Iemand ervaring met blaasontsteking baby?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Charise, 18 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met hun kindje die blaasontsteking had/heeft. En is dit meerdere keren voorgekomen? En is daar een oorzaak voor gevonden?

Mijn dochter van bijna 6 maanden heeft namelijk nu voor de 2e keer een blaasontsteking gehad. De eerste keer was met 11 weken. Ze was toen ook goed ziek en dronk haast niets, en was ook uitgedroogd. Hier is ze toen een week voor opgenomen geweest en heeft ze 10 dagen antibiotica gehad.

Met de kinderarts is toen besproken dat we het aan zouden kijken of ze het vaker zou krijgen of niet. En een afspraak gepland voor 5 maanden later om dan evt. te kijken of we een nier onderzoek zouden laten doen of niet (dit kan pas 5 maanden na de infectie o.i.d.?).

Het ging een lange tijd goed. Tot een week geleden en ze weer koorts had, slechter dronk en gewoon niet haarzelf was. Ze was ook verkouden maar omdat ze minder tot niets ging plassen toch maar urine opgevangen en weg gebracht. Deze was niet schoon en is op kweek gezet en hebben we een kuur (Augmentin) voor 7 dagen meegekregen.

Vandaag belde ik voor de uitslag van de kweek. Er waren 2 bacterien gevonden waarvan er 1 resistent is voor de augmentin. Huisarts wist even niet goed hoe en wat en gaat donderdag overleggen met de kinderarts over hoe en wat. Ik moet nu morgen weer urine opvangen en langsbrengen en haar temperatuur even bijhouden omdat deze nu elke keer schommelt van normaal naar verhoging enz.

Maar ik vraag me gewoon af HOE kan dit?? Ik zorg goed voor haar, maak haar op de juiste manier schoon van onderen, en toch heeft ze nu voor de 2e keer een blaasontsteking.
    Als er anatomisch iets niet in orde zou zijn dan zou ze toch al veel eerder last moeten hebben gehad en niet nu pas?

Ze heeft overigens tijdens de eerste opname wel een echo gehad van buik en daar was op het eerste gezicht zo niets geks te zien.

Ben benieuwd of er nu een blaas en/of nier onderzoek gaan plaatsvinden.
    Zou graag wat ervaringsverhalen horen van andere mama's.

2. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Sorry, maar mag ik toch vragen hoe je vanonder schoonmaakt?

3. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    Haha ja gewoon van boven naar onderen vegen bedoel ik.
    Dus niet dat ik naar voren veeg.

4. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Ik had vroeger als klein kind ook heel vaak blaasontsteking. Bij mij bleek dat er een bepaalde sluitspier niet goed was ofzo, geloof dat ze die hebben opgerekt zodat deze beter open kon. Bij mij bleef doordat die spier niet goed open kon steeds urine in mijn blaas staan. Daardoor kreeg ik vaak ontstekingen.

Ik weet het niet meer precies hoor, was een peuter ten tijde van deze operatie.

Weet uiteraard niet of dit bij jouw dochter ook het geval kan Zijn, maar dacht ik deel mijn persoonlijke ervaring!

5. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Van voor naar achter is inderdaad goed. Ikzelf veeg een beetje schuin, zodat ik met de schaamlip mee veeg zeg maar en dan veeg ik het ook niet richting vaginaopening.

In jouw geval zou ik denk ik achteraf gaan spoelen. Dus schoonmaken en dan onder de kraan afspoelen. Dan haal je de bacteriën nog meer weg dan met alleen poetsen met een doekje.

En als dat niet voldoende werkt zou je kunnen kijken of er ook D-Mannose voor de kleintjes is. Google maar eens op de effecten.

6. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Heeft ze vaak verstopping? Dat kan ook een oorzaak zijn van blaasontsteking.

7. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    Nee nooit verstopping. Ontlasting gaat prima. Ze krijgt BV dus heeft altijd goed gewerkt ;)

Ik doe nu vaak met een goed vochtig/nat washandje even schoonmaken na het vegen met doekjes.

Ben trouwens net weer gebeld door huisarts. Urine nog steeds goed vies dus nog steeds blaasontsteking. Ze krijgt nitrofurantoïne nu en urine weer op kweek. Vrijdag hebben we afspraak met de huisarts om even te bespreken hoe en wat.

Verwacht nu eigenlijk wel vervolgonderzoek. M'n arme meisje. :(

8. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Ze zit nog in de luiers, dat is gewoon een geweldig goeie bron voor bacterien. Heeft dus niet altijd te maken met schoonmaken.
    Als je haar schoon zou spoelen en daarna plast of poept ze in de luier is t effect van t spoelen ook weg.

Heel vervelend dat je meisje zo'n fikse ontsteking heeft zeg. Denk dat er toch zeker nu even goed gekeken gaat worden. Er kan idd goed binnenin ergens iets niet goed zitten

9. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Wat vervelend voor je dochter!!
    Volgens mij kan het soms ook komen door reflux van de urinewegen. Dan gaat de urine terug van de blaas naar de nieren.
    Ik weet niet helemaal van de hoed en de rand, maar als je het op Google intikt dan zijn er genoeg links:
    reflux in de urine wegen - Reflux - BABYenKIND
    Vaak doen ze één van de volgende onderzoeken in het ziekenhuis:
    Een renogram, een dmsa scan of een mcug.

Succes met je vrouwtje!

10. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    Vandaag gebeld door de huisarts, die had overlegd met kinderarts. Ze wilden toch nog een catheter urine opvangen. Dus even een bezoekje aan de spoedeisende hulp gehad.
    Nu weer lekker thuis. Volgende week worden we gebeld door de kinderarts.

11. Happy12

Happy12 Niet meer actief

Hoi,

Ik heb helaas veel ervaring met blaasontsteking bij mijn dochter.Bij de eerste was ze 9 maanden oud. 2e volgde al vrij snel en we hebben net de 3e achter de rug..:(

*Je kan 'gewoon' eenmalig dikke pech hebben, (periode van weinig drinken, vervuiling door bijv hele dunne spuitluiers) Bij meisjes is de barriere voor bacterien veel korter natuurlijk.

*Ook kan er sprake zijn van reflux aan de nieren. Heb me door een uroloog laten vertellen dat reflux bij jonge meisjesbaby's vrij veel voorkomend is en dat ze daar nog over heen kunnen groeien.
    let wel: Reflux is er in verschillende gradaties/mate.

*Ook kun je, net als mijn dochter, ook nog 'gewoon' erg gevoelig zijn voor bacterien. De ene blaaswand is gevoeliger voor de bacterien dan de ander.

Ze heeft een mistiecystogram gehad (middels een catheter contrastvloeistof inbrengen en dan rontgenfoto's maken)

Hieruit blijkt dat ze geen lichamelijke afwijkingen heeft waardoor de blaasontsteking veroorzaakt is.. Zelfs geen reflux.

Wij geven haar nu cranberrysap en controleren regelmatig haar urine. Ook moeten we binnenkort voor controle terug naar de kinderarts.

Als ze uit de luiers is, zal het beter gaan;);)

Mocht je nog wat willen vragen dan mag dat gerust!

12. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    Wat vervelend happy,
    Controleren jullie de urine zelf (d.m.v. stickjes) of breng je die om de zoveel tijd naar de huisarts?
    En vanaf wanneer ben je cranberry gaan geven?
    Mijn dochter is 6 maanden en krijgt nog volledige BV (gaat nu beginnen met bijvoeding), maar lijkt me wat vroeg voor cranberry sap he?

Dit is dus voor onze dochter de 2e keer dat ze het heeft en de eerste keer was met 11 weken.

Snap gewoon echt niet hoe het kan. Want als ze poept verschoon ik haar vrijwel meteen (omdat er anders lekkage komt hihi).

Nouja we wachten nu af wat de kinderarts volgende week. Maar ik verwacht ook wel een mictiecystogram. Dat had de kinderarts toen wel gezegd dat ze dat zou gaan krijgen.
    En evt. een nier onderzoek maar dat zou pas 5 maanden na een infectie kunnen.
    Heeft jou dochter die nooit gehad?

Deel Deze Pagina