ik ben ook een HSP-er, altijd al geweest maar sinds ik het weet voelt het echt als een bevrijding dat ik gewoon hoog sensitief ben en niet gek, ik dacht altijd dat er iets mis was met me, nu kan ik er beter mee omgaan en stel ik beter mijn grenzen, grenzen stellen en je daar ook aan houden is iets heel belangrijks voor een HSP-er vind ik.
Hier ook een HSP-er. Ben er een paar jaar geleden achter gekomen. Het voelde voor mij ook als een soort bevrijding. Ik liep tegen dingen aan waar anderen niet tegenaan liepen en ik snapte mezelf nooit. Waar ik heel veel moeite mee had (en heb) is onder druk gezet worden, terwijl dat soms niet eens zo is, ik voel het wel zo. Vooral in werksituaties loop ik daar heel erg tegenaan. Ik kan ook niet veel dingen tegelijk, kan heel slecht tegen drukte en spanningen, word soms gestoord van geluiden/muziek (op de achtergrond dan, grr.. word er chagrijnig van.. haha) en heb een haast abnormale drang naar vrijheid en ruimte. Eigenlijk heb ik geleerd om het als positief te leren gebruiken maar op dit moment lukt me dat niet. Ik heb een nieuwe baan en loop tegen wat dingen aan wat ook met mijn gezondheid te maken heeft en merk dat ik weer gigantisch vastloop en word er vreselijk verdrietig van..
Hier ook een HSPer...ik kan al de kriebbels krijgen van een bepaal muziek, bijv klassiek, krijg ik echt jeuk van...bepaalde geluiden trek ik niet. Drukte is verschrikkelijk.. Ik plan me dagen niet achtelijk vol. Ik kan er wel mee leven, maar soms kan het wel vervelend zijn omdat anderen het niet begrijpen.
Zijn er toch best veel hier Ik heb sinds kort Bach remedies (druppels) en die helpen me erg goed moet ik zeggen!
Hoi, hier ook 'n hsp-er. Weet 't sinds 'n jr of 5. Ik las 'n artikel in 'n blad en 't was de ene (h)erkenning na de andere. Zelfs de tranen liepen over m'n wangen zo blij was ik toen ik dat las. Ik wist toen dat ik niet gek was zoals ik dacht. En dat ik geen borderline had zoals 'n psycholoog me wilde doen geloven. Mijn gevoel zei toch dat 't dat niet was dus met de herkenning van hsp was ik erg blij mee. Idd ook de boeken van Aaron gelezen, behalve die van hsp's in relatie's. Die lijkt me erg interessant! Het schijnt dat hsp zijn erfelijk is. Mijn moeder is 't ook. Ik zal mijn dochter dus 's goed in de gaten gaan houden en haar zoveel mogelijk helpen zich zelf te kunnen zijn, ook op school later. Dat zal voor minder stress en teleurstellingen zorgen. Mijn moeder heeft altijd begrip en geduld gehad met mij
Hier kun je lezen hoe en wat de diverse remedies doen: http://www.anthemis.nl/bachc.htm#20 Hier kun je goedkoop bestellen: (combinatieflesje) http://www.bachbloesemwinkel.nl/
nou ik vermoed dus sterk dat mijn dochter ook hsp is..... sinds kort krijgt zij ook bach remedies, echt op haar persoontje uitgezocht, en...ze is ineens een stuk rustiger en meegaander (liever)..
ik wist eerlijk gezegt ook niet goed wat het was... ik heb even google gebruikt en zo`n test gemaakt... volgen die test heb ik er ook last van... maar wat zijn volgens jullie nou precies de kenmerken... kunnen jullie er een paar noemen... ik heb vele psychische worstelingen bijna dagelijks...niet te erg..maar wel zo erg geweest.. ik leef het liefst snachts...en waarom? nou omadt dan de wereld lekker stil is want iedereen slaapt.. ik heb een hekel aan wachtkamers...zet mij er een half uur in en ik ben helemaal hyper... sommige geluiden die ineens hoorbaar zijn voel ik in mijn buik..krijg dan een soort van adrenaline shot ineens... drukke menigtes vindik ook maar niks...te veel input.. zoiets? ben er wel nieuwsgierig naar eigenlijk......misschien ben ik dan ook wel niet gek....(zeg ik met een lach)
Zou kunnen dat je hsp bent... Er zijn natuulk veel symptomen die ook voorkomen bij andere, hoe zal ik 't noemen,... Laat ik 't zo zeggen, als 'n hsp naar de psych gaat en vertelt over zijn/haar belevings wereld en gevoelens krijgen ze vaak 't borderline stempeltje. Wat dus absoluut niet klopt. Maar blijkbaar is borderline dan volgens hun 'de' oplossing want dan kunnen ze je in 'n hokje plaatsen en 'behandelen'. Echter is hsp geen ziekte oid. Je hebt geen hsp je bént hsp! En je kan er last van hebben ja, maar ik moet zeggen sinds ik 't weet, ben ik beter in staat om 't in iets positiefs te buigen. Het moeilijkste vind ik nog vaak om om te gaan met 't onbegrip van de buitenwereld. Je bent toch 'anders'. Maar 't gaat me steeds beter af.
inderdaad wat SheDevil zegt, dat gevoel te hebben dat je "anders" bent, dat heb ik ook, maar sinds ik het weet (na een uitgebreide psych.test) kan ik er ook wat mee en gaat het een stuk beter, ik ben nu beter in staat om te zeggen, dit ben ik en zo doe ik het, staat het niet aan? kan je een deurtje verder eerder dacht ik dat het aan mij lag en dat ik "gek" was, niets is minder waar ik ben gewoon erg gevoelig
Hier nog eentje, ik lees ook ff mee. Heb van m'n 17e t/m m'n 20 behoorlijk ermee lopen stoeien, als in m'n draai vinden in het leven, maar ik kan er nu prima mee over weg. Ik voel me nauwelijks overgestimuleerd, maar ik slaap wel veel (zo'n 10 uur per nacht). Verlegenheid is voor een heel groot deel verleden tijd, maar soms nog wel lastig. Ik raak snel gestresst en ben behoorlijk perfectionistisch (concentieus in HSP taal). Ik heb veel aan mezelf gewerkt, veel zelfreflectie gedaan en ik ben nu behoorlijk tevreden met mezelf. Was er een paar jaar terug ook heel erg mee bezig maar nu boeit het labeltje me niet meer zo. Ik ben gewoon ik en HS is gewoon een onderdeel van mijn hele ik. Ik zie ook tegenstelling bij mezelf hoor. Harde geluiden op straat vind ik vreselijk ergerlijk of een tv die net iets te hard staat. Ik kan me dan niet focussen op een gesprek. Maar mijn eigen muziek zet ik keihard hihi. En is nog metal ook. Wat ik ook heel moeilijk vind is een gesprek voeren met veel omgevingsgeluiden; alle prikkels komen gewoon binnen en kan me er neit goed voor afsluiten. Veranderingenin het leven vind ik ook lastig, maar ik raak er wel meer aan gewend. Was als kind stil, verlegen, dromerig, kon goed alleen spelen, moeite met plotselinge veranderingen, een huilbaby....dus herken mezelf van kleins af aan eigenlijk al in HS.
hier nog een hspertje haha Heb op alle vragen van de test ja, heb er ook een boek over. Echt eén en al herkenning!
vallen een hoop dingen op hun plaats he. aan de ene kant die labeltjes maar aan de andere kant eindelijk dat 'anders zijn' kunnen verklaren. Ik had 17 punten van de 23.
idd herkenbaar! Ik heb ook echt de neiging om te veel im mezelf te keren. Ik moet er echt om denken dat ik mezelf niet teveel opsluit. En als ik een dag winkel dan ben ik daarna echt vermoeid. Als er veel om me heen gebeurd kan ik me niet meer concentreren. Hebben jullie ook dat je de stemming van andere mensen aanvoelt?