Oppas opa en oma vraag ....

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Daantje26, 31 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje26

Daantje26 Actief lid

7 apr 2014
    191
    0
    16
    Ik zelf werk 3 dagen in de week en mijn partner 5 dagen. Mijn partner heeft 1 papa dag maar binnenkort niet meer omdat hij weer doordeweeks 5 dagen gaat werken.

Ons mannetje gaat nu 2 dagen naar opa en oma, maar we merken dat ons ventje helemaal uit zijn doen is als hij thuis komt! Druk, agressie ( hij is 1,5 ) moe en niks willen doen! Terwijl hij in zijn thuis basis is dan is hij zo lief !

Nu gaat hij straks 1 dagje naar het kdv heel fijn! Maar die overige twee dagen? Ik weet niet hoe we dat moeten aanpakken of zo laten?
    Zover we weten gaat hij genoeg slapen, alleen later dan bij ons overdag!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kan je niet vaker naar het kdv brengen? 1 dag per week lijkt me sowieso erg moeilijk voor je zoontje om te wennen.

Los daarvan is het niet onlogisch dat je kindje elders minder op zijn gemak is dan thuis en dat dan thuis uitwerkt. Zal misschien op het kdv ook wel zijn.

3. Daantje26

Daantje26 Actief lid

7 apr 2014
    191
    0
    16
    De meeste kindjes in deze wijk gaan twee ochtenden in de week, en pas vanaf 2 jaar. Ons ventje gaat zo 1 hele dag naar een kdv, dus vind het wel goed eigenlijk. :)

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ok, het was maar een tip hoor. Op die leeftijd zijn ze nogal eenkennig, dus als ze steeds 1 dag gaan en dan weer zes dagen elders, is het nogal moeilijk om te wennen aan nieuwe leidsters, gewoontes, regels. Maar niets moet.

5. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Ik zou ook 2 dagen naar het kdv doen (of 3) en dan 1 dag samen met opa en oma.

6. wappelke

wappelke Actief lid

10 jul 2015
    274
    51
    28
    Vrouw
    Hier geeft t KDV aan dat kleine kindjes 2 verschillende momenten in de week moeten komen (vooral in het begin) om goed te kunnen wennen en dan minimaal 2,5 uur op 2 verschillende dagen.

Onze dame gaat niet naar opa's en oma's dus heeft alleen KDV. In het begin echt moeilijk maar zij vindt het er wel fijn.

Volg je gevoel. Wellicht eerst gewoon zoals je nu in gedachten hebt, als je dan later merkt dat het KDV beter werkt voor jullie mannetje kun je dat dan nog aanpassen.

7. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Onze zoon gaat nu 2-3 dagen naar opa en oma. Na de zomer gaat hij ook 1 dag naar de peuterspeelzaal. Zou meer niet willen persoonlijk! Bij ons zeiden ze juist dat 1 hele dag voor de kinderen beter bleek te zijn dan 2 dagdelen. Met 2 kun je ze met pictos ook wat voorbereiden, dus is ook weer anders qua "wennen"

Wij merken dat onze ukkepuk vaak ook mopperig thuiskomt, heeft meestal met honger en actiever ritme bij opa en oma te maken.
    Wat bij ons helpt is dat hij al iets te eten krijgt voor we m ophalen (soep of toetje), verder mag hij bij thuiskomst even iets kiezen wat anders niet mag (zoals iPad kijken, met speen op bank, op aanrecht zitten etc). Hierdoor komt hij tot rust en is hij vrolijk.

Vraag even uit hoe hij bij opa en oma is, herkennen zij t eind vd dag? Bespreek jouw ritme met hun ritme eens, mogelijk is er iets anders?
    Kans is groot dat er niets uitkomt, er is niets of opa en oma zien het verschil niet. Ga dan op zoek naar wat jouw kindje nodig heeft om uit z'n overprikkeling te komen. En zoek je eigen rust ook want dan kun je hem nog beter ontvangen.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.172
    35.834
    113
    Ik zou ook kiezen voor 2 dagen kdv en 1 dag opa/oma. Maar los daarvan, mijn jongste is al 4 en nog steeds niet te genieten na een dag oppas. Hij is dan gewoon kapot.

9. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik heb jaren op een KDV gewerkt en wij raadden ouders ook altijd aan om een kindje twee keer (hoeft niet persé twee hele dagen te zijn) per week te brengen. Ze wennen dan veel sneller. Daarnaast ben ik geen voorstander van meerdere opvangplekken. Dat geeft snel onduidelijkheid. Op het KDV wordt waarschijnlijk een duidelijk dagschema met de nodige structuur en activiteiten aangeboden. Je kindje heeft er ritme en voorspelbaarheid en wordt lekker bezig gehouden. Is dit bij opa en oma ook zo? Wij hebben voor onze zoon bewust voor een KDV gekozen omdat onze ouders het niet kunnen laten om hun kleinkinderen te veel te verwennen en daarnaast niet heel actief zijn met activiteiten en spelen met de kinderen. Ze zijn verder superlieve grootouders maar niet zo geschikt als structurele oppas. Ik noem maar een paar dingen en ik weet niet of het voor jullie geldt, maar je kindje komt niet voor niks zo uit zijn doen thuis. Maar misschien is hij, zoals al eerder genoemd, gewoon doodmoe.

10. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Opa en oma doen dan blijkbaar dingen anders dan jullie thuis.
    Mijn zoon gaat 2 dagen naar de creche en is savonds hooguit vermoeider maar is niet lastig, agressief, of op een andere manier moeilijk (hij is bijna 2 en gaat al vanaf 3 maanden 2 dagen er naartoe)
    Kunnen opa en oma niet bij jullie omen? Wellicht dat dat al beter gaat.
    Ik weet niet of 1 dag creche te weinig is. Laat je daarin niet te snel iets wijsmaken. Creche heeft er natuurlijk baad bij dat jij je kind 2 dagen/dagdelen brengt. Verdienen zij weer mee. ;)

11. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dat is echt niet de reden dat dit geadviseerd wordt. En of het kind nou één hele dag of twee halve dagen komt, dat maakt niet zoveel uit hoor.

12. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.486
    113
    Als opa en oma op kunnen blijven passen zou ik dat wel doen, maar ik zou even met ze om de tafel gaan zitten om wat dingen te bespreken en bekijken:
    krijgt hij genoeg of juist misschien te veel aandacht en bezigheden bij opa en oma, vraag even goed naar hun hele dag besteding, wat er daar anders gaat en hoe jullie het doen. slaapt hij daar lang genoeg, of misschien te lang of te kort etc.
    Op een kdv is een heel duidelijke structuur, iedere dag, en misschien bij jullie thuis ook maar bij opa en oma is dat misschien anders.

13. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Hier zeiden ze het toen ook hoor bij mijn zoontje die maar 1 dag per week kwam maar ja had niet meer opvang nodig dus waarom zou ik mijn kind nog extra naar het KDV brengen.

Straks voor de kleine meid heb ik maar 1 dagdeel nodig en ik ga echt niet extra gebruik maken van het KDV terwijl het niet nodig is.

14. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Als je niet meer opvang nodig hebt dan 1dag, dan moet je je kindje niet vaker brengen natuurlijk. Maar als je 3 dagen opvang nodig hebt, zou ik niet kiezen voor 2 dagen opa en oma, maar juist 3 dagen dagopvang. Maar ik ben een voorstander van maar 1 opvangadres. Dan hebben de kindjes thuis regels, en op de opvang. Meer dan genoeg!

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dit dus.

En soms is het wel nodig, om je kindje genoeg vertrouwd te laten worden met de opvang. Jij hebt dan misschien niet al die uren nodig, maar misschien maak je het je kindje wel makkelijker door extra uren af te nemen waardoor ie zich daar beter in zijn vel voelt. Dat kan ook een reden zijn.

16. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    En opa en oma bij jullie thuis laten komen?

17. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Precies wat ik bedoelde.

18. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16

Helemaal mee een en dit was bij ons ook zo!

Nadat oma was geweest sliep zo ook altijd heel slecht en was erg vervelend.
    Ook nadat we er oma op aan hadden gesproken.
    ik ben toch blij dat we helemaal zijn overgestapt naar kdv. ( de ene week 2 en de andere week 3 dagen. om en om)

Nu past oma ook nog wel op hoor. voor feestjes of tandarts of kappers afspraken. Er is altijd wel wat.
    Maar niet meer structuur en hele dagen.

19. Whoppie

Whoppie Fanatiek lid

26 apr 2011
    2.780
    0
    0
    Jurist
    Gelderland
    Onze zoons gaan al vanaf dat ze 3 maanden zijn een dag naar kdv en twee dagen naar oma. Oma houdt er wel eenzelfde structuur op na als het kdv (ongeveer, want iets meer naar buiten, wandelen en zo). Kids hebben nooit last gehad met wennen of verschil in regels. Nu zijn ze 3,5 en 1,5 en het gaat echt hartstikke goed. Dat is dus niet een reden waarom ik mijn zoons meer naar het kdv zou brengen.

Mocht het zo zijn dat je niet meer op een lijn zit met opa's en oma's, dan zou ik dat wel overwegen en vooral als het lijkt dat je zoon na een dagje oma en opa anders reageert dan na een dagje kdv. Dan zijn er toch iets teveel prikkels waarschijnlijk.
    Ik zou om die reden mijn vader en zn vriendin niet voor structurele oppas vragen. Die zijn erg druk en geven teveel aandacht (in de zin van totaal niet rustig laten zitten en spelen/kijken/liggen). Die rust is af en toe wel nodig voor kindjes.

20. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier gaat zoontje sinds hij 4 maanden is afwisselend naar oma en de gastouder en dit gaat prima. Maar er zijn hier ook dagen dat hij dwars is met naar huis gaan of juist lief mee gaat naar huis maar thuis omslaat.
    Bij beiden heeft hij het prima naar z'n zin, momenteel gaat hij naar nog meer wisselende opvang (andere oma, tante e.d) omdat de gastouder met verlof is.
    Maar zo'n dag weg vergt toch meer energie en daarbij moet hij als ik dagdienst heb ook veel eerder uit bed, dus de dag duurt dan ook een stukje langer voor hem, soms kan hij dat wel hebben en soms niet.
    Daarbij merk ik aan mezelf dat ik na een dagje werken ook even rustig op de bank wil ploffen en hij wil het liefst gelijk met mama spelen, gek doen en alle aandacht.
    Hier doen we dus de laatste tijd eerst lekker samen op de bank, hij de tablet en ik de laptop. Dan spelen we even samen en erna ga ik koken.
    Over het algemeen blijft hij dan lekker spelen en ik moet zeggen dat ik me nu (door dit topic) realiseer dat het de laatste tijd eigenlijk best wel goed gaat. Wellicht is het ook de leeftijd?!

Deel Deze Pagina