Mediation

Discussie in 'De lounge' gestart door maja82, 28 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Na enkele jaren te hebben gewerkt in de hulpverlening, wil ik nu eindelijk de stap nemen om iets voor mezelf te beginnen. Dit wil ik al jaren maar ik wil/durf de stap steeds niet te nemen. Op dit moment wordt er erg bezuinigd in de hulpverlening en de welzijnsector en is het lastig om een leuke baan te vinden.
    Ik ga de stap nu dus gewoon nemen en heb er helemaal zin in!

Waar ik aan zit te denken is om te beginnen als mediator. Met mijn maatschappelijk werk opleiding en achtergrond kan ik een cursus volgen en me daarna vestigen als zelfstandig mediator. Ook wil ik 'gewone' coaching erbij gaan doen maar ik ga me in de markt zetten als mediator. Denk dat het goed bij mij past.
    (mediation is conflictbemiddeling, bijvoorbeeld bij mensen die uit elkaar gaan/gaan scheiden en het goed willen afsluiten met name als er kinderen in het spel zijn. Het is goedkoper dan een advocaat en tegenwoordig moet je een ouderschapsplan maken als je gaat scheiden en je hebt kinderen. Daar kan een mediator ook bij helpen. Je bent veel bezig met de communicatie tussen 2 partijen, daar ligt vaak het probleem. Ook kun je ingezet worden bij bijvoorbeeld burenruzies of arbeidsconflicten)

Mijn vraag is of jullie zelf ervaring hebben met een mediator of mensen kennen die bij een mediator zijn geweest en wat hun ervaringen zijn.
    Dus alle negatieve en positieve dingen wil ik graag horen. Tips/adviezen mag ook:)

2. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb weleens een tijdje buurtbemiddeling gedaan maar moest stoppen vanwege te weinig tijd. Dat was gewoon vrijwilligers werk al kreeg je wel een korte opleiding ervoor.

Zelf denk ik dat er veel te doen is bij familie ruzies. Kijk maar naar alle onderwerpen die op dit forum voor bij komen.

3. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

Meer dan interessant!! Voor de richting privaatrecht zou ik ook personen- en familierecht kiezen omdat ik dit zo leuk vindt.

En dat is dan ook direct mijn enige vraag. Als je wordt ingezet bij verschillende rechtsgebieden, denk je dan niet dat het noodzakelijk is dat je ook kennis hebt van personen- en familierecht, arbeidsrecht etc?

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Een vriendin van mij heeft mediation gehad.
    Net toen ze bij haar vriend weg zou, bleek ze zwanger.
    Heeeeeelll lang verhaal, kindje nooit erkend oid en ineens was hij daar. Ondanks mediation etc is er nooit veel bijzonder gebeurd. Hij heeft zijn zoon wel erkend maar verder helemaal niks.
    De mediation heeft er wel voor gezorgd dat het duidelijk werd dat zij de beste bedoelingen had maar hij geen enkele belofte na kon komen. Ze is dus van hem af!
    Vast een wazig verhaal..vraag maar als je meer wilt weten :D

5. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Bij de scheiding van mijn schoonouders kwam een mediator erbij. Helaas slechte ervaring, omdat deze man zich eenzijdig liet inlichten (schoonmoeder ging er heen met klaagverhaal waardoor deze man niet objectief bleef tijdens de gesprekken met schoonma en schoonpa) Dit levert een hele nare situatie op en maakt juist alles kapot waar een mediator voor bedoeld is..

6. Viper

Viper Lid

10 feb 2011
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Grappig, ik word volgende week ingewerkt op het vakgebied Mediation, door mijn werkgever. Dat houdt o.a. in dat ik contacten ga onderhouden met Mediators en clienten die gebruik hebben gemaakt van mediation.
    Ik kan er dus nog niet veel van zeggen.
    Maar het lijkt mij leuke baan om als mediator aan de gang te gaan.

Gr Viper

7. Ellen27

Ellen27 Bekend lid

12 sep 2008
    739
    0
    0
    Mijn ex en ik zijn bij een mediator geweest en dat is goed bevallen (klinkt gek als je het over een scheiding hebt, maar goed...). Ik vond het erg fijn dat er iemand bij zat die het 'opnam' voor beide partijen en vooral naar het welzijn van onze dochter keek. Maar mijn mening is in deze denk ik niet zo representatief, want mijn ex en ik zijn heel goed uit elkaar gegaan en waren er zelf eigenlijk al wel uit gekomen. Maar het was wel fijn om hulp te hebben bij het opstellen van het ouderschapsplan, want er zijn wel veel dingen waar je aan moet denken.
    Wat ik minder prettig vond aan de mediator was dat hij de gesprekken nooit goed had voorbereid. Hij bladerde ter plekke door ons dossier en moest vaak herinnerd worden aan zaken die eerder waren besproken. Ik snap ook wel dat je niet elke zaak kunt onthouden, maar je een beetje inlezen voor je een gesprek in duikt is toch wel het minste, lijkt me.

8. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik het het vak mediation tijdens mijn studie gehad (nu paar maanden geleden afgerond), heel erg interessant, lijkt me super om daar wat mee te gaan doen. Alleen de verdiepingsstudie die ik dan zou willen doen is erg prijzig.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Zolang eea buiten de rechtsspraak om blijft en beide partijen tot een goede overeenkomst komen, hoeft dat volgens mij niet echt.

Mijn man heeft bij een mediator gezeten met zijn ex toen zij de omgansgregeling had stopgezet, (nergens om).
    Na allerlei pogingen tot gesprek die nergens toe leidden, een rechtzaak aangespannen en daar is een dwangsom en mediation opgelegd, (zij moest dan 250 euro betalen elke keer als ze de kids niet meegaf).
    Die mediator (een maatschappelijk werker), kon haar idd goed bijsturen in haar extreme ideeen op dat moment, (zij bedacht dat mijn man zijn kids maar moest gaan bezoeken bij haar nieuwe schoonouders thuis), en heeft op dat moment het gesprek ook stopgezet met de mededeling: Je snapt hopelijk dat dit toch echt een belachelijk idee is, dus je gaat maar naar huis om iets op papier te zetten wat wel werkbaar is.
    Twee weken later kwam ze ineens met een werkbaar plan, (nog steeds te belachelijk voor woorden, maar mijn man wilde zijn kids gewoon zien, dus die had er heel wat voor over).

Inmiddels is het dankzij die afspraken en het evalueren daarvan, en de mogelijkheid om terug te gaan als ze er weer samen niet uit zouden komen, de situatie redelijk normaal geworden :)
    Manlief heeft nog 1 keer gezegd dat ze maar terugmoesten naar mediation, (zij wilde geen tekst en uitleg geven bij een verhaal van hun dochter dat ze voor straf geslagen was door stiefpa. Heel bizar, omdat zij dus ooit de bezoekregeling stopzette omdat zij zei dat dochter had gezegd dat mijn man haar geslagen had, (wat dus niet waar was)).
    Toen mijn man mediation noemde, bond ze gelijk in e gaf wel uitleg. Dus mediation werkt ook op die manier ;)

Heb er zelf ook wel over gedacht om hier iets mee te gaan doen, (ben nu ambulant hulpverlener). Erg leuk gebied om op te werken, zeker als partijen daarna weer samen door een deur kunnen.

10. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    het kan handig zijn om als mediator juridische kennis te hebben omdat je vaak met juridische trajecten bezig bent.
    Maar het is zeker niet noodzakelijk, het is toch zo dat de partijen er onderling uit komen, de mediator is niet iemand die beslissingen neemt... het is geen advocaat en ook geen rechter.

11. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Ik heb een vak Mediation tijdens mijn studie gehad. Superleuk! Let wel op: als je bijv. de post hbo Mediation doet, ben je gecertificeerd Mediator. Maar als je wilt dat een rechtbank mensen met bijv. echtscheidingsproblemen naar jou verwijst, dan moet je ook geregistreerd mediator zijn. En daar moet je ook nog eens een toets voor afleggen. Dat is dus los van de opleiding.

Deel Deze Pagina