Vitamine d, doe ik het wel goed?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Feilo09, 16 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Hi meiden,

Mijn dochter krijgt elke ochtend een bord bambix-pap. Op het pak staat dat in 1 bordje 60% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine d bevat. Hierdoor geef ik haar daarnaast nog 4 druppels vitamine d (voor de overige 40%). Maar doe ik dat wel goed?

Ze krijgt naast haar pap geen opvolgmelk, dat lust ze niet. Haar pap maak ik dan ook met gewone melk. Wel krijgt ze na het avondeten nog een schaaltje yoghurt.

Alvast bedankt voor de reacties!

2. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Ik geef geen vitamine d ja soms als ik eraan denk.. Nu het zonnetje schijnt krijgt hij genoeg vitamine d ;)

Zou me der niet zon zorgen over maken!

3. Karoke

Karoke Niet meer actief

Als je twijfelt, gewoon de volledige 10 druppels geven, is overigens ook de richtlijn tegenwoordig, om die altijd te geven.

@MrsNuke: op dit moment doet het zonnetje nog niet veel qua vitamientjes hoor. Komt bij dat je op zijn minst blote armen moet hebben om die goed op te kunnen nemen. ;)

4. LittleMonsters

en dan nog ik ben ook groot geworden ;) ik volg de lijntjes eigenlijk nooit zo want het veranderd per jaar wat nu goed is is volgend jaar weer slecht

en zijn voedingspatroon is zo uitgebreid dat hij er genoeg van binnen krijgt ( boter kaas vis etc etc)
    en dat zeg als ik er aan denk dan geef ik het hem maar er zijn ook wel eens dagen dat als hij savonds op bed ligt en ik denk oh vergeten..

5. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Lijkt me prima zoals jij het doet!

6. Karoke

Karoke Niet meer actief

Niet lullig bedoelt, maar dit vind ik altijd toch zo'n flauw excuus om iets wel of niet te doen. ;)

Met voeding is het vrijwel onmogelijk om voldoende vitamine d binnen te krijgen. En ja, de richtlijnen veranderen altijd, maar dat komt omdat er steeds meer onderzoek wordt gedaan en men steeds beter weet wat het beste is. Wat niet wegneemt dat ik het ook wel eens vergeet hoor, zeker als we een dag weg zijn heb ik het niet altijd bij me. En ik denk ook dat dat geen kwaad kan. ;)

7. mamavanmara

mamavanmara Bekend lid

24 mrt 2011
    717
    0
    0
    Mijn dochter krijgt Dreumesmelk, maar het CB raadde aan om toch iedere dag 10 druppels vitamine D te geven (omdat uit de melk dit niet voldoende door het lichaam wordt opgenomen).

8. LittleMonsters

vandaar de knipoog ook:D en ik zeg niet dat ik het nooit geef maar vergeet het wel eens.. maar denk ik net als jou dat het geen kwaad kan omdat hij door bepaalde voedingsoorten toch een deel binnen krijgt.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je in Nederland bent niet!
    Van oktober tot april staat de zon in zo'n hoek tot de aarde dat de straling die voor vitamine D aanmaak zorgt de aarde niet bereikt. In Nederland maak je tussen oktober en april geen vitamine D zelf, dan teer je in op de voorraad die je in de voorafgaande zomer gemaakt hebt en op wat je uit je eten haalt.

De meeste mensen in nederland hebben chronisch vitamin d tekort.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is 60% van de oude adh en dan nog alleen als je het met opvolgmelk aanmaakt.
    Gewoon advies aanhouden en NAAST wat je kind eet en drinkt 10 ug per dag geven!

11. Jib

Jib Actief lid

15 jan 2011
    141
    0
    0
    Vanaf welke leeftijd is dit advies?

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vanaf de geboorte tot ze vier zijn.

13. Jib

Jib Actief lid

15 jan 2011
    141
    0
    0
    Je bedoelt zeker als je borstvoeding geeft?

14. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Nee, het advies is (sinds april 2011) dat alle kinderen van geboorte tot minimaal 4 jaar ongeacht borst, fles of vaste voeding minimaal 10 ug (davitamon olie is dat 10 druppels) vitamine D krijgen toegediend omdat gebleken is dat kindjes echt omvoldoende binnenkrijgen.
    Bijna iedereen denk dan, ja mijn kindje krijgt gezonde voeding, elke dag buiten etc maar dan nog hebben ze gewoon meer nodig.

Ik ben toevallig net geprikt hierop vanwege en algemeen vitamineonderzoek en had veel te weining (gelijk aan een bejaard oud vrouwtje van 85 met botontkalking). Ik eet gezond, genog groenten vis etc, slik multivitamine en ben van de zomer echt wel geregeld buiten geweest maar schijnbaar is verbruikt echt hoger dan inname. mijn arts gaf aan dat ik daarom zo slecht herstelde van een kijkoperatie aan mijn knie en dat ik daarom zo snel gewrichtspijn had waarschijnlijk. Dus lekker geven die druppels hoor

15. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik geef mijn dochter elke dag 10 druppels ongeacht wat ze verder eet/drinkt volgens de richtlijnen zoals Stephanie ook aangeeft.

Hele groepen mensen bleken een vitamine D tekort te hebben vandaar die aanpassing in het advies.

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook standaard 10dr per dag... ongeacht wat er verder gegeten en gedronken wordt. Het is gewoon aangetoond dat er een tekort is bij de meeste mensen/ kinderen, dus lekker doen!

17. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    ik heb ook periodes dat ik het geef,maar (mischien bijgeloof ofzo) heb het idee dat hij er ziek van word.
    steeds als ik weer braaf paar dagen vitd geef,moet hij overgeven met koorts.
    kan toch niet of wel????
    (ik weet dat hij het eigenlijk moet hebben)

18. LittleMonsters

Ik heb dat zelf met vitamine pillen wordt er misselijk van en moet overgeven..

19. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik wete niet wat voor soort druppels je geeft maar als je het wil uitproberen dan zou ik eens een ander merk/sa,menstelling nemen voor je eigen gevoel. van de D zelf kan het niet komen.

20. Jib

Jib Actief lid

15 jan 2011
    141
    0
    0
    Oh, dan heb ik zeker die informatie gemist bij het CB. :(
    Ze hebben er volgens mij niks over verteld en het staat ook niet in het boekje.

Net even op voedingscentrum.nl gekeken en daar geven ze het inderdaad aan. Morgen maar even snel halen dan

Deel Deze Pagina