Pleegzorg alleen?

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door weegschaal18, 30 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. weegschaal18

    weegschaal18 Bekend lid

    14 jan 2015
    630
    148
    43
    wie is er alleen en heeft pleegkinderen?

    Ik ben alleen met mijn zoon en zou graag een pleegkind willen.
     
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Dat ligt volgens mij een beetje aan de pleegzorgorganisatie en ook hoeveel je werkt. Fulltime werken is meestal niet zo’n handige combi met een pleegkind, dat per definitie extra zorg/aandacht nodig heeft. Daar kan je wel naar informeren bij de organisatie bij jullie in de buurt.

    Wij hebben een pleegdochter en ik werkte nog toen ze bij ons kwam wonen (3 dgn), maar uiteindelijk ben ik gestopt met werken (wat bij ons gelukkig een mogelijkheid was), omdat dat meer structuur opleverde en rust bood.
    We hebben voor onze pleegdochter ook weekendpleegzorg. En dat is een alleenstaande vrouw, die fulltime werkt, maar op die manier wel vorm kan geven aan het pleegouderschap. Dus dat is ook nig een optie (vakantie- of weekendpleegzorg).
    De toelatingsprocedure was hier voor alle pleegzorgvormen hetzelfde.
     
    Roanna en kleinepien vinden dit leuk.
  3. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Vaak worden 1 ouder gezinnen net zo goed geaccepteerd als 2 ouder gezinnen.
    Waar je wel rekening mee moet houden is dat je wel alles in je eentje moet incasseren en regelen.
    Dus persoonlijk zou ik bij de gezinsonderzoeken wel duidelijk je grenzen aan geven.
    Hebben wij ook gedaan en ondanks alles toch een zeer heftige plaatsing.
    Ik had dit nooit alleen gekund.
    Puur en alleen al vanwege de problematiek die mee komt met een pleegkind.
    Ik zou je adviseren om info op te vragen bij een pleegzorg instantie in je omgeving en eens een vrijblijvend gesprek aan te vragen.
     
  4. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Hier in België weet ik dat het geen probleem vormt om dan pleegouder te worden. Veel succes!
     
  5. Lunarosa

    Lunarosa Actief lid

    24 jul 2017
    183
    135
    43
    Vrouw
    Ik ben alleenstaand moeder van 3 jongens, waarvan 1 pleegzoon. Vraag maar raak hoor!
     
    Champetter, Evi88 en lalalindsay vinden dit leuk.
  6. weegschaal18

    weegschaal18 Bekend lid

    14 jan 2015
    630
    148
    43
    Hoe reageren jou kinderen er op? En hoelang blijft jou pleegzoon bij jou?
     
  7. Lunarosa

    Lunarosa Actief lid

    24 jul 2017
    183
    135
    43
    Vrouw
    Mijn pleegzoon is de middelste van de 3, hij is meteen bij geboorte bij zijn moeder weggehaald en al snel bij mij gekomen. In eerste instantie als crisisoplossing maar intussen is duidelijk dat hij hier langdurig zal blijven. Mijn oudste was bijna 2 toen hij erbij kwam en is hier vanaf het begin goed mee omgegaan en de jongste weet natuurlijk niet beter. Binnenkort zullen we eens per veertien dagen nog een jongetje mogen verwelkomen die dan bij ons het weekend komt doorbrengen om de situatie bij hem thuis te ontlasten.
     
    MissDonna, Lola1982, Ysabella en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. weegschaal18

    weegschaal18 Bekend lid

    14 jan 2015
    630
    148
    43
    Wat leuk!

    Ik ga 3 juli naar een informatie avond over pleegzorg, ik ben erg benieuwd.
     
    lalalindsay en Manolito vinden dit leuk.
  9. Lunarosa

    Lunarosa Actief lid

    24 jul 2017
    183
    135
    43
    Vrouw
    Nou leuk zou ik het niet willen noemen want dat is het echt niet altijd, er komt ontzettend veel geregel met instanties, rechtbank enz bij kijken maar het is wel heel dankbaar om een kind wat in de knel zit door omstandigheden een veilige plek te kunnen geven om op te groeien. Hoe was de informatie-avond?
     
  10. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Nee, leuk is het zeker lang niet altijd.
    Hier een dame (6) met een reactieve hechtingsstoornis.
    Dat is vooral erg zwaar en zeker niet fijn voor de pleegouders.
    Maar we hebben ermee te dealen.
    Gisteren zei ze nog in een boze bui tegen me; ik sla je dood met een hamer en zaag je in stukken.
    Nou.. leuk? Nee niet echt.
    Er zijn geniet-momenten.
    Maar ik vind het, eerlijk gezegd, best een opgave.
     
  11. weegschaal18

    weegschaal18 Bekend lid

    14 jan 2015
    630
    148
    43
    Jeetje dat is erg heftig!

    Ik heb goede informatie gekregen op de informatieavond.

    Ik ben alleen nog in twijfel of ik doorga met de training, omdat ik zelf ook werk, en oppas natuurlijk voor zo’n kind niet handig is, ook al is het niet veel, ik werk niet veel. Maar misschien is het toch te combineren. Wat zijn jullie ideeen er over?
     
  12. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Vroeger was het zo dat een kind dat nog niet naar school ging niet naar een opvang oid mocht mbt de hechting.
    Daar zijn ze van terug gekomen.
    In overleg is best wat mogelijk daarin.
    Ik ken bijvoorbeeld iemand die het kindje 1 dag naar een oppas heeft in de week.
    Gewoon vragen wat mogelijk is.
     
  13. weegschaal18

    weegschaal18 Bekend lid

    14 jan 2015
    630
    148
    43
    Ik zal idd even mailen naar de organisatie, mijn zoon breng ik meestal 1x per week voor school naar de oppas, ik werk ook maximaal 2keer s’avonds, mijn zoon is dan bij zijn vader.

    Maar misschien kan ik deeltijd pleegzorg doen, bijv. 1 weekend per maand.
     
    lalalindsay vindt dit leuk.
  14. Jacy

    Jacy Lid

    5 sep 2017
    17
    4
    3
    Vrouw
    Ik ben ook alleen en mocht ook pleegouder worden. Alleen stellen ze wel de eis van max. 3 dagen opvang geloof ik. Dat is voor mij niet haalbaar en daarom nu voor de weekend pleegzorg gegaan. Nog geen pleegkind gehad omdat de eerste niet doorging.
     
  15. 87chantal87

    11 jul 2013
    7
    1
    3
    #15 87chantal87, 13 jul 2018
    Laatst bewerkt: 13 jul 2018
    Besef je dat wat je heftig vindt, dat met regelmaat gebeurd met pleegkinderen. Ik werk met deze groep kinderen en hebben een tijd lang een pleegdochter met een reactieve hechtingsstoornis in huis gehad. Ze sloopte met regelmaat dingen in huis. En kon ook onze dochter pijn doen. Puur uit angst om afgewezen te worden. Die angst was zo groot dat ze het het liefst dan maar gelijk wilde verpesten. Dan wist ze weer waar ze aan toe was. Door de tijd heen werd ze rustiger. Wij hadden bij voorbaat gezegd dat we eigenlijk geen kind met forse gechtingsproblematiek wilde. Maar vanwege mijn werk en crisis is ze dus toch bij ons geplaatst. Anders werd het een tehuisplaatsing. Nu had dit meisje grote problemen in de hechting, maar veel pleegkinderen hebben in meer of mindere mate hier last van.

    Ik zeg het niet om je te ontmoedigen, maar om je een realistisch beeld te geven. Ik kan het alleen maar toejuichen als mensen bereid zijn om een kind een veilige plek te bieden. Alleen weet wel dat het niet alleen maar leuk is. Ik heb teveel pleegouders horen zeggen dat ze een kind in huis nemen om het te redden. De verwachtingen waren erg groot en dat viel ook veel ouders tegen. Maar ik weet dat als je de verwachtingen bijstelt dit voor een kind zoveel rust kan geven.
     
    Manolito vindt dit leuk.
  16. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.512
    4.575
    113
    Ik vind het erg goed dat je dit doet. Maar verkijk je er niet op en geef goed je grenzen aan. De meeste kinderen in de pleegzorg zijn beschadigd en loyaal aan de ouders (hoe erg die ook zijn). Als alleenstaande kan je zeker pleegzorg bieden maar ik zou eerst kijken naar weekend of vakantiezorg. Of een crisisplaatsing.

    Bedenk ook dat een pleegkind een eigen kamer moet hebben. En zorg dat het belang van je eigen kind voorop staat. Klinkt onaardig maar sommige pleegouders gaan te lang door uit liefde voor het pleegkind. Dit kan ten koste gaan van de ouders zelf of de eigen kinderen.
     
  17. weegschaal18

    weegschaal18 Bekend lid

    14 jan 2015
    630
    148
    43
    Ik ben er nog niet helemaal overuit of ik het ga doen, je weet natuurlijk niet wat voor kind je in huis krijgt en ik hoor veel negatieve verhalen. Maar aan de andere kant lijkt het me heel fijn om een kind een stabiele plek te kunnen bieden. Ik weet dat er een eigen kamer moet zijn voor een pleegkind en die heb ik gelukkig.
     
    lalalindsay vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina