Wie heeft er ervaring met 2 kindjes op 1 slaapkamer?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MissyZuilen, 18 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Zou gewoon es wat ervaringen willen lezen.

Wij wonen in een 3kamer flat, opzich echt niet klein. We hebben genoeg ruimte voor al onze meubels, speelgoed vd kleine man en er past dan ook ooit nog wel een box/wipper etc bij voor als wij een 2e kindje mogen krijgen.
    Maar... we hebben geen extra slaapkamer over.
    En we hebben ook nog geen opties om groter te gaan wonen (voor huren nog niet lang genoeg ingeschreven en voor kopen krijgen we te weinig hypotheek).
    Dus daarom zitten we eraan te denken om gewoon hier te blijven wonen voorlopig en dan hier hopelijk een 2e kindje mogen ontvangen.

Hoe hebben jullie dat toen opgelost? Was dat voor langere periode of korte?

Vertel jullie verhaal, ik ben benieuwd! :D

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb persoonlijk geen ervaring maar mijn beste vriendin laat haar twee zoons al vanaf het prille begin bij elkaar op de kamer slapen. De eerste 6 weken heeft de jongste bij papa en mama op de kamer geslapen maar hij maakte zoveel herrie in zijn slaap dat ze hem (ondanks de bv) toch op de kinderkamer hebben gelegd. Zijn broer weet niet beter en het gaat heel goed. Wel merk ik dat ze de kinderen sneller bij ze in bed nemen als ze bijvoorbeeld ziek zijn.. de kans dat de ander wakker wordt is natuurlijk groter. Ik denk trouwens wel dat zij de kinderen ook in bed zou nemen als ze ieder een eigen kamer zouden hebben.
    Bij hun is het trouwens geen ruimtegebrek maar een echte keuze om de jongens de slaapkamer te laten delen. Oja, er zit 2 jaar en 4 maanden tussen de jongens. Inmiddels is de jongste alweer bijna 3 jaar.

3. Zippie

Zippie Niet meer actief

Onze kinderen slapen nog op onze kamer hahaha. Maar ze slapen dus ook bij elkaar. Hartstikke leuk! Als ze bang zijn in het donker hebben ze elkaar :p 's Ochtends meteen een vriendje klaar om mee te spelen. En ze houden elkaar niet wakker ofzo, ze zijn gewend aan de geluiden van elkaar, zelfs zo erg dat als 1 er niet is de ander het meteen merkt.

4. koala28

koala28 Niet meer actief

Voor onze 2e hebben wij geen aparte kamer (niet genoeg kamers in ons huis). De eerste 4 á 6 maanden gaat hij in een wiegje op onze kamer (totdat hij eruit gegroeid is). Daarna gaat hij in een ledikantje op de kamer van z'n broer.
    Ons huis staat momenteel in de verkoop. We hebben al wat andere woningen op het oog maar we wachten totdat dit huis verkocht is.

5. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Toen onze oudste werd geboren,hadden we een flat,dat behoorlijk klein was.
    we hadden 2 slaapkamers.De slaapkamer van ons,daar paste alleen ons bed in en in mijn oudste haar slaapkamer,stond haar ledikant,onze kleren kast en een kast voor haar kleertjes.Dus een 2e kindje had daar helaas niet bijgepast en zou dan als het wel zo was geweest midden in de huiskamer moeten slapen.want we stonden toen meer als 4 jaar in en we hadden geluk,dat we een huis kregen,toen de oudste 4.5 maand oud was,anders hadden we nu een huis gekregen.Gelukkig is dit huis lekker ruim en hebben de meiden een eigen kamer.

6. Zijvandehoek

Zijvandehoek VIP lid

8 jun 2009
    6.894
    0
    0
    Wij hebben ervoor gekozen onze zoons op één kamer te laten slapen.
    Niet door ruimte gebrek.

17 september is onze jongste geboren en we hebben zijn ledikant in december in de slaapkamer 'van onze oudste'(2 jaar en 2 maanden) gezet. Dat gaat heel goed.
    De jongste slaapt heel goed door, dat scheelt een hoop denk ik.
    De oudste is vaker 's nachts wakker dan de jongste.

Het is wel zo, dat ik hen bijvoorbeeld 's middags wel samen op de kamer laat slapen. Maar het moment dat onze oudste gaat slapen (17uur), dan houden wij de jongste beneden, omdat deze dan nog één voeding nodig heeft en als hij daarna in slaap gevallen is, dan leggen we hem boven in zijn ledikant. Zo is er minder kans dat de oudste wakker wordt. Hij is een iets lichtere slaper zeg maar.

Als ik 's nachts één van hen hoor (de oudste schreeuwt nog wel eens), dan wil ik nog wel eens één van hen eruit halen, zodat hij de ander niet wakker maakt, want dan willen de nachten wel eens te kort worden.

Ik zag er heel erg tegenop in het begin. Het is best een gedoe, maar toch is het mij meegevallen.
    Wat nu wel zo is, is dat de jongste best vaak vroeger wakker wordt.
    De oudste wilt ook wel eens vroeger wakker worden, waardoor zij elkaar wel wakker maken zeg maar.
    Dan hebben we gewoon vroege ochtenden zeg maar.

Even volhouden en dan zal dat ook wel weer loslopen denk ik.

7. quschke

quschke VIP lid

12 jun 2010
    6.029
    0
    0
    limburg
    Ik lees even mee, want we zitten met precies hetzelfde probleem. Op zich ruim appartement...ruime woonkamer en keuken..ruime badkamer. Onze slaapkamer is ruim en zou eventueel nog ledikant in kunnen en op zoon's kamer kunnen ook eventueel ledikant en ander bedje.
    Ben wel benieuwd naar de ervaringen. Had het graag ook anders gehad.....maar dat zit er voorlopig niet in...te veel verdienen om te huren en te weinig om te kunnen kopen!

8. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    @quschke, dat probleem hebben wij dus ook.
    We verdienen nu boven die grens van 33.000 per jaar dus kunnen niet meer op sociale huurwoningen reageren alleen nog vrije sector en dat is echt NIET te betalen!
    En door de veranderingen kwa kopen, kunnen wij geen normale hypotheek meer krijgen. Zelfs niet voor een apartement of benedenwoning.. :(

En eerlijk gezegd wil ik ook liever niet 10 jaar tussen beide kindjes, dus om dan dus maar te wachten tot de huizenmarkt veranderd of iets.. Vind ik ook weer te lang duren.
    Kijk, je hebt het nooit voor het kiezen. Misschien lukt het wel niet om weer zwanger te raken, maar dan is het niet onze keuze maar vd natuur.
    Het liefst willen wij er volgend jaar zomer weer voor gaan.

Daarom willen wij graag ervaringen horen van mensen die 2 kindjes op 1 slaapkamer hebben.
    Tot welke leeftijd zou dit kunnen? En wat als ze niet van hetzelfde geslacht zijn? Dat lijkt me dan toch weer moeilijker met een bepaalde leeftijd.

9. quschke

quschke VIP lid

12 jun 2010
    6.029
    0
    0
    limburg
    Ja precies...en wij zitten nu in een redelijk groot appartement met garage en kelder..en betalen daarbij ook nog ontzettend weinig. Maar meoten wel 2 trappen omhoog. Met 1 kindje is dat goed te doen....maar hoe gaat dat met 2 kindjes?
    Onze zoon is nu 9.5 maand en wij willen niet meer al te lang wachten met een tweede.
    Hopelijk krijgen we hier (positieve) ervaringen te horen.

10. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Wij moeten ook elke dag 2 trappen op, dat was voor ons ook een beetje de reden om toch wat langer te wachten met een 2e tot onze zoon echt goed kon lopen en vooral traplopen en wat zelfstandiger is.
    Zeker ook voor als de baby er straks is en ik met beide naar buiten wil om boodschappen of iets te doen..

En ik heb geen rijbewijs en me zoon gaat straks een stukje verder naar de basisschool.
    Dat gaan we oplossen door of de bus te gebruiken of door een fietskar aan te schaffen met babyschelp.

Dus verder hebben we wel goed over alles al nagedacht, alleen dus de slaapkamers is voor ons nog even een "probleem" waar we graag wat ervaringen over willen horen.

11. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    dat hoeft echt geen probleem te zijn hoor!
    Mijn broer doet het ook bij zijn kids en dat gaat prima!
    Ik heb als peutertje (en later ook nog ) de kamer met mijn zusjes (tweeling) gedeeld en dat was best gezellig;)

12. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ja het lijkt me ook wel gezellig hoor!
    Ik heb zelf 17 jaar lang bij me zusje op 1 kamer geslapen.. Vond het alleen soms op latere leeftijd vervelend vanwege vriendjes/vriendinnen die wilde logeren.
    Maar we zijn niet van plan hier in deze flat nog 10 jaar te wonen.
    Dus dan moet het misschien wel gewoon kunnen ja!

Kregen jullie veel commentaar?

Mijn vader en mijn schoonouders lopen al een jaar lang te zeuren dat we op deze manier niet aan een 2e moeten beginnen want het is zielig dat diegene dan geen eigen plekje heeft blablabla..
    Word daar echt vaak zó verdrietig van!
    Wij hebben het gewoon even niet anders, maar blijkbaar kunnen hun dat niet begrijpen en zijn de materialistische dingen belangrijker dan de liefde...

13. liebrando

liebrando Niet meer actief

onze jongens slapen al 2 jaar bijelkaar. Ze waren 2 en 4 jaar toen ze bij elkaar kwamen nu 4 en 6 jaar en het gaat nog steeds super! Wij waren ook bang dat ze elkaar wakker zou houden of een feestje bouwen maar nee hoor ze gaan meteen slapen savonds en smorgens als de een wakker is dan laat ie de ander met rust.

Hangt denk ik wel van de leeftijd af. Wij wouden eerst graag een 4e kindje en dan zou de baby dus bij me kleine meid van 2 op de kamer moeten en dat zie ik nou dus net niet zitten. 2 kinderen van bepaalde leeftijd wel maar een baby bij peuter nee dat zat mij niet lekker. Nou is er hier geen 4e en zal waarschijnlijk ook niet komen maar dan zou de kleine dus eerst bij ons op de kamer komen tot ik de kleine meid met de baby op 1 kamer zou vertrouwen.

14. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    weet je.. je moet dat soort opmerkingen helemaal naast je neer leggen!
    Wij wareb met 6 kids thuis. mijn mamaatje was door mijn vader alleen gelaten.
    We hadden een huis waarin we alles moesten delen, op haar geld moest ze letten, dus er was nooit veel luxe..
    Maar
    Ik heb de meest geweldige jeugd gehad!
    Ik had een moeder die zoveel liefde gaf, daar kan geen eigen kamertje tegenop!
    En wat hebben wij een lol gehad als gezin..
    soms mis ik dat gewoon!

15. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Wij wilden dan de baby eerst een tijdje bij ons op de kamer houden in een wiegje, zeker totdat hij/zij doorslaapt.
    En dan is mijn zoontje (als alles lukt) rond de 5/5,5 jaar als de 2e dan op zijnkamer komt en snapt het ook misschien allemaal wat beter.

16. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Sinds wij hier wonen liggen de kinderen op 1 slaapkamer (ok, meer balzaal, 38m2) omdat we op deze boven maar 2 slaapkamers hebben, de andere boven heeft wel 4 slaapkamers maar ivm waterbed en houten vloer daar wilden wij hier slapen.
    Onze jongste was toen 4 maanden en is bij zijn broertje van 18 maanden op de kamer gegaan zonder enig probleem.

17. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
    Onze oudste twee slapen ook samen op een kamer. dat is vanaf het begin prima gegaan. Ze slapen ook nu nog volledig door elkaars ziek zijn, huilen of wat dan ook heen. Pas heeft de jongste (van 2) zijn bedje 's nachts drie keer zijn bedje onder gespuugd en moest het licht dus aan en alles verschoond worden, maar de oudste van vier is daar helemaal doorheen geslapen. Overigens hebben wij voor de jongste, die 's nachts nog wel eens rommelt als er tandjes doorkomen ofzo altijd een travelcot paraat, waarin hij bij ons op de kamer kan slapen, zodat hij snel getroost kan worden en ik niet bang hoef te zijn dat hij zijn broer toch wakker huilt.

18. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
    o ja, ze zijn toen de oudste dik 3 1/2 en de jongste krap 2 1/2 waren bij elkaar op de kamer gegaan.

19. Magickwings

Magickwings Bekend lid

22 aug 2006
    714
    0
    0
    Ik hoop binnenkort ook een antwoord te geven dat het heel goed kan...
    Mijn dochter van net 4 en mijn zoontje van bijna 2 slapen vanaf volgende week bij elkaar op 1 kamer *slik* :D

Ik ben echt heeeeeel benieuwd en moet eerlijk zeggen dat ik er geen 100% procent vertrouwen in heb.
    Volgens mij vinden ze het veuls te gezellig, haha!
    Maar ja, we gaan het zien :)

20. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Fijn om te lezen dat het vaak goed gaat! Onze kinderen komen ook even op 1 kamertje te leggen. We willen graag verhuizen en hopen dit aan het einde van het jaar te kunnen, zodat ze ieder een eigen kamer hebben.
    Tot die tijd slaapt de baby bij ons en hopelijk kan hij snel bij zijn zus op de kamer. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat...

Deel Deze Pagina