Productie blijft steken rond 30cc

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Gold, 29 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gold

Gold Actief lid

14 mei 2011
    135
    2
    18
    Hallo,

9 dagen geleden ben ik bevallen van een dochter. Door een combi van te vroeg gehaald (37 week) en klein (2620gr) kan ze nog niet zelf uit de borst drinken.

Omdat ze weinig energie had/heeft zijn we gaan kolven en bijvoeden zodat ze eerst haar energie in het groeien kan steken (meer dan 10% afgevallen en een opname ivm geelzucht) Nu leg ik haar af en toe aan om te kijken of ze uit de borst wil drinken, dit tot nu toe zonder resultaat afgezien van een paar keer zuigen. Het groeien gaat nog steeds niet optimaal dus wil ik haar er nog niet te veel mee belasten verder.

Vanaf de eerste nacht ben ik begonnen met kolven en de productie kwam erg langzaam op gang. Vanaf een dag of 6 kolfde ik zo'n 20 cc opgeteld uit beide borsten samen, waar het op bleef steken. Gisteren en vandaag zit ik tussen de 30/35 cc in. Laatste keer was het weer 25 cc.

Zelf weet ik niet goed waarom mijn productie niet meer word. Ik werk in de kraamzorg en weet het e.e.a. over kolven, maar heb dit zelf ook nog niet in gezinnen gehad. Ik kolf dubbel elektrisch om de 3 uur. Drink voldoende en eet genoeg groente en fruit. Ook gebruik ik floradix. Door onze lactatiekundige ben ik gewezen op domperidon, maar ik ben niet zo van het medicijnen slikken. Het opwekken van de toeschietreflex is geen probleem met kolven.

Wat kan ik nog meer doen om mijn productie te verhogen? Ik wil graag bv geven en desnoods blijven kolven, mocht mijn dochter niet rechtstreeks uit de borst gaan drinken, maar het word nu wel frustrerend om zo mijn best te doen en de productie blijft steken en ik mijn meisje niet genoeg voeding kan geven.

Graag tips of adviezen?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Als eerste gefeliciteerd met de geboorte van je dochter.

Is je dochter inmiddels thuis, of nogsteeds in het ziekenhuis?

Belangrijke dingen om te weten/te doen:
    - Veel huid op huid contact! Leg haar lekker bloot op jou blote borst. Leg haar hoofd bij jou borst en laat haar dan kiezen of ze wel of niet aan de borst wilt drinken/sabbelen/snuffelen. Alle mag. Dit zal jou hersenen namelijk ook een positief seintje geven voor de BV
    - Kolf de komende 2 dagen elke 2/2,5 uur en 's nachts elke 3 uur (1 nacht) Frequentie gaat boven tijd. Hoe vaker jou borsten gestimuleerd worden en "geleegd" worden hoe vaker jou hersenen het seintje krijgen om melk te gaan maken. Hierna ga je weer elke 3 uur kolven.
    - Blijf dubbelzijdig/electrisch kolven. Nadat je 15 minuten hebt gekolft, kolf je voor 5 minuten 1 borst per keer nog een keertje. Zo heb je je andere hand vrij om lichte massage te geven aan de kolvende borst. Maak ronde bewegingen rochting de tepel en elke keer op een andere plek. Na 5 minuten wissel je naar de andere borst (dezelfde kolfschelp) en herhaal je dit.
    - Het masseren kan je ook met een warme doek doen.
    - Vooraf aan het kolven een natte/warme doek op je borsten leggen, waarna je direct gaat kolven.
    - Kolf het liefste naast je kindje in een rustige omgeving of met een foto ernaast.
    - Probeer te ontspannen bij het kolven. (makkelijker gezegt dan gedaan, ik weet het)
    - Medela heeft een kruidenthee die je kan drinken om je productie op te hogen.
    - Ook zijn er kruiden capsules met gezegende distel en/of Fenugriek erin die de productie zou kunnen ondersteunen.

Met deze tips zou je productie vanaf 2 of 3 dagen met 10 ml per dag omhoog moeten gaan.

Mocht dit allemaal niet helpen. (geef het wel een week de tijd) dan zou ik toch Domperidon gaan overwegen. Doe dit in overleg met je huisarts.

Succes en ik hoor graag hoe het gaat.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina