Waarom? Waarom? Waarom? Waarom?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Juli2009, Sep 1, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Hoe lang duurt die fase..... Of wil ik het antwoord niet weten? :D :)

Snap dat ze er veel van leert, maar ik word er soms knettergek van! Er lijkt geen einde aan te komen....

Waar is papa? Papa is werken.
    Waarom? Omdat hij centjes moet verdienen.
    Waarom dan? Dan kunnen we van de centjes boodschappen betalen
    Waarom moeten we die betalen dan? Pffff....

Drink je je melk even op? Waarom?
    Doe je zachtjes met je broertje? Waarom?
    Waarom is jou trui blauw?
    Wat eten we vandaag? Macaroni. Waarom geen Dora pasta?

Het wordt ook steeds ingewikkelder.... Mama, waarom regent het vandaag? Tsja.... Ehhhhhh..... :D

Herkenning?

2. ellenvz1984

ellenvz1984 Actief lid

Mar 3, 2012
    196
    54
    28
    mijn gezin :-)
    veluwe
    Hoi
    Zeker weten herkenning hier! Sinds een week of 3 doet onze dochter dat ook!
    Bij alles wat je zegt "waarom dan"!
    En als je zegt waarom niet krijg ik het antwoord terug, waarom wel!
    Ach ja, zal wel weer over gaan. Ik vind het nu af en toe ook wel grappig!
    Liefs

3. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    duurt wel even ;) hier is er 1 die al een jaar waaromt... het was wat afgenomen maar inm waaromt hij weer enorm...

4. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,829
    3,352
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Zo'n 3/4 jaar duurde het hier ongeveer. Soms denk je dat het even weer meevalt, maar dan merk je dat je er gewoon aan gewend bent, als de buurman ineen vraagt 'he buurvrouw, gaat dat nou de héle dag zo?!' .

Ik geloof nu ze 4 is geworden dat het echt minder is hier.

overigens: Hier moest ze regelmatig (na weer een lange reeks) ook gewoon genoeg nemen met 'dáárom!' . Al snel wist ze hier dan ook dat het dan ook gewoon klaar was :) .

5. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Hier is dat al een hele tijd aan de gang naast de Hoe, wat, waar, welke etc etc etc vragen....Nu wilt ze weten hoe oud iedereen is, waar hij/zij woont, welke kleur ogen die persoon heeft en ga zo maar door. En als ik dan zeg "weet ik niet" krijg ik als weerwoord "Wel, dat weet je wel". Geen idee hoe lang dit nog gaat duren maar het is hier wel al een hele tijd bezig hihi

6. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ohhh zo herkenbaar!!

Hier komt er ook geen eind aan! Ik maak;) wel onderscheid tussen echte interesse en gewoon uit gewoonte maar weer waarom vragen.

Gisteren zei ik voor degrap: waarom zijn de bananen krom? Haar reactie: zijn bananen krom dan? Waarom eigenlijk??:D;)

En de andere vragen hier ook hoor. Favoriet is hier: hoe ziet jouw huis er uit?

7. tulip

tulip Niet meer actief

Dat duurt nog heeeeeel lang. Ik vraag altijd waarom denk jij??

Dat doe ik sowieso met moeilijke vragen, vorig jaar met sinterklaastijd: " mama hoe kunnen nu alle pakjes voor alle kindjes in heel nl op die boot..dat past toch nooi, hoe doet sinterklaas dat?

Dus ik vraag hoe zij denkt dat tie dat doet, zegt ze:" ik denk dat hij hier in nl ook nog,pakjes koopt"
    Nou prima, probleem opgelost:)

8. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

Jun 29, 2012
    1,061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Onze dochter is nu 4,5 en heeft het rond 3 jaar nooit zo sterk gehad... Die begint er nu mee en niet de simpelste vragen...
    Nee ze wil weten waarom de papa van haar vriendinnetje maar 1 arm heeft... Uhhh omdat ie zo geboren is. Waarom dan? Ja leg dat maar is uit!!! Waarom gebruikt hij soms een nep arm? Omdat ie dat handig vind even 2 armen te hebben... Waarom dan?

Of op onze trouwfoto... Hey waar ben ik hier? Je was nog niet geboren. Hoe kan dat dan, zat ik nog in mama's buik? Nee dat ook niet. Waarom niet? Uhhh...

Nu vraag ik inderdaad ook vaker wat denk jij en dan krijg je de gekste varianten.

Dussss bij sommige kinderen houdt het heel lang aan, anderen kinderen beginnen er heel laat mee tis in ieder geval een fase en
    het betekent volgens mij dat ze erg leergierig en nieuwgierig zijn en dat ze er veel van leren.
    Succes met deze fase.

9. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

zo reageer ik er ook altijd op, of wat denk jij?
    Geeft vaak prachtige antwoorden van zo`n hummel.

Is voor een kind ook gewoon een manier van vragen stellen over de wereld om hem/haar heen.

10. elsie22

elsie22 Niet meer actief

hier een stiefdochter van ruim 4 die ook heel veel waarom vraagt en ook echt vragen stelt waar we over na moeten denken haha maar ook moeilijke vragen zoals waarom woont broertje altijd bij papa en mij?

11. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

Apr 3, 2012
    1,379
    0
    0
    Waarom wel? "omdat het kan!"
    Was de oplossing bij mijn oppaskindje vroeger ;)
    Wordt alleen lastig als je vraagt 'waarom ruim je je speelgoed niet op?' en je dan dus je eigen woorden gaat terug horen, haha!

12. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

Jul 30, 2007
    1,714
    0
    0
    Dat soort vragen komen hier ook voorbij. En dan moet je ook nog goed opletten wat je antwoord want uit een antwoord komen dan weer nieuwe vragen pfff. Heeeeel leuk maar soms vermoeiend.

13. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ha! mooi hahaha hier gaat het ook zo!

en dan die handjes erbij..Maar waarom wordt het nou donker?
    omdat de zon moe was en graag wilde gaan slapen
    maar waarom was de zon moe?
    omdat de zon de hele dag gewerkt had
    maar waarom...

zuchhtt!! geen idee vraag het aan de zon

zon...waarom....

14. tammetje81

tammetje81 Bekend lid

Dec 6, 2009
    599
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier 1 van 2,5 jaar die het ook sinds een maand doet. Ik merk dat het helpt als ik de vraag af en toe weerleg. Dan geeft hij zelf antwoord en is het voor eventjes klaar. Ach hoort bij het groter worden.

15. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Die van ons houdt het meer op "wat is dat?". Over alles, elke auto, persoon die iets afwijkt van de norm, beest eten enz. Ik moet zeggen dat ik het meestal wel gezellig vind, maar soms is het erg vermoeiend. Bij ons werkt het erg goed om juist extra veel uitleg te geven. Dan kun je namelijk met 1 lastige vraag een aantal dagen vooruit en is hij te druk daarmee om andere dingen te vragen.

In dezelfde categorie moet ik ook alle merken van alle auto's opnoemen waar we langs komen en vertellen welke gebouwen en kerken tijdens de oorlog kapot geschoten zijn geweest. Dat is vooral vervelend als hij het over straat schreeuwt. Komt wat vreemd over :)

16. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Hmmmm nog een jaar te gaan dus ;) Ben ik even blij dat onze kleine man nog gewoon tevreden is met "aap" en "auto" :D

Vraag weerleggen is hier zinloos, als ik zeg "waarom denk jij?" zegt ze nou, ik weet het niet waarom denk jij? Of daarom! En wat denk jij dan?

Soms is het ook wel grappig hoor. Vanmiddag in de supermarkt: mama, waarom krijg jij niet nog een baby? (vriendin van mij is zwanger en die hadden we een uur ervoor gezien, dus denk dat het daar vandaan kwam). Hoefde gelukkg niet te antwoorden omdat een stel het gehoord had en nogal moest lachen. Die vroegen haar of ze nog een broertje of een zusje wilde..... Kon ze mooi vertellen dat ze al een broertje had, hoe oud hij was, dat hij net jarig geweest was, dat ie nu lag te slapen en dat hij vanmiddag naar de kappen moest :D

17. tulip

tulip Niet meer actief

haha, nou hier van de week de vraag waarom we een baby kregen. En toen kon ik net haar vader afhouden van zijn versie van seksuele voorlichting;):) en heb ik gewoon gezegd: omdat papa en mama graag een broertje of zusje voor jou wilden...ze was helemaal vereerd.

het leuke is dat een vriendin van mij 7 weken verder is dan ik en aan haar heeft ze al eens gevraagd: t. hoe komt die baby in jouw buik??? haar eigen zoon van 3 kwam er niet op..maar onze dochter wel. Aan mij heeft ze het nog nooit gevraagd:D Mijn vriendin schrok van de vraag en vroeg; wat zeg je en toen zei ze: hoe gaat je baby heten... dus het was toch niet echt iets dat ze graag wilde weten denk.

18. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Ik vraag bij dat soort vragen vaak wat ze precies wil weten. Laatst was de overbuurman de voordeur aan het schuren, vraagt ze wat hij aan het doen is, dus ik schuren. Zegt ze ook waarom?, maar dan vraag ik haar of ze wil weten waarom hij schuurt of dat ze wil weten wat schuren is. Zo kun je gerichter antwoord geven. Nu was het dat ze wilde weten wat schuren is, dus ik uitleggen, krijg je de reactie, ow dat wordt mooi..

19. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Onze seksuele voorlichting is nog het niveau "papa heeft de baby erin gestopt." Ik heb wel verteld dat mama's 3 gaatjes hebben, een poepgaatje, een plasgaatje en een babygaatje. Daar was hij heel tevreden mee.

20. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

haahah lijkt me lastig de peuter seksuele voorlichting. hier nog niet mee te maken gekregen. ik vind het al moeilijk uit te leggen waarom hij in het bijzijn van anderen niet steeds aan zijn plassertje mag zitten. dan komen weer de waarom. en als ik dan zeg dat hij dat alleen op zn kamer mag doen is het gelijk mama mag ik naar mn kamer??
    zuchttt

Share This Page