt want..'. het is geen vaststaand feit tenslotte...of weet jij precies wat die leidinggevende en zij al dan niet exact hebben besproken? mbt die diensten overnemen, zou er iets van een schema gemaakt kunnen worden ofzo? dat iedereen rouleert qua overnemen? tja ziekmeldingen...misschien is er iets aan de hand met haar, of privé en is het gewoon 100% "geoorloofd". daar zou ik dan hooguit een gesprek met diegene zelf over aangaan 'goh je bent nu weer ziek geweest, het valt me op dat het best regelmatig is. gaat het wel goed met je?' zoiets ofzo weet ik veel tja en verder....als t over iemands functioneren gaat moet het zo feitelijk mogelijk zijn natuurlijk als ze slecht werk leveren. dat moet dan ook aantoonbaar zijn...en niet 'pietje en klaasje zeiden....'. die klachten zouden niet aan jullie gericht moeten worden maar direct aan de leidinggevende als je t mij vraagt. collega's zijn daar niet de juiste personen voor, en dat zou ik een volgende keer ook mededelen en ze fijn doorverwijzen. anders krijg je dat vele achter-je-rug-om-gelul waar niemand beter van wordt. en verder....tja de zorg blijft een vrouwenomgeving he. denk dat je er dan al helemaal niet aan ontkomt van dit soort gezeik....iets met vrouwen onder elkaar
Ik zeg altijd tegen collega's dat ik er niks mee kan en dat ze hiermee of naar de collega zelf moeten of de leidinggevende. Ik krijg dan standaard als antwoord heeft geen nut die houd haar toch de hand boven het hoofd ( dit is ook al jaren zo ) Cliënten die klagen vind ik veel kwalijker , dit ook al eens aangegeven maar word domweg niks mee gedaan
In plaats van te zeggen dat je er niks mee kan is het misschien handiger om te vragen wat Marietje zei toen ze dit probleem aangaf bij haar. Als iemand een probleem heeft los je dit op door met diegene erover te praten. En met clienten zou ik een klachtenformulier in gaan vullen. En dit melden bij je leidinggevende en haar eigen manager. Dit wel melden dat je het dus doorgeeft aan haar leidinggevende.
Met het rooster zou ik gewoon een rouleersysteem aanhouden, dat voor iedereen geldt. Verder kan je niet veel doen, behalve met de betreffende collega's gaan praten. Als dat niks oplevert, naar je teamleider.
Helemaal mee eens. Maak bespreekbaar met de betreffende collega's waar je/ jullie tegen aan loopt/ lopen en kijk of je door gesprek met elkaar tot oplossingen kunt komen. Komen jullie er samen niet uit, betrek dan de leidinggevende in het geheel.