vaak maar weinig drinken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door brenda1976, 6 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

We zijn onze zoon aan het leren aan de fles te drinken, we hebben eindelijk een fles gevonden waar hij uit drinkt.
    Nu wilde ik vannacht doorslapen (was heel erg moe en moet vrijdag weer werken), want jasper komt nog 1 tot 2x per nacht. Maar wat mij opvalt is dat hij in verhouding maar weinig drinkt.
    Nu had mijn man vannacht gegeven en hij drink maar zón 50 ml.
    En nu valt het me vaker op dat hij vaak maar weinig drinkt.
    Ik zou graag willen dat hij minder vaak drink en dan meer.
    Mijn eerste zoon deed dit ook, maar toen had ik alleen hem. Nu met 2 kindjes is het soms best veel om ongeveer 10x per 24 uur te voeden.
    Heeft iemand tips, onze zoon is 3mnd.

gr brenda

2. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Jeugbeschermer Bureau Jeugdzorg
    Hoi, Dit ging ook zo bij mijn dochter. Het duurde uberhaupt tot ze 20 weken was voor ze een fles accepteerde en dan dronk ze er steeds kleine beetjes uit zo rond de 60 cc.
    Ik denk dat ze dit soms een beetje gewend zijn door de BV. Deze kindjes hebben vaak een kleiner maagje dan de fv kindjes.
    Ik heb geprobeerd er steeds iets langer de tijd tussen te laten zitten, waardoor ze echt trek had en toen dus ook meer ging drinken. Dit heeft even de tijd nodig.
    Nu drinkt ze meer, maar nog steeds niet zoals ze op haar leeftijd zo mogen 4 flessen van 200 cc. Ze drinkt de ene keer flessen van 120 cc en soms 150 cc. In de avond gisteren voor het eerst 1 van 180 cc.

Dus wat ik kan zeggen, geef het de tijd, ze moeten wennen aan het uit een flesje drinken en probeer er na een tijdje steeds iets langer tussen de voedingen te laten zitten (niet als ze er echt om gaan huilen hoor en dat je dan gewoon niets geeft dat heb ik nooit gedaan).

3. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Hier hetzelfde probleem... Ben deze week even bewust veel met flesje aan het geven om te kijken hoeveel ze drinkt en of ik er meer tijd tussen kan laten..
    Ik had net een flesje gegeven met 180cc maar ze heeft maar 100cc gedronken en weigerde de fles daarna.. En nu....nu ligt madame aan de borst..;)

Ach ja, we zien wel hoe het loopt..
    Hier nu ook met vast voedsel begonnen maar ook daar wil ze nog niets van weten

4. brenda1976

maar drink ze ook zo weinig uit de borst. Jasper drink ook vaak uit de borst, maar beetjes ...daarom kom hij heel vaak.
    het lijkt of hij mega honger heeft, hij kan echt gillen...... en als ik aanleg drink hij krap een borst leeg en begin te lachen.... en hoef niet meer. maar soms kom hij 2 uur later weer.
    moet zeggen dat ik met de oudste minder druk om maakte, ik had er toen toch maar een, maar nu het er 2 zijn vind ik het wel vermoeiend. en zou ik het graag anders zien, maar misschien maar even doorbijten.
    Vooral als hij tussen 12 en 2 uur snachts komt heb ik er zoveel moeite mee.

5. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Die van mij dronk/drinkt ook altijd kort uit de borst. In het begin ging het nog wel, maar al heel snel zat ze op 10 hooguit 12 minuutjes en soms nog korter. Ik voed ook al heel lang maar 1 borst, ik heb altijd aangeboden, maar ze wil dan echt niet meer. Wel dus met gevolg dat ik 75 minuten later weer kan aanleggen. Ze huilt er dan niet om, maar het is dan weer bijna bedtijd en wegleggen lukte dan niet omdat ze daarvoor te veel trek had. Ik zat dus vaak 2 keer te voeden in 1.5 uur tijd. Baalde hier soms wel van, maar aan de andere kant, ze drinkt niet steeds een half uur dus het valt dan ook wel mee. Kan me voorstellen dat wanneer je nog een kindje hebt lopen en niet altijd handig is.
    Omdat ze deze week naar de creche is en ik volgende week weer ga werken (en ik daar niet ga kolven) moest ik toch op een bepaalde manier afbouwen.
    Ik deed dan wanneer ze wakker werd haar eerst voeden en de 2e voeding na 75 minuten ofzo deed ik dan een flesje, dit was vaak 40 a 60 cc.
    Op die manier bouwde ik voor mijn borsten iets af.
    Daarna ben ik 1 voeding helemaal gaan vervangen en ineens wilde ze na 75 min. niet nog wat hebben en dus pas weer gevoed na haar slaapje.
    Het is een beetje zoeken....

6. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Mijn zoon drinkt nog altijd vaak kleine beetjes, heeft hij ook altijd gedaan. Hij drinkt nu nog om de 3-4u, wat voor zijn leeftijd nog vaak is. Ik heb er nooit aan gedacht dit te proberen te veranderen omdat het véél gezonder is om vaker een beetje te eten dan 3x per dag veel.

7. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Het is misschien wel gezonder en geen probleem als het zo voor je werkt, maar wanneer je bijv. weer moet werken is dit dus niet altijd haalbaar. Want het moet je wel lukken om te kunnen kolven op je werk (zoals ik vul het in met later beginnen en eerder thuis om te voeden.)
    Ook al is jouw kindje ouder en is het vaak, om de 3 a 4 uur voeden geeft wel meer rust dan elke 1.5 a 2 uur.

8. brenda1976

ik mag morgen werken, ik kan gewoon kolven.
    ik zit gemiddeld op 10 a 12 voedingen per 24 uur.
    dus ik vind dat echt teveel met een kleine.
    Het hoeft voor mij geen 3 voedingen te zijn.
    maar 6 zou wel erggg aangenaam zijn :)

gr brenda

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hoe lang slaapt Jasper overdag? Als hij ook hazeslaapjes doet van zeg niet langer dan een uur, zit je waarschijnlijk in een bepaald patroon van kort slapen - weinig drinken. Je kunt dat aanpakken door het slapen langzaamaan te verlengen en een duidelijke regelmaat vanm slapen drinken kort spelen in te voeren. Hierbij is het wegleggen om te slapen bij eerste teken van vermoeidheid en het "in de slaapsfeer" houden tot zo'n 3 uur na de voeding erg belangrijk. Tijdens de voeding moet je zorgen voor geen afleiding, en niet ingaan op zo'n stralende lach met spelletjes ofzo.

In het begin is dit patroon lastig te doorbreken en moet je soms troosten of zelfs een klein slokje geven tussendoor. Hierover staat meer in het boek van Ria Blom, regelmaat en inbakeren. Ik moet zeggen dat het wel een investering is, ik zit er nu middenin, maar ik zie op dag drie echt al effect: ze slaapt en drinkt al langer - en dus minder vaak.

Succes!

10. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hier ook een kleine uk die in het begin echt erg weinig uit de fles dronk. Nu hij sinds een maand weer naar het kdv gaat is het drinken met sprongen vooruit gegaan en drinkt hij zo'n 120/140 ml per keer. Hier kwam het dus vanzelf goed.

En over het vele voeden. Zelf denk ik dat het er toch een beetje bij hoort. Ik snap dat het niet ideaal is met een uk erbij, maar ik denk dat het niet anders is. Hier ook 8/10 voedingen per dag en onze andere uk, kruipt dan gezellig naast me op de bank. Evt. lezen we een boekje, zingen we een liedje of kijken we tv. Gaat prima.

11. brenda1976

tja denk dat ik geduld moet hebben....
    maar vind pittig met een peuter die veel aandacht vraag.
    persoonlijk vind ik 10 a 12 voedingen best veel, vooral omdat het meestal 12 is. En dan nog nachtvoeding en werken.
    maar goed, hij groeit ook als kool, hij is al 68 bijna uitgegroeid en hij is pas net 3mnd.
    gr brenda

12. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Wel heel fijn (en om trots op te zijn) dat je ventje zo goed groeit op jouw melk!
    Hoe gaat het nu met het flesje? Drinkt hij er al wat beter uit?
    inds mijn dochter vorige week op de creche is begonnen drinkt ze steeds beter. Overdag vaak 150 cc en de avondsfles wel nu 200 cc. Had dus de tijd nodig. Daarnaast hoort het ook bij bv-kindjes dat ze niet elk voedingsmoment evenveel drinken. Dus die 150 cc vind ik prima! Wat ik ook wel fijn vindt is dat ze nu flesvoeding krijgt als laatste fles en ze begint door te slapen!
    En hoewel het misschien normaal is dat ze niet doorslapen, moet ik zeggen dat ik er behoorlijk van ben opgeknapt ;)

13. brenda1976

heerlijk he doorslapen, onze eerste zoon sliep met 6 weken door.
    Jasper komt altijd snachts en sander is altijd erggg vroeg wakker. Nu ik werk vind ik het best pittig allemaal. Ik hoop dat jasper ook snel door mag slapen.

Jasper heeft vrijdag maar 3 flesjes van 30- 50 ml gedronken de hele dag. na zijn nachtvoeding.....
    dus heeeeeeeel weinig.
    toen ik thuis kwam heeft hij ingehaald, hij heeft de hele avond gedronken en waren echt theezakjes hahaha
    gisteren heeft mam opgepast en toen heeft hij al meer gedronken. maar hooguit 60 ml.
    maar misschien vergelijk ik teveel met fleskindjes, die hebben 4 flessen van 200 ml.

14. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    Haha ja dat deed ik ook heel veel. Voelde me soms ook ongemakkelijk als ik moest vertellen dat ik vaak wel 10 keer op een dag voede. Dan kijken de mensen je een beetje bevreemd aan en sugereren dan dat je melk wel niet voedzaam genoeg is of dat je niet genoeg hebt....:( Ben ermee gestopt om uit te leggen dat dat bij bv kindjes iets anders werkt...
    Blijf het de tijd geven, want de fles helemaal weigeren doet hij niet en hij krijgt iig wat binnen. Schadelijk is het sowieso niet alleen misschien wel uitputtend voor jou en je theezakjes ;). Hij dronk gisteren al meer dus wie weet zit je volgende week alweer op 100, of gewoon op 3 kleine flesjes.
    Kan ineens snel gaan zoals ik bij mij dochter zag, terwijl zij echt tot een paar weken terug die hele fles niet moest.

15. brenda1976

wij hebben ook alle soorten flessen en spenen gehad :)
    we hebben nu een die hij vaak met de tong uitduwt, maar als hij heeeel erg honger heeft dan lijkt het net of hij minimaal drinkt en wacht op mij hahaha

16. Leonizzie

Leonizzie Fanatiek lid

8 okt 2008
    2.448
    0
    0
    :) Dat lijkt niet alleen zo, dat is waarschijnlijk ook zo haha. Ze weten het soms heel goed.
    Wat mij trouwens ook op viel is dat mijn dochter nooit een speentje wilde, deed ze hetzelfde bij als bij een fles, eruit duwen. En ik wist dat ze wel uit een fles kon drinken, want om 22.30 uur gaven wij altijd een flesje om te proberen en dan was ze half in slaap en kon ze het wel.
    Nu drinkt ze ineens goed uit de fles en vindt een speentje ook geen probleem. Ik wil haar nu niet meer aan een speen wennen, maar afgelopen week werd ze rond 23.15 uur wakker terwijl ze net gedronken had en toen bood ik het speentje eens aan en toen viel ze daar meteen mee in slaap.
    Dus misschien duurt het toch even voor ze techniek aan de fles zich goed eigen maken, ondanks dat wij denken dat ze het al best kunnen...

17. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

18. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.003
    6.753
    113
    zuid-holland zuid
    @bammetjebam wat een goed artikel en wat een eye opener!!
    Ik kan altijd maar 100ml per keer kolven, ook sochtends, en als ik hier op het forum lees dan zou dat erg weinig zijn.... maar mijn kindje drinkt wel zo'n 8 keer per dag.
    Alleen nu hij naar het KDV gaat hebben we hem netjes "afgericht" om daar 3 flessen van 150 ml te drinken ipv iedere 2u een beetje... maar dat is dus eigenlijk abnormaal! Eigenlijk waren mijn melkproduktie en mijn kindje heel goed en natuurlijk bezig, maar ik probeer er weer iets onnatuurlijks van te maken door te gaan werken :( Bedankt voor het mooie artikel!

Deel Deze Pagina