zorg voor oudste kind

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door norwegian-sky, 22 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. norwegian-sky

norwegian-sky Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    Mijn man wil misschien pas vrij nemen als de kraamverzorgster weg is.
    En na zijn 2 dagen vaderschapsverlof eerst een week werken.
    Nu hebben we een dochtertje van 1,5 jaar. Maar zorgt de kraamverzorgster dan ook voor haar? Of moet ik daar iemand anders voor regelen? Want denk dat ik nog niet super veel kan in het begin en genoeg aan mezelf heb. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

2. Mamavan31984

Mamavan31984 Actief lid

30 dec 2012
    109
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het idee van je man om na de kraamweek thuis te zijn is lekker hoor. Dat gaat mijn man ook doen.
    Het is natuurlijk maar net op welke dag je bevalt en hoe je uitkomt met die twee vaderschapsverlof dagen. Bij mijn man zat er bij de bevalling van ons oudste dochtertje een weekend tussen, dus dan krijg je al extra dagen cadeau.

Onze zoon was 2 jaar en 3 maanden toen onze oudste dochter geboren werd. De kraamverzorgster is met hem bezig en 's middags ging hij na de boterham ook slapen dus dan sliep ik ook. De eerste dagen heb ik veel boven op de slaapkamer gezeten en was mijn zoontje af en toe boven op zijn kamer aan het spelen, maar was ook veel met papa mee en de kraamverzorgster speelde ook met hem.
    Na de eerste dagen ben je zelf als het goed is ook weer meer op de been en als je je er lekker bij voelt kan je bijvoorbeeld ook beneden zijn bij je dochtertje en als de baby slaapt met haar kleuren, lezen,puzzelen etc.

Komt wel goed hoor en bespreek het ook met de kraamverzorgster, die wil namelijk ook dat jij lekker uitrust en een lekkere kraamtijd hebt.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

De kv is er in principe voor moeder en baby. Dus officieel gezien zal je iemand anders moeten regelen voor de verzorging van je oudste. Maar meestal pakt de kv de verzorging van de oudste toch wel min of meer ook op als dat nodig is, hangt natuurlijk een beetje van de persoon af. Maar ik heb zelf altijd wel gezorgd dat er iemand voor de oudste was, mijn man, mijn moeder en ikzelf heb ook gewoon veel normale dingen gedaan, ook al ging het moeizaam: het is allemaal al zo anders voor ze en dan is het prettig de vertrouwde dingen wel te doen. Ik kleedde haar dus gewoon aan 's ochtends, at met haar, bracht haar naar bed....Nee niet altijd even leuk als je net bevallen ben maar ik vond het niet meer dan logisch dat toch zelf te blijven doen en mede daardoor was alles in huis ook weer snel 'genormaliseerd'.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier deed de kraamhulp niks met de andere 2, was hier wel lastig want had een keizersnede gehad bij de laatste en toch eigenlijk de hele dag op de been met de andere 2.

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Hier wel hoor. Ze namen de zorg voor de oudste op zich.
    Nu met de derde zorg ik wel weer voor back up

6. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Zorg voor back up. Na de geboorte van mijn zoon met de nodige complicaties ging het niet goed met me, mijn dochter van toen 1,5 was helemaal van streek en de kraamzorg deed helemaal niets met haar, het was besproken dat dat wel zou gebeuren. Ik had eigenlijk moeten bellen en om iemand anders moeten vragen (om meer redenen) maar goed, is niet gebeurd. Toen mijn man ging werken, was ik maar wat blij dat mijn moeder een weekje kon blijven.

7. MLkids

MLkids Niet meer actief

Hier was altijd schoonmama paraat maar eigenlijk is dat niet nodig geweest ondanks dat ze er toch was! Maar de laatste keer had ik 2 geweldige kraamverzorgsters die echt geweldig waren met mijn oudste kindjes!

Nu ben ik zelf het type van bevallen en opstaan dus heb ook geen enkele minuut in bed doorgebracht op de nachten na. De kraamverzorgsters deden wel extra met hen spelen zodat ik meer tijd met de baby kon doorbrengen en op de bank toch ook tot rust kon komen.

Hoe het deze keer zal gaan weet ik niet, het is natuurlijk de 4e en de kinderen zitten momenteel echt in de fase van ruzie maken, baas spelen, beter weten, zeuren, klikken, stout zijn etc... Maar goed, dat zien we dan wel weer ;)

8. beccie

beccie Niet meer actief

mijn zoontje is 3, en ik ben vorige week bevallen.
    mijn kraamverzorgster heeft heel veel met mijn zoontje gespeeld, hem voorgelezen en betrok mijn zoontje ook bij alles wat met de verzorging van de baby te maken had,
    ik kleedde hem wel zelf aan, en savonds bracht mijn man hem naar bed.
    verder was mijn moeder de eerste tijd ook nog veel aanwezig,.
    ik lag gewoon in de woonkamer en mijn zoontje kon even lekker bij mij komen liggen als hij dat wou.
    en ik gaf hem ook wat extra aandacht zodat hij niet denkt dat de baby belangrijker is.

hier ging het allemaal heel erg goed., het was voor ons allemaal een topweek,.
    Maar onze kraamverzorgster was ook heel makkelijk en leuk. kan wel per persoon verschillen natuurlijk.

9. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier deed ze niets met de oudste. Ik was dan ook blij dat mijn man thuis was

10. kimberly22

kimberly22 Fanatiek lid

24 jan 2007
    1.039
    0
    0
    wij hadden bij de jongste ook een top kraamhulp, zij zorgde wel voor onze oudste. maakte boterhammen voor haar, speelde met haar en bracht kleurboeken mee. ook als ik tussen de middag ging slapen bleef zij met de oudste beneden spelen en lunchen.
    mijn moeder woont gelukkig om de hoek dus liep ook zo nu en dan even binnen. hopelijk krijgen wij nu weer dezelfde kraamhulp. heb ontzettend genoten van haar.

11. lies276

lies276 Niet meer actief

In de kraamzorg wordt gewerkt met het landelijk indicatieprotocol.
    In dit protocol staat vermeld hoe de taken van kraamverzorgende zijn opgebouwd in aantal uren.
    dwz dat er voor elke taak van de kv een bepaalde tijd is gereserveerd.
    In het protocol is de belangrijkste taak van de kv, de verzorging van moeder en baby.
    daarna het verzorgen van de overige gezinsleden!!! en daarna het waarborgen van de hygiëne (bed regelmatig verschonen, kraam- en babykamer bijhouden, de was verzorgen en het sanitair dat moeder gebruikt moet dagelijks gereinigd worden).
    Je mag dus rekenen op de verzorging van je andere kind(eren).

Natuurlijk kan het zo zijn dat de verzorging van moeder en baby extra zorg vragen. Het kan dan fijn zijn om een back up te hebben voor de andere kindjes (anders zitten ze er ook zo verloren bij).
    Als dit het geval zou zijn, is er volgens het LIP een mogelijkheid om extra uren kraamzorg bijgeïndiceerd te krijgen, dus hoeft de verzorging van andere kindjes er nog steeds niet bij in te schieten.

Wat betreft de verzorging van andere kinderen: bij onze kraamzorgorganisatie is wel de "regel" dat dit binnenshuis moet gebeuren (zeker de eerste dagen vinden wij dat de kv écht in huis moet zijn voor als er calamiteiten zijn met moeder of baby).
    Verschonen, baden, aankleden, eten geven, samen spelen vinden wij dingen die gewoon door de kv gedaan mogen worden.

12. norwegian-sky

norwegian-sky Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    @lies bedank voor je uitgebreide uitleg! Bij de intake heb ik gemeld dat me man er in de kraamtijd gewoon zou zijn.maar omdat zijn collega nu ook net vader is geworden moeten ze samen afwisselen. En aangezien het ons fijner lijkt om achtereengesloten vrij te nemen is dit de enige oplossing. Even aan me schoonmoeder gevraagd of ze eventueel bij wil springen. We zien wel hoe het loopt en mocht de kraamzorg het niet willen moeten we dan maar even kijken.

13. lies276

lies276 Niet meer actief

Bij onze kraamzorgorganisatie indiceren we 10 uur (indien gewenst)bij als de mantelzorg afwezig is (= als papa gaat werken in de kraamperiode).
    Dit mag nl. als er nog andere kindjes in huis zijn onder de vier jaar.
    Je basiszorg is dan bij borstvoeding 49+10= 59 uur en bij flesvoeding 45+10=55 uur.
    Bij een eerste kindje mag je overigens 1/2 uur per dag bij-indiceren voor het ontbreken van mantelzorg.
    Zo heb je dus ruimschoots de tijd om ook de zorg van overige kindjes op je te nemen als kv.

Deel Deze Pagina