Hoi forummers, In het verleden heb ik gepost over mijn situatie. Ik heb een co ouderschap regeling met de vader van mijn 2 jarige zoon. Wij zijn uit elkaar gegaan toen hij 8 maanden oud was ivm ontrouw, slaan, liegen en andere karaktertrekken van mijn ex. In die tijd ben ik met een verkeerde voorstelling van zaken ( hij zou hulp zoeken, even een tijdelijke break etc) heb ik ingestemd met co ouderschap en een 3 om 4 regeling. Echter bleek hij een ander te hebben. Uiteindelijk rommelt er met veel gedoe nu het co ouderschap sinds de aanvang. Het werkt niet. We komen er niet uit en ik heb geen hoop meer dat we uberhaupt een prettige situatie tegemoet gaan. Er zijn veel treiterijen van zijn kant, hij verzwijgt informatie ( zelfs van artsen) dat hij samenwoont tot nare kleinerende opmerkingen naar mij tijdens de overdracht. Om de situatie te verbeteren heb ik gedurende 1.5 jaar al mediation voorgesteld. Dat wilde hij niet. Nu nadat ik hem meerdere keren heb gewaarschuwd dat ik anders een advocaat het laat oplossen komt hij met een verzoek tot mediation via het juridisch loket. Dat heb ik, na goed overleg omgeving/advocaat, afgewezen. Ik vind daarnaast dat ik best mag bijdragen financieel voor onze zoon. Ik verdien 21.000 euro per jaar en hij 47.000 per jaar bruto. Dat wil hij niet. Zoon is 57% bij mij en 43% bij hem. Op de dagen dat zoon bij hem is gaat hij naar de opvang. Bij mij niet. Nu is het zo dat onze zoon van woensdag 1700 uur tot zaterdag 1800 uur bij hem is en de overige dagen bij mij. Ex wil middels mediation onder de kinderalimentatie uitkomen. Hij heeft een draagkrachtberekening al afgewezen. En aangegeven dat als ik niet akkoord ga met een 50/50 hij gaat procederen. Hij wil de zorgregeling naar 50/50 trekken middels een ene week van woensdag 17 tot zondag 18 uur en de andere week tot zaterdag 18 uur. Wat mijn weekenddag om iets met zoon te ondernemen wordt teruggebracht naar TWEE zondagen per maand......... En anders een week om week regeling. Dat laatste zou ik echt intens verdrietig vinden..... Ik zie erg op tegen mediation, hij liegt en speelt altijd een toneelstukje, ik heb totaal geen hoop dat dit uberhaupt iets zal uitkomen want hij houd zich nooit aan de gemaakte afspraken. Zijn er mensen die vanuit zo'n slechte verstandhouding mediation hebben gedaan? En wat zijn jullie ervaringen? Wat waren de uitkomsten? Het hele riedeltje gaat straks weer van start hij ontkent zijn vreemdgaan met zo'n 15 vrouwen, slaan voor de ogen van onze zoon, alcohol probleem....liegen, pesten alles....Dat wat is gebeurd dat is gebeurd maar nu wil het dat hij de mediation wil gebruiken om de relatie goed af te sluiten. En ik daar totaal geen behoefte meer aan heb. Dat is voor mij afgesloten. Het gaat mij om het heden en zijn rol als vader. Hij speelt psychologische spelletjes en het gaat juist heel goed met mij. Bij mijn zoon merk ik dat hij na het wisselmoment bij vader dwars is bij mij. Hij wil dan niet slapen of blijft mij roepen vanuit bed. Schakelen begrijp ik. Mijn doel is dat hij wat gaat bijdragen financieel. Ik heb spijt van het co ouderschap maar onze zoon is er nu aan gewend en bouwt ook een band met hem op en daarom wil ik de huidige regeling niet veranderen. Maar zoon mag op zijn 12e wel kiezen waar zijn voorkeur naar uitgaat. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Liefs Lente
Ik had ook zo'n ex, en heb daarom juist voor een advocaat gekozen. Er valt niet met mijn ex te communiceren, hij is onvoorspelbaar en explosief, handelt vanuit emotie en niet vanuit verstand. Ik weet nooit waar ik aan toe ben met hem. Je hebt gelijk dat je daarom ook voor een advocaat kiest. Over het roepen naar je in bed, misschien helpt het als je zegt dat hij drie keer mag roepen en je dan drie keer komt, en daarna niet meer? Mijn dochter deed dat ook, ze is wel een jaartje ouder. Bovenstaande had ik tegen haar gezegd, zij vond het goed, en heeft maar twee keer naar mij geroepen uiteindelijk.
Mediation is voor als je er samen uit kunt komen, dat gaat bij jullie overduidelijk niet lukken. Ook bij co-ouderschap heb je als minst verdienende ouder recht op alimentatie. Het doel is altijd om het kind na de scheiding bij beide ouders een gelijkwaardige financiële situatie te bieden. Laat hem dus maar procederen, dat win je namelijk op dat vlak. Er komt dan een verplichte draagkrachtmeting en dan gaat de ouder met de meeste draagkracht gewoon betalen. Over het co-ouderschap zelf zou ik ook meegaand zijn. De jongen heeft namelijk ook een relatie met zijn vader nodig. Dat gaat natuurlijk wel in overleg en als hij 50-50 wil kan dat, maar dat wil niet zeggen dat jouw wensen aan de kant gegooid moeten worden. Er kan dus om de week een extra doordeweekse dag aan hem toegekend worden. Dan zijn de weekenden nog steeds netjes verdeeld. Dat hij dan moet werken, of niet wil, of een ander rotsmoesje heeft, dat is zijn probleem.
Wanneer er sprake is van een verschil in 'macht' heeft mediation geen zin. (Bij huiselijk geweld bijv. is er een verschil in de zogenaamde 'machts' verdeling) Wat nog wel een mogelijkheid is om het idd voor te laten komen en als tegenaanbod een traject voor te stellen van iets in de trand van ouders blijven (wordt meestal in samenwerking met jeugdzorg gedaan) zo wordt er gekeken hoe je er in de toekomst uit kan komen. Het stukje machtsverdeling telt dan niet. Mij is zelf de mediation heel erg tegen gevallen, omdat daar niet naar gekeken werd, zelfs niet toen mijn ex agressief daar reageerde (verbaal/non verbaal). Doordat ik me niet veilig voelde, werd ik compleet onder gesneeuwd om het zo maar te noemen. We hebben nu oudergesprekken via de begeleide omgang (kan ook zonder begeleide omgang) en daarin wordt wel rekening gehouden met gevoelens etc. Waardat bij mediation niet werd gedaan. Betreffende de alimentatie, die zal je wss wel toegewezen krijgen. Ze kijken dan immers naar het inkomen van beide, als hij meer inkomen heeft, heeft hij ook meer draagkracht. Voor de co-ouderschap hebben ze een berekening afhankelijk van de percentages. Zelfs al zou het 50/50 worden. Een advocaat kan je dit ook uitleggen. Mocht je naar een advocaat stappen vraag dan eerst een verwijzing via het juridisch loket, dan krijg je korting op je eigen bijdrage als je een toevoeging krijgt.
Wat fijn jullie reacties te lezen. Het is idd een machtverschil. Daarnaast wilde ex perse mediation om vervolgens nu het proces te vertragen met 1.5 maand. Zuchtt.... overduidelijk is hij flink aan het rekken. Wat hij ook deed toen mijn advocaat om zijn financiële stukken vroeg. Het is een kleuter wat gaat stampvoeten als hij zijn zin niet krijgt en flink de macht wil behouden. Ik geloof daarom ook niet in mediation, want hij is onbetrouwbaar en een manipulator. Waar ik wel bang voor ben is dat de rechter een week of week af regeling uitspreekt, zoon is 2 jaar oud. En tijdens de mediation wil ik voorstellen dat we de huidige regeling van 3 om 4 dagen ( 43/57 %) voortzetten tot onze zoon de leeftijd van 12 jaar bereikt en dan inspraak heeft of we voor een week op week af regeling gaan. Ik sta er niet gelijk afwijzend tegenover maar ik zie nu geen reden om de huidige zorgregeling om te gooien omdat hij dat zo graag wil met reden dat hij denkt dat je bij 50/50 geen recht op kinderalimentatie hebt en om mij een partijtje te zieken want zoon wordt alleen maar op de opvang gegooid. Verder wil mijn ex zoveel, maar is en blijft het een manipulatieve impulsieve onbetrouwbare leugenaar, een mindfucker en zal hij er alles aan doen om de macht te nemen en mij gek proberen te maken. Ik geloof niet in een goede afloop van de mediation helaas.