Hallo, Zoals de titel al zegt voed ik met tepelhoedje. Dit omdat beide zoons niet goed aanhapten. Bij de eerste heb ik binnen 2 weken de borstvoeding helaas op moeten geven omdat XL zulke kloven had gezogen (laten we het houden op hele slechte begeleiding in het ziekenhuis) dat de topjes van mijn tepel er bijna afvielen en XL roos/rode melk spuugde door t bloed dat hij erbij binnen kreeg. Daarnaast was de melkproductie door de pijn bijna volledig weg... Na de geboorte van TM was al snel duidelijk dat ook hij de tepel niet goed kon pakken (ingetrokken tepels) en ben met tepelhoedjes gaan voeden wat zeer goed gaat!(kleine man is in 1 week tijd 450gr gegroeid!) TM krijgt 1 borst per voeding, drinkt daar 10 tot 15 min zeer goed aan en is hier 's nachts 3tot4 uren tevreden op en overdag 2tot3 uur. Als hij heel snel weer voor voeding komt bied ik hem nogmaals dezelfde borst aan zodat hij goed de achtermelk krijgt. Nou vertelde het CB over dat je met tepehoedjes na 4 tot 6 weken een dip kan krijgen in de BV als je met tepehoedje voed en dat het dan kan zijn dat je moet gaan bijvoeden?!borstvoeding erg terugloopt/stopt? Dit wil ik het liefst voorkomen natuurlijk, maar hoe doe ik dat? Is het bijvoorbeeld zinsvol om alvast elke dag te kolven? ( ik kolf al wel 1x per dag en krijg dan 100 tot 120cc uit 1 borst (als de laatste voeding aan die kant langer dan 3 uur geleden is) Aanleggen zonder hoedje hebben we alweer enkele keren geprobeerd maar is geen succes. Daarnaast ben ik ook bang voor de enorme kloven en het daardoor moeten stoppen met BV wat ik absoluut niet wil, want kan me daar nog schuldig om voelen dat XL nog geen 2 weken BV heeft gehad. Ben eigenlijk heel blij hoe het nu gaat, maar schrok van de mededeling van het CB, is me niet eerder verteld... Hoop dat ik het zo duidelijk heb geformuleerd!
Belangrijk is dat je een goed passend hoedje hebt (bijvoorbeeld een Medela, die is er in meerdere maten)-> dit zijn ook relatief dunne hoedjes. Blijf altijd voeden op vraag, ook als hij ineens wat vaker wil drinken: ga dan niet twijfelen aan je productie maar leg gewoon wat vaker aan. Voeden met een hoedje is vooral soms wat onpractischer (altijd hoedje mee, schoon houden etc) maar is verder gewoon normaal, dus je hoeft in principe ook nergens anders rekening mee te houden. Net als ieder ander: tevreden kind, wat goed plast poept en groeit is geen probleem. Ieder BV kind heeft in begin spurt met erna iets afvlakking in de groei. Lekker genieten dus van dat het zo goed gaat!