Inbakeren bij ouder dan 6 maanden

Discussie in 'Verzorging' gestart door Gup, 11 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gup

Gup Actief lid

9 jul 2014
    130
    0
    16
    Omgeving Rotterdam
    Hoi allemaal,

Mijn mannetje wordt over een paar weken 6 maanden.
    Hij ligt nog elk slaapje ingebakerd. We hebben al vaak geprobeerd om af te bouwen maar tot op heden niet succesvol.
    We hebben nu de pacco afbouwdoek. Maar ook hier lukt het niet mee.
    Ondanks een heel duidelijk slaap ritueel etc.blijft hij zich gewoon wakker houden door te maaien met armen en benen.

Ik zie het niet gebeuren dat ons mannetje voor de 6 maanden afgebouwd is....
    Graag hoor ik ervaringen van soort gelijke kindjes van 6 maanden en ouder die ingebakerd bleven omdat het gewoon niet lukte met afbouwen.
    Graag hoor ik ook waarom het nou zo gevaarlijk is om op de buik te liggen terwijl hij ingebakerd ligt. Hij doet dit overigens niet! Hij kan het hoofdje toch draaien? En wat is het verschil met "normaal" op de buik slapen.
    Misschien domme vragen maar ik snap niet goed waarom het gevaarlijk is als je kindje z'n hoofd op 1 wang kan leggen.
    Ik heb trouwens wel een Aerosleep.

Alvast bedankt!

2. Gup

Gup Actief lid

9 jul 2014
    130
    0
    16
    Omgeving Rotterdam
    Niemand?

3. lies276

lies276 Niet meer actief

heel vervelend dat het afbouwen niet lukt.
    Wij hebben het destijds cold turkey gedaan, want wilde er echt vanaf zijn voordat ze om gingen draaien.
    Dat was een kleine week flink afzien, maar toen waren ze/ we er doorheen.

Als ze zonder bakerdoek op de buik draaien, kunnen ze hun armpjes gebruiken om zich op te richten en ook om terug te draaien.
    Ook als ze flink moeten spugen, kan het hoofdje geen kant op als ze op hun buik liggen.
    het is dus echt wel link om te blijven bakeren als ze gaan draaien.
    het advies om er tijdig mee te stoppen is er niet voor niks.
    Een aerosleep kan dan misschien wel een beetje geruststellen, maar is uiteindelijk niet ter voorkoming van wiegedood.

Ik hoop dat het gaat lukken, maar ik zou proberen om even door de zure appel heen te bijten.

4. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Ook hier lukt het niet, geen inbakeren betekend dat ze echt niet gaat slapen dus hier bakeren we haar dubbel in, 1 maal met hydrofiel XL luier en 1 maal stoppen we haar heeeeel goed in met laken om het matras, en slaapzak dus ze kan niet ontsnappen

5. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    hier had ik ook Pacco inbakerdoek. Ik heb afgebouwd in een dag of 5. Eerst overdag een armpje eruit, de ene keer rechts dan weer links. Toen ook s avonds. En daarna na een paar dagen gewoon mee gestopt. Hij was toen wel 4 mnd wilde ook echt stoppen voordat hij ging draaien.
    Wat vervelend dat het nog niet gelukt is.
    Heb je al 1 arm eruit om de beurt geprobeerd? Dan kan hij alvast wennen aan het 'losse' gevoel.
    Hier hielp het ook om hem in bad te doen zodat hij zich beter kon ontspannen voordat hij ging slapen.
    Hopelijk heb je hier wat aan!

6. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Wat je ook kan proberen is tutteldoekjes als je die nog niet hebt gebruiken. Die belangrijk maken, focus verleggen voor hem. Een mooie nachtlampje.
    Die kleine dingen veranderen hielpen hier goed.

7. Rozaly

Rozaly Bekend lid

26 apr 2011
    736
    0
    16
    Mijn zoontje wilde het destijds ook niet. Heb toen een Hema slaapzak met mouwen gekocht. Die was vrij stug en bewegen was vrij lastig. Maar met dit weer is een slaapzak met lange mouwen ook niet echt prettig..

8. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Wij zijn al met 10 weken cold turkey gestopt ivm rollen. Ik vind het ondanks aerosleep gevaarlijk als ze opgesloten liggen als ze al zo beweeglijk zijn. Uiteindelijk gaan ze echt wel slapen...

9. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Ik heb mijn oudste tot 9 maanden ingebakerd gehad. Was wel 2002/2003 dus advies van 6 maande afbouwen was toen nog niet zo heel streng. Zij kon niet slapen zonder ingebakerd te worden. Met 6 maanden geprobeerd maar lukte niet. Het hele gedoe met armen wapperen en maaien begon weer van voor af aan.
    Met 9 maanden alsnog een poging en toen lukte het wel.
    Ze ging toen ook direct op haar buik slapen.

Ingebakerd Sliep ze op haar rug. Niet ingebakerd kon ze met 6 maanden draaien. Ingebakerd lukte haar dat niet. Ze lag ook nog onder een strak laken. Ze kon echt geen kant op.

Ik zou een kind nooit ingebakerd op zijn buik leggen omdat het de armen niet kan gebruiken. Dit lijkt me naast potentieel gevaarlijk ook gewoon heel oncomfortabel voor een kind.
    Als ze toch ingebakerd was gaan draaien zou ik er direct mee zijn gestopt.

Ik snap dat er officiele adviezen moeten zijn dit heeft vooral ook met aansprakelijkheid te maken als het wel mis gaat.
    Persoonlijk zou ik gewoon weer zo doen als ik destijds bij mijn oudste heb gedaan. Maar dat blijft uiteraard een persoonlijke keuze.

10. Anjou1974

Anjou1974 Lid

20 feb 2015
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier afgebouwd met de Puckababy. Armpjes zijn dan losser maar eerst niet geheel los. Na een paar slaapjes tijdens het slapen 1 armpje eruit gehaald enz.

11. Gup

Gup Actief lid

9 jul 2014
    130
    0
    16
    Omgeving Rotterdam

Hoe pak je dat verder dan aan? Moet ik hem steeds troosten of hem even laten gaan? Hem "in bedwang houden" tot ie slaapt?

12. Lowietje

Lowietje Lid

4 aug 2014
    9
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hier hetzelfde 'probleem'. Baby was het inbakeren met 3,5 maand helemaal afgewend, duurde wat langer voor ie in slaap viel maar dat lukte. Totdat hij met 5.5 maand weer zo ging spartelen dat hij werkelijk niet in slaap kwam, al liet je hem twee uur liggen. Oke, meer dan twee uur heb ik het niet geprobeerd en uiteindelijk zou hij vast wel een keer van uitputting zijn omgevallen, maar of je er dat voor over moet willen hebben...

De eerste keer hebben we inderdaad strak ingestopt en een knuffeldoekje in het handje en handjes even vasthouden tot hij rustig werd en alle andere bekende tips geprobeerd. Dat was na exact een week weinig slapen gelukt.

Nu... Nu ligt hij toch weer ingebakerd. Soort van tenminste, met een hydrofiel xl onder zijn rug door, dan om een armpje geslagen en de punten onder de rug gelegd. Als hij nu zou omdraaien, raakt die constructie dus los. Ik weet het, het is alsnog niet veilig, maar gezien de baby zonder doeken niet slaapt en gaat rollen in zijn bed, maar met doeken heerlijk stil gaat liggen en niet eens meer aan spelen denkt, doe ik het toch nog maar even zo. In overleg met het cb overigens, dat hier heel relaxed is en zegt dat je eerst je baby moet volgen en daarna de regeltjes.

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Als je op latere leeftijd (weer) gaat inbakeren creëer je toch juist een lastige situatie? Die maaiende ongecontroleerde bewegingen zijn er dan niet meer. Ik bedoel dan het onbewust omhoog gooien van de armpjes bij het in slaap vallen en tijdens het slapen, niet ongecontroleerd wapperen tijdens het spelen. Je laat je kindje in een onveilige situatie slapen op een leeftijd dat hij het juist zelf moet leren. Nieuwe dingen leren gaat nu eenmaal niet vanzelf...

14. Lowietje

Lowietje Lid

4 aug 2014
    9
    0
    1
    NULL
    NULL
    Tjsa, als die maaiende armpjes en ongecontroleerde bewegingen er niet meer zouden zijn, waren we inderdaad niet opnieuw begonnen... Was het maar zo dat dat nu niet meer zo was. :)

15. lies276

lies276 Niet meer actief

We lieten hem toen toch maar telkens even huilen ( om de 10 min. Weer even troosten en weer strak instoppen), want ik wilde er ook niet aan beginnen om hem " in bedwang te houden".
    Hij moest zelf leren om met die "onrust" om te gaan.
    De eerste 2 dagen waren echt een ramp! Huilen, huilen, huilen.
    Ik zat zo'n beetje constant bij zijn bedje!
    Daarna ging het steeds beter. Hij huilde nog wel even voor het inslapen, maar steeds minder lang.
    Na een kleine week was hij er doorheen ( overigens heeft hij nog wel lang een slaapzakje gehad).

16. Gup

Gup Actief lid

9 jul 2014
    130
    0
    16
    Omgeving Rotterdam
    Oke. Ben gisteren 3 slaapjes aan de gang gegaan. Heb hem 2 keer een half uur in slaap gekregen. 1 keer niet. Eind vd middag zat ik er doorheen en weer ingebakerd. Afgesproken met mijn man om het dit weekend samen te doen.
    Hij ligt nu op bed, te spelen.... vind het enorm spannend.
    Heb 8 weken met een huilbaby gezeten en zat er finaal doorheen, kon het gewoon niet meer aan.
    Ik hoop dat ik het volhoud en we hier vanaf raken!

17. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik heb 3 huilbaby's gehad, dus herken het gevoel hoor!
    Nu nog krijg ik helemaal de kriebels als ik en baby (wat langer) hoor huilen. Dat gevoel raak ik, denk ik nooit meer kwijt.
    De radeloosheid, de stress, vreselijk!
    Ik hoop dat jullie kindje het snel oppikt en ook lekker kan gaan slapen zonder bakerdoek. Succes!

18. Gup

Gup Actief lid

9 jul 2014
    130
    0
    16
    Omgeving Rotterdam
    Dank je wel.

Vanacht heel goed gegaan trouwens!
    Nu voor het eerste slaapje op bed. 25 minuutjes bezig geweest en nu sinds 7:50 stil.
    Hopelijk slaapt hij een uurtje, dan ben ik super tevreden.

Deel Deze Pagina