Hoge bloeddruk vroeg in zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Yegga, 2 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yegga

Yegga Lid

6 feb 2011
    91
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Morgen ben ik 19 weken zwanger en sinds gisteren zit ik aan de medicijnen vanwege hoge bloeddruk. Erg vroeg dus al. Ik voel me niet lekker en ben erg moe van de medicijnen.

Bij mijn dochter ben ik met 35 weken opgenomen in het ziekenhuis omdat mijn bloeddruk toen ook ineens erg hoog was. Ik ben met 36 weken bevallen. Medicijnen hielpen toen niet echt.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik vraag me af wat me te wachten staat.

Yegga

2. Melissa86

Melissa86 Lid

2 apr 2014
    50
    0
    0
    Hoe hoog is hoog bij jou..?
    Ik weet niet wat voor medicatie je gebruikte maar sommige medicatie geven geen vertraagde afgifte maar hebben meteen effect. Als jij al weken gewent bent aan een hoge bloeddruk en dan nu voor jouw begrippen een "lage" bloeddruk hebt, dan is het logisch als je moe gaat voelen, duizelig bent.

3. Yegga

Yegga Lid

6 feb 2011
    91
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    M'n bloeddruk was een week geleden nog goed, maar de afgelopen dagen ineens gestegen. Kreeg hoofdpijn en voelde me niet lekker. (Duizelig ben ik gelukkig niet.) Dat gevoel herkende ik van de vorige zwangerschap toen ik ook plotseling een hoge bloeddruk had.

Heb nu 3 x per dag methyldopa (250 mg).

4. Melissa86

Melissa86 Lid

2 apr 2014
    50
    0
    0
    Ik ben niet heel bekend met de medicatie die je gebruikt, maar heb het even opgezocht in mn farma compas.
    Over het algemeen is het zo dat men na het starten van antihypertensiva een vervolg afspraak krijgt naar een paar dagen, als je dit niet hebt, zou ik er een maken.

5. Yegga

Yegga Lid

6 feb 2011
    91
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Dat heb ik ook. Wordt goed in de gaten gehouden nu.
    Lijkt me ook niet meer dan normaal. Je krijgt niet zomaar medicatie en wordt dan naar huis gestuurd.

6. Yegga

Yegga Lid

6 feb 2011
    91
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Is er niemand die ervaring heeft met hoge bloeddruk in de zwangerschap?

7. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.158
    33
    48
    Ik had het vorige zwangerschap vanaf week 8 ofzo al (eerste controle). Ben toen in week 11 gestart met medicatie, dezelfde als jij.. De eerste weken heb ik me flink ellendig gevoeld.. Soms vanuit het niets duizelig, misselijk.. Zweet brak me dan uit.. Is ook een van de bijwerkingen.. En als ik het goed heb onthouden zorgt deze medicatie er ook voor dat mocht je bloeddruk toch weer stijgen op een bepaald moment dat het dan toch weer daalt.. Waardoor je je soms zo akelig kan voelen ;) Zou het even een paar dagen tot max 14 dagen de tijd geven.. En inderdaad even bij de controle aangeven..

Nu zit mijn bloeddruk ook steeds op het randje (welliswaar laatste controle gewoon netjes..) Maar nog geen medicatie... Wat is hoog bij jou?

8. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

12 dec 2012
    1.642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Ik zit vanaf week 12 al aan de methyldopa 250 mg 3 x daags omdat mijn bloeddruk 80 over 180 was.
    Mijn bloeddruk is nu 60 over 120 prima dus, ik baal alleen enorm van het vocht vasthouden en de hoofdpijn ( bijwerking meds)

9. Yegga

Yegga Lid

6 feb 2011
    91
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    #9 Yegga, 4 apr 2014
    Laatst bewerkt: 4 apr 2014
    Hoi Dreamer en Bengeltje73,

Nog wat vragen voor jullie. Mogen jullie nog werken? En hoe zit het met de controles, hoe vaak wil de gynaecoloog jullie zien?
    Merken jullie verschil nu jullie even met de medicijnen bezig zijn, wirden de bijwerkingen minder?

Mijn bloeddruk was dinsdagmorgen 180/95, dinsdagmiddag 145/95. Even ter vergelijking, op maandag was het 150/85 en een week eerder 130/75.

Sorry voor al mijn vragen hoor. Vind het allemaal erg spannend en hoop dat ik me weer snel iets beter voel.

Alvast bedankt.

10. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.158
    33
    48
    Uhmm, ik kreeg idd 3xdaags het zelfde als jij nu hebt..
    Ik heb in het begin nog mijn gewone dagen gewerkt, achteraf had ik moeten minderen van de bedrijfsarts ;) Maar ben al snel op halve dagen uitgekomen na week 20 door bekkenpijn.. Nu met mijn schommelende bloeddruk werk ik ook nog(weer) halve dagen. Meer door andere klachten dan de bloeddruk, maar tis wel fijn want hij was afgelopen dinsdag dus 131/80(zit normaal dus rond de 145/87)

Ik merkte na twee weken duidelijk verschil in de zin dat de bijwerkingen afnamen.. Soms had ik nog een aanval dat ik me ineens niet goed voelde, maar dan werkte rustig gaan zitten en heel rustig ademhalen het beste ;)

11. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.158
    33
    48
    Ohja, en wat betreft controles..
    Geloof dat ik de eerste 6 weken ofzo om de twee of drie weken even langs moest komen om te kijken of de medicatie aansloeg. Daarna ging ik weer in het gewone ritme mee van om de 4 weken zoals gebruikelijk is in het begin.. Alleen als ik me niet goed voelde (of nu zou voelen) hoefde ik maar te bellen en kon ik langs komen.. Deze zwangerschap ook al een keer extra geweest omdat ik al dagen met flinke hoofdpijn liep maar daar was bloeddruk niet de reden van.. Maar dan controleren ze het liever een keer extra ;)

Hopelijk voel je je snel wat beter!

12. Bengeltje73

Bengeltje73 Fanatiek lid

12 dec 2012
    1.642
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Hi!
    Ik werk ook nog maar voor 50% en voel mij daar echt beter bij, verder ga ik om de drie weken naar de gynaecoloog ter controle. Maar ik moet wel vertellen dat ik diabetes heb en een trage schildklier, dus ik stond al onder verscherpt toezicht.
    Verder merk ik eigenlijk vrij weinig van mijn bloeddruk hoor.

13. Yegga

Yegga Lid

6 feb 2011
    91
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Bedankt voor jullie reactie.

Sinds vorige week werk ik al minder ivm bekkenpijn.
    Deze week ben ik nog niet gaan werken, omdat ik me niet lekker voelde (van de medicijnen).
    Ik hoop dat dit binnenkort wel weer kan. Maar ik sprak mijn verloskundige nog even en zij gaf aan dat ik beter niet kon gaan werken.
    Ik wacht de volgende afspraak maar even af.

14. Knoopster

Knoopster Bekend lid

24 dec 2013
    543
    28
    28
    NULL
    NULL
    Ik slik nu bijan 4 weken medicatie voor mijn hoge bloeddruk.
    De eerste week had ik ook 3x per dag Methyldopa, deze medicijn schakelde mij helemaal uit en ben een week thuis gebleven van het werk. Totaal geen energie en wilde alleen maar slapen. En als ik een hele nacht geslapen had stapte ik het bed uit maar wilde het liefst meteen weer terug.

Dit ook aangegeven bij de Gyn.
    Helaas had de methyldopa bij mij ook helemaal geen effect en zou dus eigenlik moeten ophogen. Gezien de bijwerkingen geen optie.

Nu heb ik een ander medicijn, 1x per dag weet even niet hoe het heet maar het is geloof ik als je zwanger bent of het ene of de andere.
    Na een dag knapte ik al op en kreeg mijn energie weer terug, dus voelde een stuk fijner.
    Een week later bij de gyn bleek ook nog eens dat mijn bloeddruk wat was gezakt. Hij was 150/90 en 1,5 week geleden (na een week slikken) was de bloeddruk gezakt naar 140/70.
    Helaas bij vk dinsdag was hij weer ietsje hoger.

As. dinsdag weer bij gyn op controle, hoop dat het goed gaat!

O ja ik had trouwens voor de zwangerschap al een hoge bloeddruk alleen nooit eerder medicatie voor gebruikt.

15. Toto

Toto Fanatiek lid

21 mrt 2008
    2.061
    9
    38
    In mijn vorige zwangerschap had ik ook hoge bloeddruk wat uiteindelijk zelfs resulteerde in pre-eclampsie.
    Ik heb van mezelf al een wat hogere bloeddruk, maar die zakte in de zwangerschap wel, maar bij 28 weken zat ik weer op de 150/95 in de vroege ochtend na al 2 dagen bedrust. Toen doorgestuurd naar de gyn en ook aan de methyldopa gezet.

Die sloeg niet zo goed aan en de dosis is tot 2 keer toe verhoogd tot het maximum, maar het mocht allemaal niet baten. Met 32 weken opgenomen en aan allerlei infusen gezet, maar toch een week later KS gehad omdat dochterlief het niet meer naar haar zin had door alle troep in mijn lijf.

Van de methyldopa werd ik ook wel een stuk moeier, maar het wende wel na een tijd. Nu heb ik een afspraak staan met de gyn, dat mocht ik weer aan de bloeddruk medicatie moeten, dat ik voor labetalol ga. Heb na de bevalling zoveel bloedrukmedicijnen gehad dat ik aan den lijve heb kunnen ondervinden wat voor mij wel werkt.

Ik wil alle dames hier die aan de medicatie zitteneen hart onder de riem steken en veel succes wensen in de zwangerschap. Het is maar een uitzondering dat medicatie niet aanslaat en het in zo'n naar verhaal als bij mij eindigt. De meeste dames reageren goed op bloeddrukverlagende medicatie.

16. Knoopster

Knoopster Bekend lid

24 dec 2013
    543
    28
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb nu nefidipine
    Hiervan ben ik lang niet zo moe en het slaat beter aan.

Wat naar Toto! Hoop dat wij dat niet hoeven te maken

17. Yegga

Yegga Lid

6 feb 2011
    91
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hey dames,

Wat fijn om jullie reacties te lezen.

Toto: ben ook heel bang dat de medicatie niet gaat werken. Bij mijn vorige zwangerschap lukte dat ook niet echt.

Merk dat ik vandaag wat minder moe ben dan de afgelopen dagen, maar voel me nog steeds uitgeblust.

18. Corina1985

Corina1985 Fanatiek lid

29 mei 2011
    1.239
    0
    36
    Van alles!
    Oude Pekela (Gr)
    Hier ook een hoge bloeddruk en aan de methyldopa vanaf 16 week. Nu bijna 23 week zwanger dus ik zit er alweer een tijdje aan.
    Ik werk nu nog 2 dagen maar dit gaat al heel moeilijk dus binnenkort in de ziektewet? Mijn dosis is 3 x daags 250 mg.

Bij mijn dochters zwangerschap had ik het ook, en waarschijnlijk blijf ik het na deze bevalling houden.

Rust zoveel mogelijk.
    Heb jij ook zon last van bijwerkingen?

19. Yegga

Yegga Lid

6 feb 2011
    91
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hoi Corina1985,

Ik voel me al dagen een zombie. Ben moe en kan niet meer nadenken. Hopelijk wordt dit nog beter.
    Zag ook in de bijsluiter dat je bij dit medicijn kans hebt op geelzucht. Aangezien ik dit in het verleden al ooit heb gehad, zou het me niets verbazen als dit nu ook weer gebeurt.
    Even afwachten dus.
    Hoe voel jij je nu?

20. Corina1985

Corina1985 Fanatiek lid

29 mei 2011
    1.239
    0
    36
    Van alles!
    Oude Pekela (Gr)
    Hmm Oke, ik heb even gemist hoelang je al aan de medicatie zit.
    Hier gelukkig iets fitter, maar de duizeligheid blijft raar maar waar:(
    Goed in de gaten houden dus.

Deel Deze Pagina