Dat lijkt me erg fijn Emma21! De stukken waar ik herkenning in vind/vond waren voor mij ook een verademing om te lezen (los van de schrijfstijl, want die vond ik dus niet zo geweldig ), dus kan me voorstellen dat wanneer je je er helemaal in herkent het een geweldig boek zal zijn. Het lijkt wel alsof ik niet in een van de hokjes pas die zij maakt: introvert OF extravert. Ik ben bijvoorbeeld wel extravert, expressief, aanwezig en maak makkelijk contact met mensen, maar ben 9 van de 10x liever op mezelf, omdat contact met mensen me zo uitput. Ben dus niet verlegen of zo, maar scherm contact soms wel bewust af uit zelfbescherming. Het boek van Alice Miller (het drama van het begaafde kind) was voor mij dan weer een kippenvelboek ivm de herkenning.
Ik ben momenteel behoorlijk overprikkeld, net moest ik de cavia medicatie geven terwijl yelena keihard zat te blerren om het 1 of ander en zelf had ik ook honger als een paard. Toen keek ik eens goed rond in de woonkamer, echt een grote t*ringzooi is het daar. En toen zonk de moed me echt in de schoenen en ging ik ineens zomaar huilen. Het is heel druk geweest voor me de afgelopen weken, ook dingen waar ik enorm naar op zag of naar uitzag. Veel spanning dus zowel positief als negatief en weinig geslapen. Dan ook nog eens dat hele werk wat energie vreet, ik heb het er niet meer naar mijn zin. Ik kan niets meer als het ware en heb alle energie nodig in het overeind houden van mezelf. Yelena verzorgen gaat nog net maar zelfs boodschappen doen vergt dan een dag lang moet verzamelen. Dan blijkt toch elke keer weer dat ik bijzonder hard mijn grenzen over wandel.
Bedankt voor de link. maar ook daar staan dezelfde paar zinnen die ik exact overgenomen op iedere andere site tegenkom. Meer informatie dan dit kan ik niet vinden. Op de test scoor ik bijna 100% op HSS, dus zou graag meer informatie willen hebben. Verder dan deze zinnen kom ik niet; Er zijn globaal genomen twee soorten HSPs: de grootste groep, zon 70%, is van nature rustig en meer introvert. Zij voelen zich prettig bij een redelijk gelijkmatig leven met weinig risicos. Het andere deel, ongeveer 30% van de HSPs, heeft juist behoefte aan nieuwe ervaringen en spanning en is meer extravert. Zij worden ook wel HSS genoemd, High Sensation Seekers. Zij zijn enerzijds snel verveeld en op zoek naar uitdaging, maar raken anderzijds snel overbelast. Zij leven als het ware met één voet op de rem en één voet op het gaspedaal.
Wow Dit had ik nog nooit ergens gelezen maar wat herkenbaar! Dit verklaard weer een hoop.. Ga even googelen op HSS.
Zoooo herkenbaar wat je schrijft melloncollie! Af en toe zijn er van die dagen dat ik ook ineens in janken uitbarst omdat het allemaal teveel is geweest. Dat je werk ook nog eens energie vreet in plaats van dat het fijn is om te doen, werkt natuurlijk ook nog eens tegen. Bah meid! Ik geef je effe een hele dikke knuffel. Ik begrijp (helaas) precies wat je bedoelt, moet ook vaak moed verzamelen voor de meest eenvoudige dingen omdat ik gewoon op ben. Die grenzen...zijn toch rare dingen he? Je bent er over voor je het weet Renate28, ik herken mezelf ontzettend goed in 'jouw' HSSverhaal. Dat is zo ME: met 1 voet op het gaspedaal en de andere op de rem. Pffff. Dat ga ik eens even verder onderzoeken. Ik had al eerder eens op de site willen kijken, maar kon om de een of andere reden nooit doorlinken of tests doen. Wie weet heb ik nu meer geluk?!
Zeker, ik heb dikwijls niet eens door dat het al weer te ver aan het gaan is. Dan voel ik me ook weer schuldig omdat mijn moeder dat aanvoelt en dan gaat ze me helpen in huis terwijl ze het zelf al weer zo druk heeft. Heel idioot. Een hutje op de hei klinkt momenteel erg aanlokkelijk Thanks for the hug, alle positieve energie is welkom.
Oooooooh meid, hier net zo! Mijn vriend fluit me altijd keihard terug/ Zegt dan dat ik weer over mijn grens heenga. En ikke doodleuk: helemaal niet..blabla Om vervolgens weer finaal over de grens heen te gaan en daarna helemaal over mijn toeren te zijn. Het stomme is dat ik dan dus ergens wel weet dat hij gelijk heeft, maar dit tegelijkertijd niet geloof of wil geloven of zoiets. Moet volgens mij toch maar wat beter naar hem gaan luisteren Dat hutje op de hei klinkt inderdaad erg aanlokkelijk. Zou zelf ook het liefst ergens midden in het bos, waar geen mensen komen, gaan zitten. Gewoon wat luisteren naar de vogeltjes, geuren opsnuiven en genieten van de natuur om me heen.
Zo zou je het ook kunnen zeggen ja... Vandaag met vriend en kind lekker buiten geweest. Naar de kinderboerderij. Eindelijk weer een excuus om daar eens heen te gaan. Was vergeten hoe heerlijk het is tussen de dieren te zijn. We zijn daarna nog een flink stuk wezen wandelen en zijn nu allebei gebroken haha. Dus ik ga zo maar lekker mijn bedje in!
Hallo dames, wat een herkenbare situaties allemaal. Ik heb een paar jaar geleden dat boek van Aron gelezen en wist dus al dat ik HSP'er was. Loop er niet echt mee te koop, maar het zit er wel. Voel me, nu ik al julie verhaal lees, niet meer zo extreem, want het blijkt dus best veel voor te komen. Vooral je agenda niet vol plannen en rust inbouwen, moet ik echt doen. Ik werk af en toe in de bieb als oproepkracht. KAn dus lekker zelf aangeven of ik kan komen werken. Als ik dus niet echt lekker in mijn vel zit, kan ik zeggen, dat ik dan niet kan werken op die middag. Verjaardagen, mijn eigen verjaardag sla ik graag over. Al die drukte en mensen om je heen en dan ook nog iedereen voorzien van drinken. Ik heb liever dat iemand gewoon gezellig langs kom om een bakkie te doen, dan allemaal tegelijk op een verjaardag. Hier is wel veel onbegrip gekomen met mijn schoonfamilie, waar verjaardag vieren er gewoon bijhoort. Gelukkig ben ik in de zomer jarig en plan mijn vakantie zo, dat ik altijd weg ben op mijn verjaardag. De verjaardag van mijn dochter wordt wel gewoon gevierd. Niet te lang, want dan zitten wij weer met een overprikkeld kind. Vermoed dat ze toch een beetje op d'r moeder lijkt. dat hutje op de hei, hebben wij ingeruild voor een stacaravan in Ouddorp. Heerlijk om de weekenden daar door te brengen in de natuur en uitwaaien aan het strand. Oei, is een heel verhaal geworden.
Hey dames Ik herken mijzelf ook heel erg in HSP'er. Ik heb er uiteindelijk toch een boek over gelezen.. naja een heel eind maar wat me toch erg helpt. Structuur en rust werken bij mij het beste. Ik zal eerst de pagina's van dit topic even lezen, ik vind het erg leuk dat er hier een topic over is. Ik moet nog steeds een hoop leren over mijzelf.. wie weet helpen ervaringen mij een beetje.
Ik ben er inmiddels al 5 jaar achter en nu ontdek ik nog steeds dingen van mezelf. Mijn grens is veel eerder bereikt dan ik zelf dacht. Ik was gewoon zo gewend aan het overgaan van mijn grenzen dat ik het niet meer echt voelde. En daarna dacht ik dan waarom ben ik nou zo moe en sjago? Nou omdat ik dus teveel hooi op mijn vork had genomen. Ben nu erg aan het piekeren en doen over o.a. werk. Vriend heeft het ook razenddruk en ik kan er echt niet tegen dat wij zo 'geplayed' worden door Jan en alleman. Dus ik raak daar dan geirriteerd en gespannen door. Ik heb net lekker een bad genomen (midden op de dag haha) en poeh dan merk je pas al die spanning en hoe lekker het warme water dan werkt. Heb ook valeriaantabletjes om ff een beetje meer rust in de bovenkamer te krijgen. Wat heb je aan een geflipte mama Ik maak ook muziek natuurlijk en daar kan ik me helemaal in uitleven en alle spanning sla ik er op het drumstel uit, dat is heerlijk. Morgen mag ik weer! Dat is trouwens wel een aanrader, om iets creatiefs te doen waar je je ei in kwijt kan. Volgens mij is dat voor een HSP een geweldige uitlaatklep en helpt je in balans te houden.
Jaaaaahh! Therapeutisch je eigen teksten in een microfoon schreeuwen is ook zo'n perfecte uitlaatklep. Ik baal er echt van dat ik op dit moment effe geen bandje heb. Gelukkig kan ik nog altijd schrijven... En ik verheug me er nu al op dat ik overmorgen, als ik op verjaardagsvisite bij mijn moeder ben, halverwege de middag effe in bad ga liggen om bij te komen van de andere visite, hehehe. Zo'n heerlijk geurende bruisbal van Lush erbij en lekker een half uurtje helemaal tot mezelf komen. Ik heb een nieuw huis nodig! Eentje mét bad!
Kopen? hehehe. Hiervoor woonde ik in een huurhuisje, dat stamde uit de jaren 30 en daar is dus later een douche in geimproviseerd. Die was 1 bij 2 meter! Ben er nu echt op vooruit gegaan met een apart hoekbad en een aparte douche. En nog een mooi meubel erbij ook. Heerlijk. Vind water sowieso erg ontspannend, daarom wilde ik ook in bad bevallen maar helaas dat werd 'm niet. Lush heeft fijne producten! Heb vanmiddag m'n haarmasker opgemaakt, balen! Heb wel heerlijke kokosshampoo (zo'n blok). Oke nu weer ontopic.
Als ik me lekker wil ontspannen, dan ga ik in de tuin werken. Heerlijk vind ik dat of ik duik achter de naaimachine. We hebben helaas geen bad. De douche werkt ook wel, maar dan sta ik er toch gauw een half uur onder.
Hier ook een HSP'er Haaai leuk om er hier een topic/ club over te vinden. Ik heb nog niet álles gelezen van iedereen, dus alvast excuses daarvoor. Ik ben trouwens sinds de bevalling van mn dochtertje wat minder actief met mn sensitiviteit bezig, het helpt dat zij als bliksemafleider werkt en dat ik doordaaor veel minder emoties/gevoelens/stemmingen van anderen overneem. Ik heb er ooit éen boek over gelezen maar vond dat wat een afknapper, dus verder heb ik er weinig over gelezen. Wel heb ik een HSP vriend gehad en zodoende ben ik wat meer bekend geraakt met wat er eigenlijk alelmaal binnenin mij afspeelde. Ik zal eerst een tijdje even lezen en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en in welke mate HSP jullie ook hélpt ipv alleen maar blokkeert :s
Bij mij is het grote pluspunt creativiteit. En de sensitiviteit zorgt ervoor dat ik veel kleine dingen ook zie/hoor. En dat is soms heel leuk en mooi
Adine, is dit niks voor jou? http://www.hetrietje.nl/index1.html Ik moet zeggen dat ik sinds een maand pas een bad heb, maar dat douchen voorheen idd het emest rustgevend voor me werkte en ik vaak heb getwijfeld om zo'n bad aan te schaffen..Óok leuk om met Marloes in te gaan. Ik hoorde van een vriendin die m ook heeft dat t écht heel handig is... Melloncollie...Je creativiteit is inderdaad iets wat zeker positief is, wat doe je er mee? ( doe je aan schilderen , boetseren, schrijven..?)