hallo meiden Ik ben inmiddels 20 weken zwanger en heb vanaf de 13e week een hoge bloeddruk. Ik heb toen gelijk het medicijn labetalol gekregen (100 mg 3xdd) In de 18e week voelde ik me niet lekker en in het ziekenhuis aangekomen bleek ik een bloeddruk van 190/100 te hebben. Mijn medicijnen zijn toen verdubbeld naar 3x dd 200 mg. Mijn gyn vond het heel raar dat mijn bloeddruk zo hoog werd en al zo vroeg in de zwangerschap dat hij dacht aan een andere oorzaak dan alleen de zwangerschap. Hij schreef een consult voor de internist. Daar aangekomen vond de internist de bloeddruk die ik met medicatie had (140/85) nog te hoog omdat mijn "normale bloeddruk" buiten de zwangerschap 110/60 is. Hij stelde voor mijn medicatie aan te passen: de labetalol af te bouwen en te starten met methyldopa. Ik zou een 24 uurs bloeddrukmeting krijgen. Diezelfde week moest ik nog weer naar de gyn (had de 24 uurs bloeddrukmeting toen nog niet gehad) en die vond het onzin dat de bloeddruk te hoog was en wilde weer volledig starten met de labetalol (ik werd erg benauwd van labetalol) Uiteindelijk mag ik eerst doorgaan met de methyldopa en labetalol. De 24 uurs bloeddrukmeting vond ze maar onzin. Die dag kreeg ik de meting en daar was op te zien dat als ik niets deed (dus liggen!!) ik een bloeddruk van gemiddeld 110 / 60 had maar zodra ik de trap op liep mijn bloeddruk steeg naar ongeveer 150 /100!! dat is een verschil van 50 in de onderdruk, in een paar minuten tijd. Mijn gyn wil me pas weer over 4 weken zien omdat ze niet vind dat ik zo streng onder controle hoef te staan, mijn bloeddruk is toch goed (maar uit de 24 uur bloeddrukmeting - die zij dus maar overbodig vond - bleek iets anders) Ik vind het een rare gang van zaken, heb het gevoel dat ik niet serieus wordt genomen door de gyn. Ze vraagt naar mijn klachten maar doet er niets mee. De internist vind mijn klachten en bloeddruk wel zorgwekkend maar is neit de hoofdbehandelaar. Heeft iemand ook zoiets mee gemaakt? Ik vraag me af waarom mijn bloeddruk zo ontzettend schommeld en wat ik met mijn gyn moet, die een strijd lijkt willen te voeren met mijn internist.
Bellen met je gyn, eisen dat je eerder kan langskomen en bespreken met je gyn wat je hier schrijft!! ik had er ook geen genoegen mee genomen.. Succes!
Ervaring heb ik er niet mee (gelukkig) maar ik zou wel eerder een afspraak maken met de gyn en op mijn strepen gaan staan. Gewoon aangeven dat er 2 signalen worden gegeven en dat je je niet serieus genomen voelt. Sterkte
Ik denk dat ik mijn huisarts zou bellen om te vragen wat die vindt. Mocht hij/zij het niet weten, zou ik in een ander ziekenhuis een afspraak maken.
Kun je je internist eventueel vragen om telefonisch contact op te nemen met je gyn? Op die manier kan hij uitleggen wat hij zo zorgwekkend vindt, en word je niet van het kastje naar de muur gestuurd! Over je bloeddruk enzo, daar heb ik weinig verstand van verder...
IK zou idd ook proberen of dat de internet contact wil leggen met je gyn over deze problemen. De gyn stuurt je door omdat hij het zorgwekkend vind en doet er vervolgens niets mee, erg raar eigenlijk. Waarom heeft hij jou dan doorgestuurd, zeker als de internist het nog steeds zorgwekkend vind.
Ik vind de tip om met de huisarts te overleggen wel goed. En anders misschien naar een andere gyn... jij maakt je zorgen, dat hoeft hij niet zo weg te wimpelen. En als hij iets heeft tegen die internist of diens onderzoeksresultaten dan vechten ze dat maar uit in hun eigen tijd, maar niet over jouw hoofd! Toch?!
Hee Joyce Bij mij bleek de bloeddruk in de 16e week omhoog te gaan. Ik moest toen onder controle bij het ziekenhuis. Hier geen mijn bloeddruk steeds hoger. Onderddruk 95. Totdat ik weer op controle kwam en eenonderdruk van 110 had. Ben toen met spoed opgenomen en heb medicatie gekregen labetalol. 3x daags 200 mg. Nu is mijn bloeddruk 160/95. Mijn gyneacoloog vind dit nog wat te hoog daarom neem ik nu sóchtends 400 mg en de rest van de dag 200 mg. Bij mij denken ze dat de oorzaak ook ergens anders ligt en dat ik altijd waarschijnlijk al een hoge bloeddruk heb gehad.