stoofvlees zonder rode wijn (of andere alcohol)

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 21 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb een aantal recepten voor heerlijke stoofschotels, bij allemaL wordt rode wijn of bruin bier toegevoegd. Ik heb begrepen dat de rode wijn is voor het zure..om het vlees goed mals te krijgen, zou ik dat bv kunnen vervangen voor azijn of niet?

2. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    met azijn kun je inderdaad ook je vlees mals krijgen, weet alleen niet hoeveel rode wijn of bier er gebruikt word in de recepten want heel veel azijn lijkt mij niet echt heel lekker. Maar smaken verschillen natuurlijk ;)

Ik gebruik in ieder geval altijd een scheut azijn als ik draadjesvlees maakt.

3. tuc

tuc Niet meer actief

3 deciliter staat er

4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dat lijkt mij persoonlijk wat veel voor azijn.

Wat is trouwens de reden dat je geen wijn of bier wilt gebruiken? Als dat vanwege de alcohol is dan kan ik je vertellen dat dat verdampt tijdens verhitting. ;)

5. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik zou geen azijn gebruik, maar gewoon wijn of bier.
    Er zit dan geen alcohol meer in hoor, dat vervliegt.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Nee we hebben en rode wijn en bier nooit in huis..mijn man drinkt geen alcohol en stoofschotel met zoete witte wijn lijkt mij niet zo lekker;) dus zonde om daar een fles voor open te maken. We eten dit ook niet wekelijks.

7. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Mijn moeder doet nooit wijn of andere alcohol in haar stoofvlees en het is altijd superlekker!!

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Dan koop je een blikje bier toch? Of zo'n klein flesje wijn.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Pluis wat gaat er dan in als alternatief??

Aszz hebben ze dat van bruin bier ook?? Moet bruin bier zijn toch?

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja ik maak het met rode wijn altijd, haha. En dan koop ik een flesje van 300 ml. Want ik drink het ook nooit.
    En ja je hebt wel donker bier in blik hoor, even bij de super gluren.

11. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Bij gewoon normaal stoofvlees doe ik er niks in. Gewoon lang genoeg oplaten staan.

Pas hebben we was speciaal gemaakt. En daar moest ook rode wijn in. Heb gewoon een goedkope fles gekocht. En dit was nog best lekker ook. Dus heb hem zelf leeg gedronken. :D

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ja zo'n klein flesj is een goed idee...als er nog een glaasje overblijft vind ik dat wel lekker

13. Igglepiggle

Igglepiggle Bekend lid

9 feb 2011
    897
    1
    18
    NULL
    NULL
  14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik koop daar dan zo'n klein flesje wijn voor. Is precies genoeg vaak.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Bereidingswijze

Snijd de runderlappen in dobbelstenen en bak ze rondom bruin, dit in de 4 eetlepels olijfolie. Schep het vlees uit de pan en bak de gesneden uien en de teentjes knoflook 5-10 minuten in de achtergebleven braadvet. Voeg de gesneden tomaten, blaadje laurier, een snufje kaneel, de theelepel gedroogde oregano en wat zout en peper toe. Bak dit alles ongeveer nog 5 minuten. Voeg daarna de rode wijn erbij. Nu het vlees terug in de pan. Water erbij doen tot het vlees juist onder staat. Het vlees afgedekt stoven in een kleine 3 uur tot het gaar is. Dan op smaak brengen met eventueel nog iets zout en peper en de verse peterselie kan erdoor. Dit alles smaakt verrukkelijk bij een romige aardappelpuree!

dat is het recept

16. Mammietammie

Mammietammie Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.567
    0
    36
    Zuid-Holland
    Wij ook niet maar ik koop gewoon 1 los flesje bier gewoon bij de supermarkt, bruin bier inderdaad. Ik vind bier wel een lekkerdere smaak geven bij het vlees dan wijn, is net wat zoeter ofzo.

17. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Ik koop altijd 1 kleun flesje donker bruin bier en dat gaat er helemaal in :) probleem opgelost en wel zo lekker

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je azijn wilt gebruiken, zou ik voor balsamico gaan. Dat zit iets dichter bij wijn, qua smaak. (Niet om op te drinken uiteraard ;) Maar om mee smaak te geven aan het vlees en de jus.)

19. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Bruin bier is meestal wat zwaarder dus dat wordt wel in aparte flesjes verkocht. En je hebt inderdaad ook die kleine flesjes wijn, zal iets minder zijn dan 3 dl maar dat kan je eventueel wel aanvullen met water.

20. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik doe altijd een (hele) flinke scheut natuurazijn bij het stoofvlees. Daar proef je na 2 uur sudderen niks meer van hoor.
    Ik vind rode wijn juist vaak iets te machtig.

Deel Deze Pagina