Ik ben ook een HSP. Heb de boeken ook gelezen trouwens. Maar ik ben eens naar een HSP dag gegaan (waar de schrijfster van dat boek HSP's ook was) maar de enorme mensenmassa viel me nogal tegen eigenlijk. En sindsdien houd ik me er iets minder mee bezig.
ik probeer mijn dagen niet te vol te plannen. als ik overdag wat heb dan ben ik s'avonds thuis (of andersom). Als ik te druk ben dan word ik heel erg onrustig. heb je de boeken gelezen mamakitty? ik denk dat er hier heel veel HSP's zijn hoor, alleen die weten het zelf nog niet
Hier ook een HSP'er Om soms knettergek van te worden Heb er eigenlijk nog nooit echt veel info. over gelezen, misschien toch maar eens doen. Maar goed, het is nog niet zo gek lang geleden dat ik dit weet, dus ik moet mijn weg er eigenlijk nog een beetje in vinden.
@Rach, ik heb er 2 boeken van, maar nooit verder gekomen dan een aantal pagina's...ik ben niet zo goed in lezen...kan dingen niet in me op nemen. Blijft niet hangen. Op internet lees ik wel eens stukjes, maar dat doe ik dan in etappes. Ik heb nu Bach bloesem druppels besteld op aanraden van iemand en krijg die binnen een aantal dagen binnen. Hoop dat die me gaan helpen, al is het maar een beetje. Volgeboekte dagen kan ik idd ook niet hebben. @Mamasan, hoe ben je erachter gekomen van je zoontje? Ik heb namelijk ook grote vermoedens dat mijn dochter ook HSP is...ze is nu 4,5 jaar. Hoe staan jullie partners ertegenover? Kunnen zij ermee omgaan?
Wat super om dit te lezen! Ik meld me ook! Moeten jullie ook weleens een dagje ff niks om er weer tegenaan te kunnen? Ik heb weinig over HSP gelezen, wel over nieuwetijdskinderen, boekje van Carla Muijsert. Misschien zijn we ook wel allemaal vroege nieuwetijdskinderen ? Bach bloesem heeft mij wel geholpen, ik had toen de rescue remedie. Mijn man vindt het heel gewoon, hij is zelf iets minder gevoelig en intuitief dan ik, maar kan wel een heel eindje meekomen. Hij vindt het eigenlijk wel fijn dat ik nooit het hele weekend volplan, we nemen bewust samen rust en tijd voor onszelf, is ook goed voor de relatie moet je maar denken. Soms gaat hij alleen naar feestjes, dan blijf ik thuis.
Ik heb idd veel rust aan mijn hoofd nodig en weinig afspraken..... Ik heb van bach bloesem besteld: aspen, mimulus, larch, impatiens, mustard en chochory. In een combinatieflesje. Ik hoop dat dat mij gaat helpen! Mijn vriend kan er heel slecht mee omgaan.....
mijn man kan er prima mee omgaan. Hij vind het wel leuk volgens mij! Hij let zelf nooit op details en voelt ook niet zo snel een sfeer. Hij is veel nuchterder, en ik vind het wel fijn om een nuchtere man te hebben, en andersom vind hij het ook leuk dat ik weer heel anders ben. MamaKitty, waarom kan je vriend er niet goed mee omgaan? wat vind hij dan moeilijk?
@mamakitty, ik herkende mezelf in zijn gedrag, vooral zijn omgang met prikkels. Als baby reageerde hij al heel heftig op prikkels, 1 dag weg, was 2 dagen brullen en aan de dunne. Ook moest er niet ineens iemand in zijn gebied/energie/veld komen,hij kan daar totaal niet tegen, dan is het brullen. Vanaf dat hij een jaar was begon het druk worden. Als hij teveel prikkels heeft gehad wordt hij helemaal hyper, we zijn nu ook al een tijdje aan het vechten tegen instanties, want die willen hem het stempeltje ADHD geven. Ook heel typisch is veel slapen, hij moet echt smiddags nog min. 2 tot 3 uur slapen om bij te tanken. Hij pikt haarfijn emoties op van mensen, heeft een hekel aan mensenmassa's en ga zo maar door. Ik hou het lijstje nu ff kort, want ik heb een stinkluier Maar ik hou het topic ff in de gaten en kom er later nog op terug. Ow hubbie kan er trouwens prima mee om gaan gelukkig.
@Rach, wat hij moeilijk vind is dat ik enorme stemmingswisselingen heb (ja ook buiten de zwangerschap hihi), ik snel depressief ben en down en erg lange tenen heb. @mamasan...ik herken ook veel van mijzelf in mijn dochter.......weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan eigenlijk...
@mamakitty, heeeel ouderwets, maar een must bij HSP is de 3 Ren. rust,regelmaat en reinheid. Een dagje weg is goed voorbereiden en daarna niks meer plannen. Bespreek de dagplanning met je dochter, dat geeft een extra stukje rust omdat ze weet wat er komt. Is voor jezelf trouwens ook prettig en ga dan ook niet ineens extra's erbij doen. Bouw een rustpunt in op de dag om bij te tanken, zoonlief is dus nog jong genoeg om te slapen, maar bijv uit school samen een kop thhe of iets drinken. Dan zit je allebei even rustig en je dochter kan rustig haar verhaal doen en dus de prikkels al verwerken. Wat wij regelmatig doen is naar het bos, rustig wandelen na een drukke week is heerlijk en de kids vermaken zich daar wel, maar bekomen er ook van. Verder kijk maar naar jezelf wat je wel en niet prettig vind, dat is voor je dochter precies hetzelfde. @rach, mijn man is ook zo lekker nuchter, maar maakt er ook handig gebruik van. Voor zijn werk vind hij het af en toe heel handig dat ik mensen goed aanvoel en vraagt ook geregeld mijn mening
Hier nog eentje. Ik heb nu vijf dagen achter elkaar vrij en ik vind het heerlijk! Kan ik lekker alles op mijn eigen tempo doen in plaats van op het tempo van de rest van de wereld. Ik verheug me nu al op mijn zwangerschapsverlof, en ik heb me ook al voorgenomen om na de bevalling een kraamfeest te geven, zodat ik niet iedere dag met kraamvisite zit. Ik vraag mijn ouders wel om mee te helpen met de organisatie, en als ik overprikkeld raak, dan ga ik gewoon lekker naar huis. Mijn ervaring is dat je prima met hoogsensitiviteit kunt leven, als je er maar rekening mee houdt. Wat Rach ook schrijft: Mijn dagen niet te vol plannen, zodat er genoeg tijd voor mezelf overblijft. Ik heb me er bij neer moeten leggen dat ik niet alles kan doen wat ik wil. Ik ga bijvoorbeeld graag naar concerten, maar meerdaagse festivals trek ik niet. Nou ja, dan niet. Hebben de zwangeren onder ons net als ik dat de sensiviteit toe lijkt te nemen? Ik heb bijvoorbeeld een intensieve baan, en ik merk dat ik het echt zwaarder vind nu ik zwanger ben. Ik trek het winkelcentrum ook minder goed nu, terwijl ik me vroeger altijd redelijk kon afsluiten voor de drukte daar. Hormonen... Belle.
Ik denk dat ik wel sneller geprikkeld ben nu ik zwanger ben ja. Maar ook door de hormonen natuurlijk. Grappig: als mijn man thuiskomt zet hij altijd muziek aan, of de tv, hij vind achtregrond muziek (of tv) gezellig. maar als ik de hele dag thuis ben (zoals nu) heb ik niks aan. lekker stil!
welke boeken raadden jullie aan? Ik heb een vermoeden dat ik een van jullie ben, zou er graag meer over lezen.
Begin eens met een boek van Elaine Aron. Haar standaardwerk 'The Highly Sensitive Person' (ook in Nederlandse vertaling verkrijgbaar) was voor mij (en voor veel hoogsensitieven met mij) een echte eye-opener. Niet alleen de standaard dingen als schrikken van onverwachte geluiden of bewegingen en veel tijd nodig hebben om indrukken te verwerken, maar ook hele specifieke situaties uit mijn jeugd zijn door haar beschreven alsof ze er zelf bij was. De site van Elaine Aron verwijst door naar deze Nederlandse site. Hier vind je ook een uitgebreid literatuuroverzicht. En welkom bij de club, Lexie.
die vrouw die Belle noemt was ook aanwezig op de HSP dag waar ik naartoe was. Ik heb dat boek trouwens ook, net als haar 2e boek Hoog sensitieve personen in de liefde. Die was ook interresant. En volgens mij heeft ze ook een boek geschreven hoe je om moet gaan met sensitieve kinderen. (het hoog sensitieve kind).