In dubio....

Discussion in 'Borstvoeding' started by engeltje23, Oct 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Hey meiden,

Ik weet het echt eventjes niet meer hoor..... Vanaf m'n ventjes eerste jaar ben ik de bv aan het afbouwen. Ik kolfde toen 3 x per dag en gaf nog 2 x bv. Het kolven is er nu gelukkig vanaf en daar ben ik ontzettend blij mee, maar het voeden.... Ik weet niet of ik daar al wel mee kan stoppen!!

Het ene moment wil ik nog zo graag door gaan, maar het andere
    moment wil ik juist heel graag stoppen om meerdere redenen....

1. Ik ben echt veeel te zwaar en wil heel graag afvallen ( denk dat ik dan ook nog beter in mijn vel kom te zitten en aangezien ik nu al zo bezig ben met de therapie voor de PTSS wat nu bijna is afgerond denk ik, ik wil door met aan mezelf werken!! )
    2. Nu het dus eindelijk beter met me gaat, ben ik ook aan t opbouwen met werken en dat betekent dat ik ook weer vroeg op m'n werk moet zijn, ver voor mijn binkie wakker is. Ik zou dan dus de ochtendvoeding weer moeten kolven en daar heb ik zo geen zin meer in.
    3. Ik had vroeger voor ik aan de anticonceptie ging hele zware menstruaties en verschrikkelijk pijnlijke eisprongen en die beginnen nu weer terug te komen. Zonet lag ik nog dubbel van de pijn door m'n ei en ik wil dit echt niet weer iedere keer hebben! Daarbij ben ik die verschrikkelijke condooms ook zat, maar goed dat is bijzaak.

Aan de andere kant zijn de momenten dat hij bij me drinkt gewoon zo ontzettend fijn! We genieten er allebei van en dat maakt de keuze zo ontzettend moeilijk! Daarbij weigert hij de flesvoeding als hij daarvoor geen medicijnen krijgt en die medicijnen zijn we nu dus juist ook aan t afbouwen.... Pfffff dilemma!!!

Mijn omgeving vindt uiteraard dat ik voor mezelf moet gaan kiezen, maar waarmee kies ik voor mijzelf? Ik weet t gewoon niet zo goed.
    Ik ben hartstikke trots op wat ik m'n bink al heb gegeven en ik zal er vast wel vrede mee gaan krijgen als ik stop, maar pfff ik vind het toch zo moeilijk!!

Sorry voor m'n lange verhaal, maar moest echt even m'n ei kwijt! Misschien dat jullie woorden mij kunnen helpen om een beslissing te nemen...

2. Maderieke

Maderieke Actief lid

Jan 23, 2012
    141
    0
    0
    o wat lastig!!!!

Ik ben ook aan het afbouwen (dochter is net 1). Ik kolf nog 1 keer op het werk, daarnaast 's ochtends en 's avonds nog bv. Ik ben er echt afscheid van aan het nemen. Kon er wel verdrietig om worden, maar nu een stuk minder, omdat er een nieuwe kleine onderweg is.
    Ben benieuwd hoe mijn dochter het vindt als de volgende voeding (en die daarna enz.) eraf gaat... Het fijnste zou zijn als zij er zelf klaar mee is.

Succes met alles!

3. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zie eigenlijk een paar dingen. In de eerste plaats wil je eigenlijk zelf niet stoppen. Dat lijkt me heel duidelijk! Mensen denken vaak dat BV geven alleen iets opofferen is van jezelf voor je kind, maar het is ook voor jezelf zo fijn, hè? Dus kies zelf, wat jij fijn vindt!

- Afvallen is geen probleem, alleen niet te snel. Gezond eten en sporten kan sowieso tijdens de BV, alleen crash diëten wordt afgeraden (en is misschien sowieso niet echt goed voor je). Zolang je geen 10 kilo per maand afvalt...
    - De ochtendvoedingen kun je meestal best blijven geven als je niet hoeft te werken, en als je wel werkt geef je hem een beker melk/water oid. Mits je uiteindelijk 5 ochtenden zou moeten gaan werken, dan vervalt die voeding gewoon.. Je hoeft dat ook niet te vervangen per sé.
    - Is het een optie om naar andere oplossingen/verbeteringen te kijken voor je menstruaties? Heb je bijvoorbeeld wel eens een menstruatiecup geprobeerd (heeft positieve invloed op de heftigheid en lengte van je menstruatieperiode)? Evt. kun je ook kijken naar andere anticonceptie die tijdens BV gegeven kan worden, al is het maar tijdelijk..
    - Stoppen en stoppen zijn 2 verschillende dingen. Als jij de avondvoeding qua tijd nog gewoon kunt blijven doen, dan kan dat prima! Meestal is de productie nu stabiel genoeg om gewoon te kunnen doorgaan met 1 keer per dag. En zo vaak je wel 2 keer kunt geven, kan dat ook! BV is flexibeler dan je zou denken! Je kunt ook besluiten om bijvoorbeeld nog een half jaar de avondvoeding te doen, dan weet je ook waar je aan toe bent!

Succes, en hopelijk kun je voor jezelf een goede keuze maken waar je achter staat!

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,804
    5,941
    113
    Female
    Jeetje...wat een verhaal!
    Ik lees vooral dat je momenteel met heel veel bezig bent.
    Bezig met afbouwen, bezig met therapie voor PTSS, je wil afvallen, je gaat meer werken...
    Is dat niet heel veel tegelijkertijd?
    Zorg je goed voor jezelf?

Wat betreft het afbouwen, ik kan me voorstellen dat je geen zin meer hebt in kolven. Maar je wil wel blijven voeden.
    Waarom kijk je gewoon niet hoe het gaat? Dus niet de ochtend voeding, maar wel s'avonds. En op dagen dat je niet werkt wel wat vaker voeden.
    Ik ben voor mijn werk altijd een aantal dagen weg, meestal 3 a 4 dagen, omdat ik vlieg. Toen zoon 1,5 was, ben ik gestopt met de kolf meenemen. Ik doe dus als ik weg ben niets met mijn borsten. Als ik thuis ben drinkt zoon nog alleen een avondvoeding (hij heeft de rest zelf afgebouwd).. Hij is nu 2,5 en, hoe prachtig werken borsten, het gaat prima! Had ik echt niet kunnen bedenken :D
    Dus er kan soms meer dan je denkt.

Wat betreft je menstruatie, je zou bijv de lichtste pil kunnen proberen? Is dat cerazette? Ik weet het niet zeker, maar er zijn vast wel dames die je daarmee kunnen helpen.
    Natuurlijk is er altijd een risico dat je productie achteruit loopt. Maar voor het zelfde geld heb je er niet veel last van. Is ook wederom een kwestie van uitproberen.

En afvallen. Natuurlijk kan dat. Alleen niet te snel. Maar ja, dat staat denk ik los van de borstvoeding. Snel afvallen is een recept voor ook weer snel aankomen. Dus op je voeding letten, meer bewegen (lekker gaan wandelen met de kleine), dan val je af op een manier die voor je lijf goed is en geen invloed heeft op de bv.

Je omgeving....tja, die hebben altijd hun mening klaar. Het is jouw lijf, jouw kind, jouw leven. Doe waar jij je goed bij voelt!:p

5. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

Feb 24, 2012
    1,286
    9
    38
    Female
    Ivm het menstruatieprobleem is Cerazette misschien wel een oplossing?

Ik neem dat nu met de BV.

In veel gevallen blijft je menstruatie helemaal weg met Cerazette.

6. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Wat een lieve en bemoedigende reacties weer meiden! Pff zit er gewoon van te janken, maar jullie woorden hebben me wel heel erg geholpen!

Bv geven is idd iets waar je gewoon ontzettend van kan genieten! Dit had ik nooit verwacht toen ik eraan begon en ik had al helemaal niet verwacht dat ik er zoveel moeite mee zou hebben om te stoppen.

Wat betreft de anticonceptie dat kan ik misschien als eerste stap wel weer gaan proberen. Ik gebruikte altijd de nuvaring en die heb ik ondertussen ook alweer in huis gehaald, maar ik was er nog niet aan begonnen omdat ik heel veel bv dips heb gehad en bang was dat t dan nog verder terug zou lopen. M'n productie is nu alweer een paar maandjes goed stabiel, dus dat ga ik idd maar gewoon doen, thnx!
    ( de pil is trouwens echt niks voor mij, veel te bang dat ik die vergeet en voorlopig hoef ik nog even geen tweede ;) )

En diëten kan dus wel?
    Mijn Dietiste adviseerde namelijk om het niet te doen tijdens de bv periode.... Letten op mijn voeding doe ik over het algemeen ook wel en bewegen doe ik iedere dag minstens een half uur tot een uur, dus daar zit het hem helaas niet in. Ik worstel al m'n hele leven met mijn gewicht en daardoor krijg ik nu een speciaal dieet bij een Dietiste via het zh. Er zal voornamelijk brood, aardappels, rijst en pasta's geschrapt worden en ik moet veel meer groente en fruit gaan eten als ik al doe en daar bij de goede vetten en geen magere dingen.
    Wat wel lastig is, is dat ik voor mijn zoontje een koemelkvrij dieet ook moet volgen ivm zijn KMA.
    Hebben jullie enig idee of ik er dan dus alsnog mee kan beginnen, of dan toch beter van niet?
    Misschien moet ik de Dietiste nog eens bellen en vragen om advies...

En ja ik zorg goed voor mezelf hoor ;) heb ( met de zwangerschap erbij ) 2 behoorlijk pittige jaren achter de rug, maar ik kan nu eindelijk zeggen dat het goed gaat! De PTSS is grotendeels achter de rug, heb de bevalling eindelijk een plekje kunnen geven, alleen mijn gewicht is het enige waar ik t gewoon nog echt moeilijk mee heb.

7. Maderieke

Maderieke Actief lid

Jan 23, 2012
    141
    0
    0
    Diëten vind ik echt iets anders dan op je voeding letten / gezond eten en bewegen. Daarin zou ik toch wel het advies van je diëtist volgen. Misschien kan zij tips geven die wel samengaan met bv?
    Klinkt niet gemakkelijk, de afgelopen 2 jaar. Maar je "klinkt" verder wel positief! Ik hoop echt voor je dat het ook met je gewicht goed komt en dat je daar ook positief over kan zijn. Zet em op!

8. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Dankjewel!!
    Ja ik heb in een behoorlijk diep dal gezeten, waarvan de PTSS bij lange na niet t enige was, maar ben zo blij dat ik daar weer helemaal uitgeklommen ben! En moet ook zeggen dat de bv daar ook bij geholpen heeft hoor! Dat was tenminste iets wat wel redelijk goed ging op wat dips na. Op een gegeven moment voelde het alsof dat t enige was wat wel goed liep en daar heb ik me dan ook helemaal in vast gebeten, het gaf me de kracht en energie!

Share This Page