ik heb een eigen bandje, ben drummer. maken ook eigen nummers, dat is echt heel tof om te doen. ik zou ook willen schrijven; toen ik jonger was, waren de leraren altijd verbaasd over het gemak waarmee ik verhalen schreef. Dus misschien moet ik daar ook maar iets mee doen. Verder ben ik wel goed in het verzinnen van oplossingen, ik heb leuke ideeen voor huizen inrichten, gewoon, een boel creativiteit. wat echter weer een nadeel is mede door hoge sensitiviteit is dat het bij de uitvoering van plannen niet echt wil vlotten. ik zweef te veel.
Heb ik idd weleens naar gekeken. Lijk me wel handig iets, maar we hebben de ruimte er niet voor om hem op te bergen. We zijn nu maar aan het zoeken naar een groter huis., met bad.
Dat laatste kan ik mezelf ook heel goed in vinden! Zó herkenbaar..Ben ook erg creatief, verzin vanalles voor in huis, ik heb zelfs een pakpapier tic hihi..Omdat het zo hééérlijk is om kado'tjes te kopen voor anderen en deze dan belachelijk leuk in te pakken! Ik schrijf zelf wél, poezie maar ook gewoon gedichten, collumns en verhalen..Als je er aanleg voor hebt moet je er wat mee gana doen hoor. Ik heb altijd journalistieke opleiding willen doen..maar inderdaad, bij de uitvoering blijft het er dan bij. Dit stond al in mn rapporten op de kleuterschool Wat leuk dat je een eigen band hebt..heerlijk! En aan je nick te lezen maken jullie goeie muziek (hoewel ik ook ergens slayer zag staan.. : ) @ Adine: Hihi ja da's ook slim, dan koop je gewoon ruimte ipv zo'n badje Wij hebben dat ook gedaan en hebben nu dus ook een bad..en iedereen zegt dan altijd: och als je dat eenmaal hebt zit je er nooit in, maar dat is in mijn geval zó niet-waar...Heerlijk is dat, water geeft zóveel rust. Ik ben dan ook aan een badbevalling begonnen en zou dat met een tweede net zo hard weer doen (ik ken je ook nog van dat forum he?) en denk nog vaak: zonder badje had ik die bevalling niet overleefd haha
haha nou we spelen niks van de pumpkins hoor, vind de rest van de band niet zo. ja ik vind slayer ook leuk, luister veel naar metal. morgen ga ik naar metallica, vooraf altijd een hoop gestress, spanning en dan die mensenmassa. maar als ik er eenmaal sta ga ik helemaal op in de muziek. nog een pluspuntje van hsp trouwens. haha wat grappig, bij mij stond altijd in mijn rapoort 'dwaalt weleens af.' ik creeer gemakkelijk chaos in mijn hoofd alhoewel ik geen ADD'er ben ofzo iets. Mijn broertje is dat wel.
Waarschijnlijk als HSP'er scoor je in de ADD test ook heel hoog Ik ervaar de dingen exact zopals jij ze omschrijft..klinkt leker makkelijk he? Maar ik voel t nét zo..Kan me heel erg dispersonaliseren (is dat een woord?) als ik het ergens te druk vindt, dan dwaal ik af, word afwezig etc omdat er anders teveel impulsen binnenkomen..maar on the other hand kan ik me ook hélemaal verliezen in ontzettende herrie /chaos. Zo kan ik (net als in de muziek) me ook nooit bij één ding houden. ik hou niet van vooral herrie/harde muziek, maar ook juist van softe muziek, maar ook juist weer van aparte of funky of shiny happy..Als het maar uitersten zijn! (en zo ook: mijn interieur, mn hobby's, mn vrienden etc etc) Herken je dat?
Nou nu je het zegt...ik heb net voor de 'gein' eens 2 testen gedaan. Bij de 1 had ik 9 van de 10 vragen positief geantwoord. En bij de andere 73 van de 110 met ja beantwoord. Beide uitkomsten wijzen op een grote kans van ADD. Lekker heb ik dat er ook weer bij. Mijn broertje is trouwens een ad/hd'er. Runs in the family! Maar ik lijk er nu heel relaxt onder...maar het moet even tot me bezinken. Heel bizar dat ik me erin herken omdat mijn broertje altijd alle aandacht trok met zn hypergedrag. Wat leuk trouwens dat jij zoveel schrijft. Gooi je weleens wat online? Wij spelen vooral dingen van ac/dc, maar nu ook covers van thin lizzy/danko jones/aerosmith/peter pan speedrock/metallica/iggy pop. En eigen nummers. Uiteindelijk moeten er veel meer eigen nummers komen.
melloncollie...HSP is een beetje een nieuwerwetse naam. Veel mensen die HSP'er zijn kregen 'vroeger'gewoon het stempel ADD. (of ADHD) Ik denk dat daar nu duidelijker onderscheid in is. Ik denk dus ook niet dat je op basis van die test moet denken dat je ADD hebt of ADHD. juist niet, wilde alleen laten zien hoe groot de overeenkomsten zijn. Maar dat wordt in de reguliere zorg nog niet enorm erkend hoor. Mogelijk heeft je broertje echt adhd..en door die H ertussen zit/zat er waarschijnlijk zo'n groot verschil in jullie gedrag. (als je ADD hebt 'mis'je dat stukje hyperactiviteit) Ik heb wel es wat online gezet maar dat was vooral in het verleden, nu schrijf ik maandelijks een maatschappijkritische collumn/gedachte voor een lokale krant. Ook erg leuk! en de rest is gewoon 'voor de hobby' Grappig trouwens, je muziekstijl..in combinatie met je leeftijd
don't worry ik ben hulpverlener van beroep, dus ik ken de termen en verschillen. ik vind wel wat verschil zitten tussen hsp en add, maar daar gaat het nu niet om. ik ben meer op zoek naar manieren nu om er mee om te gaan, de onrust te verdrijven. ik zoek dat vooral in het alternatieve cirquit, ik zoek het niet zo in medicatie. mijn broertje en ik delen wel veel dezelfde gevoelens. alleen is hij wat minder geordend dan ik. en heeft hij een andere geschiedenis dan ik. we begrijpen elkaar op veel punten en dat terwijl het vroeger altijd haat en nijd was tussen ons. oh klinkt leuk die column! verdien je er ook wat mee? zo te lezen wel als de rest 'hobby' is. ach ik ken heel veel mensen die luisteren naar het soort herrie als ik. muziek is tijdloos, dat is het mooie eraan. ik word een beetje gestoord van het oppervlakkige van tegenwoordig en zoek de meer authentieke kant van bands....overigens vind je die ook wel in muziek van nu hoor. je moet alleen goed zoeken.
Ja natuurlijk zijn er veel verschillen vandaar dat ik ook even wilde benadrukken dat ik met die test niet bedoelde dat je add had, maar om je de opvereenkomsten te laten zien.. Merk dat veel kinderen/mensen met ad(h)d snel overprikkeld zijn, moeilijk tegen harde geluiden kunnen, moeilijk tegen ruwe of harde stoffen kunnen, zich irriteren aan een zoemende koelkast, van slag zijn als het ineens regent terwijl het steeds zo zonnig was..etc etc <- die dingen zie ik dan ook weer terugkomen bij HSP Grappig wel dat je je broertje nu op veel gebieden zo goed begrijpt, terwijl t vroeger haat en nijd was. Misschien óók omdat je hulpverlener bent en zijn 'probleem' dus nu beter begrijpt dan dat je vroeger deed? Ik ben zelf pas geleden verhuisd, naar een huis waar ik minder last van buren heb, waar ik vrij uitzicht heb, dichtbij het water zit en veel schaapjes om me heen heb. Fluitende vogeltjes etc etc..Dat in combinatie met het hebben van een kindje (wat soms ook averechts werkt hihi) helpt mij goed om te gaan met de HSP Ik merk namelijk dat ik er minder 'last'van heb als ik minder et andere mensen te maken heb. En nu kanik daar voor kiezen of me er op voorbereiden (als ik ga werken, of naar vrienden ga of ga shoppen..) Waar ik hiervoor woonde hadden we een achterbuurvrouw die erg veel moeite met haar kinderen had..en haar stem, maar vooral de emotie in haar stem voelde altijd erg akelig. Verdrietig, boos, teleurgesteld, geiiriteerd, geaggiteerd, opgefokt en nog meer van die negatieve termen...Ik kon daardoor moeilijk buiten zijn als zij 't ook was..voelde me dan helemaal overmand worden door háár. Het schijnt dat er methodes zijn om bijvoorbeeld terug te gaan naar je navel (in je hoofd/gedachten/bewustzijn) en daar je hand op te leggen om op die manier die dingen 'buiten'te houden. Bij mij werkte het niet (misschien ben ik te ongeduldig?) maar misschien heb jij/ hebben anderen er iets aan? ben wel benieuwd of er zoiezo HSP'ers zijn hier die erg 'bewust'omgaan met de sensitiviteit en zich er voor kunnen afsluiten.
nee, niet omdat ik hulpverlener ben hoor. dat heeft me juist weleens ellende gebracht omdat ik vond dat ik mijn moeder perse moest helpen met het begeleiden met mijn broertje. ooit te horen gekregen dat ik haar de les lees en dat heeft me door de 1 of andere reden behoorlijk pijn gedaan. dus ik bemoei me daar niet zo mee. voor je het weet ben je dan de 3e volwassene in het gezin. terwijl ik gewoon kind ben/was. dat merk ik nu; ik was altijd zeer verantwoordelijk en verstandig. misschien onbewust wel om het gedrag van mijn broertje te compenseren. ik weet wel dat ik meerdere keren enorm kwaad ben geworden omdat mijn ouders niet konden komen kijken/supporten bij iets wat voor mij belangrijk was. omdat ze mijn broertje niet alleen thuis konden laten. ben ik weleens met ruzie van huis gegaan. ik kreeg pas rust en ik denk zo ook mijn broertje wel, toen ik uit huis ging, nu 2,5 jaar geleden. ik ben trouwens wel heel blij dat het goed gaat tussen ons. soms was ik bang dat het nooit meer goed zou komen. maar hoe meer ik met hem praat hoe meer ik ontdek wat een lieve intelligente jongen het eigenlijk is. en vroeger dat ik alleen maar wat een pokkejong ik ga echt z'n harses inslaan, hahaha ik ben ook verhuisd, zo'n 3 kwart jaar terug naar een lekker ruime woning met een lekker zonnetje en een leuk dakterrasje. dichtbij de zee en de bossen. een rustige wijk. ik had een buuf die 's ochtends vroeg al begon met schelden op haar zoon. ze had ook dikwijls harde muziek aan, blowde elke dag en die stank kwam bij ons terecht en 's avonds hoorden wij dat haar vriendje op bezoek was....en ik had ook nog eens de stress van lekkages die zich telkens voordeden bij ons in huis. en een gaslek, kapotte onderdelen in huis. nee ben ook blij dat ik weg ben daar. lekker is dat he tussen de dieren. vorige week was ik op de kinderboederij en voelde voor het eerst sinds lange tijd weer wat rust in mezelf.
Ik zag een belangrijke mededeling van Jan (de man van Lotte) dat hij per ongeluk alle berichten heeft gewist van de laatste paar dagen Mijn reactie is hier verdwenen, dus wilde me in het kort nog even 'melden' als mede-HSP'er.
Jup... volgens de testen ook een duidelijk HSP-geval... hmm, het enige wat ik erg vervelend vind is dat andere mensen dit niet vatten. Heb ook dikwijls nood aan wat tijd "alleen", gewoon op mezelf. Dat is zo moeilijk in onze wereld. Heb ook een hekel aan lange bijeenkomsten met veel mensen (vergaderingen, familiefeesten, etc) krijg dan een pure wegloop-impuls. Wat ook zwaar op me weegt is het voelen van andermans "mood". Kan soms echt pijn doen, als m'n moeder langs me loopt en ik voel gewoon dat ze zich echt niet goed voelt. Doet me pijn...
Hoi Hoi allemaal Ook hier een HSP er / ADHDer Wat lees ik allemaal bekende dingen. En hoop dat ik hier nog veel adviesen vind omtrend zwanger worden en zwanger zijn met HSP. Leuk dat ik hier nog meer HSPers vind Groetjes Lynette
Inmiddels al wat blz. gelezen en ga ik ook maar eens wat meer over mij vertellen. Ik weet sinds september 2007 dat ik ADHD'er ben. En sinds oktober 2008 weet ik dat ik ook nog eens HSPer ben.Ik ben al jaren (12jaar) onder behandeling van verschillende psygs en maatschappelijk werkers omdat het niet wil vlotten in het dagelijks leven. veel moe, stemmingswisselingen, prikkelbaar, te snel afgeleid, kan neit stilzitten of normaal ergens op wachten. dus van alles en nog wat die pas na 10 jaar diverse tests gehad de diagnose kreeg ADHD. Ook medicatie voor gehad die niet werkte nouja juist averechts ik wilde me vriend helemaal in schoppen. Dus hiermee weer gestopt en toen weer met een andere medicatie gestart waarbij ik echt zwaar depresief van werd. Dus toen hiermee gestopt ik weer lekker de oude was ben ik eens gaan googlen en kwam op een HSP forum terecht en kwam daar een en al herkenning tegen. Dus sindsdien ook meer bekend met de HSP Ik zit momenteel al 1,5jaar in de ziektewet met de stempel Overspannen en depresief. Het gaat sinds een half jaar goed met me en ook weer bezig met het zoeken naar een nieuwe baan. maar aar komt het probleem. Ik moet begelijding hebben omdat ik altijd te veel wil doen in zo korte mogelijke tijd. Dus dat is het halverwege de werkdag ben ik niks meer waard. Zo kan ik toch nog elke baan wel een tijdje volhouden totdat ik weer overspannen raak of een burnout krijg. Met mijn laatste ontslag heb ik gezecht ik ga er even tussenuit om lekker eens alles op een rij te krijgen. Nu heb ik nog veel last van de prikkelingen en veel last van vermoeidheid. En verjaardagen of feestjes is niks voor mij. Al die drukte en andermans stemmingen pfff ik duik dan het liefst een heeeeel klein hoekje in en probeer me af te sluiten van alles. Ook ben ik vreselijk creatief in mijn hooft en kan de gekste dingen bedenken voor suprizes en en ik gek op tekenen en andere creabeadingen. Ik heb zelf ook veel last van 10000de gedachten die als een mierenhoop door elkaar kronkelt. Dus geen enkel moment rust in me hoofd en als ik wil gaan slapen kan ik die knop nooit vinden. Ook als ik praat ben ik een echte warhoofd en spring ik van hak op de tak zoals vast in mijn verhaal te zien is Ook heb ik al sinds jaren al een GROTE wens dat is Mama worden. Nu dat ik een goede en stabiele relatie heb van bijna 3 jaar willen we er graag voor gaan en zijn er druk mee bezig. Natuurlijk voel ik van alles gebeuren in mijn lichaam ook echt iets voor een HSPer. En ben benieuwd hoe andere HSPers het doen met de ghaos die je soms heb met ADHD en de sensetieviteit van de HSPers. Dus ik ben een echte combi van ADHD en HSP aldus mijn psyg. Als er vragen zijn stel die gerust Groetjes Lynette (ohh wat een verhaal)