Medela calma speen werkt plots niet meer?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Lente1986, Aug 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lente1986

Lente1986 Actief lid

Jan 17, 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Aangezien ik sinds kort terug werk, krijgt ons kindje voortaan regelmatig een flesvoeding gekolfde melk. We zijn zoals geadviseerd rond 5 weken gestart met 'oefenen' zodat we geen verwarring creëren. We hebben de medela calma fles, en hebben tot voor kort nooit problemen gehad. De voorbije weken heb ik wat last gehad van borstweigering, maar dat is sinds een weekje weer beter (oef!). Maar.... nu weigert ze de fles. En specifiek de calma fles. Ze geraakt erg gefrustreerd, lijkt er moeilijk melk uit te krijgen, slikt veel lucht in (moet een 5tal keer serieus boeren per 100 ml) en begint na enkele slokken boos te huilen. We hebben zelf eens 'geprobeerd' en er komt inderdaad amper melk uit. Aangezien ze gisteren een hele dag bij mijn schoonouders was en ze er geen druppel in kregen hebben ze als noodoplossing de natural fles (3 gaatjes in de speen) van avent gekocht. Daarmee dronk ze prima! Maar met die fles heb ik natuurlijk weer schrik dat ze weer gaat borstweigeren...

Doen we iets verkeerd met de calmaspeen? Het is zo vreemd dat het weken goed gaat en dat het nu precies niet meer werkt... En technisch defect lijkt het niet want we hebben meerdere calmaspenen. Iemand tips?

2. Jasia

Jasia Actief lid

Jul 1, 2013
    189
    7
    18
    Kan het zijn dat de speen niet meer bij haar leeftijd past? Dat ze te hard moet zuigen om er iets uit te krijgen?
    Ze hebben de calmaspenen toch ook vast wel met meerdere gaatjes?
    Even uitkoken, misschien zit er een raar smaakje/ geurtje aan.

3. Djtje

Djtje Actief lid

Sep 27, 2012
    245
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmm. Hier werkte de calma speen al vanaf het begin niet. Ze verslikte zich er juist in. Was ook bang voor dat ze dadelijk de borst gaat weigeren. Maar toen hoorde ik dat het er juist om gaat dat ze niet al te makkelijk/ snel uit de fles drinken en als ze dan al goed uit de borst drinken dat je hier niet bang voor hoeft te zijn. Ik gebruik nu de speen nr. 1 van de hema, die passen ook op de doppen van de medela fles.

Maar waarom ze het opeens weigert nadat ze het wel kon? Misschien toch dat ze wat ouder is en het nu teveel kracht kost voor haar?

Misschien als je toch een fles wil gebruiken die de borst techniek nabootst dat je de breastflow zou kunnen proberen? Daar heb ik van gelezen dat die wat makkelijker drinkt dan de calma.

4. Lente1986

Lente1986 Actief lid

Jan 17, 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb de spenen van medela dit weekend nog eens uiteen gehaald en weer in mekaar gestoken. Zelf kan ik er redelijk uit drinken ;) Maar goed, dochterlief heeft de spenen gewoonweg ineens afgekeurd dus zijn we overgestapt naar Avent natural nr 1 en dat gaat veel beter! Wel veel krampjes na de voeding, maar denk niet dat dat met die spenen te maken heeft...

Van breastflow had ik inderdaad al gehoord, maar zolang het goed gaat met de huidige speentjes gaat we't zo houden!

Wel zonde van de calmaspenen... had er zo 3 gekocht

5. Djtje

Djtje Actief lid

Sep 27, 2012
    245
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat ze goed uit de avent speen drinkt. Die ging hier ook fijn. Vindt het echter prettig om de gekolfde melk in de flesjes te houden en niet meer over te hoeven gieten naar een andere fles. Zolang je het bij nr. 1 en het dus niet te gemakkelijk en snel gaat, treed er denk ik niet snel verwarring op. Hoe gaat dat nu met het drinken uit de borst?

6. Lente1986

Lente1986 Actief lid

Jan 17, 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ook aan de borst gaat het prima! Hopelijk blijft het zo! Na weken borstweigeren en onduidelijke hongersignalen heeft ze nu de borst weer volledig geaccepteerd en 'zoekt' ze mijn tepels echt weer op. Het is terug een rustgevend moment tussen moeder en dochter :D Zó blij! Vandaag helaas witte plekjes ontdekt op haar tong en kleine blaasjes op haar lippen, dus meteen een behandeling voorgeschreven gekregen voor spruw (ikzelf heb gn symptomen), maar tot op heden lijkt ze er tijdens het drinken geen last van te hebben.
    Dankje voor de reacties. Tis soms toch gecompliceerd vind ik, borstvoeding geven... hihi!

Share This Page