Ooggel/druppels en harde contactlenzen

Discussie in 'De lounge' gestart door Nina Sanders, 8 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Had onlangs een ooglidontsteking en daar via de huisarts fucithalmic voor gekregen - iets waar ik wel bekend mee ben. Ik heb dit al veel vaker gebruikt en wat ik vaak deed is na een kwartier ‘s ochtends mijn harde contactlenzen weer in. Altijd zo gedaan en nooit problemen.

klachten werden minder maar een tweede bultje op m’n ooglid (de ander zat er al een jaar en werd kleiner maar ging niet helemaal weg) bleef ook bestaan. Gewoon een kwestie van verstopt talgkliertje op het ooglid. Mijn ogen zelf waren niet ontstoken en ook nu geen klachten.
    Gisteren heb ik de 2 bultjes bij de oogarts weg laten halen. Viel me hartstikke mee ondanks dat het idee wat ‘eng’ is. Heb nu tobradex meegekregen voor 3 dagen omdat ze het wondje aan de binnenkant van je ooglid natuurlijk niet hechten. Paar dagen m’n bril op en daarna mag ik mijn contactlenzen weer in (zodra ik stop met de zalf).

Ik ben dus wat aan het googelen over tobradex (of het normaal is dat je eventjes na aanbrengen zal wazig ziet) en nu kom ik ergens tegen dat je absoluut nooit je contactlenzen mag dragen gedurende het gebruik van fucithalmic. Terwijl mij altijd is verteld dat bij harde lenzen 15 minuutjes wachten prima is bij een ooglidontsteking. Zo heb ik dat ook ervaren. Goed met warme kompressen blijven deppen en heb verder geen klachten gekregen. Bij ontsteking aan je oog zelf moet je je afvragen of het voor jezelf zo prettig is als je veel pus hebt. Dan is lenzen onverstandig. Maar een bultje op je ooglid is een steriele ontsteking dus dat mocht.

Beetje wazig verhaal maar wat ik eigenlijk bedoel is dat dat hele fucithalmic verhaal icm harde contactlenzen me dus dwars zit, omdat ik dat afgelopen weken dus wel heb gedaan. Nu ik na de behandeling 3 dagen tobradex heb laat ik ze uiteraard wel uit. Sowieso moet het wondje helen en is het echt een smerig vette crème.
    Iemand ervaring met wat ik schets?

Overigens ziet mijn oog er wonderbaarlijk goed uit. Had een bont en blauw oog verwacht maar ik heb asoluut geen last, het ziet er niet dik of rood uit. Gewoon heel rustig eigenlijk! :)

2. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Oh en ik zit niet te wachten op een ‘laat gewoon je lenzen uit, dat is beter’ verhaal want dat snap ik zelf ook :). Ik draag regelmatig m’n bril thuis maar ik laat mijn lenzen niet langdurig uit ivm achteruitgang sterkte en hoofdpijnen. Heb in situaties van allergie of irritaties altijd overlegd met de oogarts of oculenti en het is dus niet zo dat ik dag en nacht lenzen draag ;)

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.199
    16.537
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zover ik weet moet je altijd de lenzen zeker 12 uur niet dragen. Er zitten stoffen in die de lenzen kunnen beschadigen en ik geloof dat zelfs zachte lenzen zouden kunnen verkleuren.
    Dit doe ik nu even snel uit mijn hoofd. Bij een ooginfectie moet men sws de lenzen uitlaten.
    Ben je bang dat je lenzen zijn beschadigd?
    Ik ga ervan uit dat je dat dan wel had gemerkt met je zicht.
    Ik draag zelf geen lenzen dus ben er niet bekend mee.
    Hopelijk blijven de bultjes op je ooglid nu voorgoed weg.

4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Uit de bijsluiter:

Wees voorzichtig met dit medicijn Draag geen contactlenzen tijdens de behandeling. Dit medicijn bevat stoffen die uw contactlenzen kunnen beschadigen. 12 uur na afloop van de behandeling mag u weer contactlenzen dragen.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.199
    16.537
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Oja dit was het, wij schrijven weleens dit middel voor bij ooginfecties en dan mogen mensen sws geen lenzen dragen, ik ga er altijd maar vanuit dat de apotheek de rest info geeft mbt hoe lang niet mogen dragen van lenzen

6. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ja dat klopt zeker, maar geldt voor zachte contactlenzen. Die mag je sowieso niet dragen tijdens de behandeling.

Ik heb vormstabiele (kunststof) contactlenzen en dan moet je ze natuurlijk tijdens het druppelen uit. Wat ik dan meestal doe is wachten totdat de boel is opgelost, nog even met een warm kompres en dan m’n lens in. Nogmaals: dit doe ik bij een (steriele) ooglid ontsteking, niet bij een ontstoken wimperrand of oog zelf. Een talgkliertje in/op het ooglid zelf, daar heb je feitelijk geen last van. Kan ook geen kwaad. Via een warm kompres zou je het kunnen verhelpen en de kliertjes kunnen wijder worden waardoor vuil alsnog weg kan naar de oppervlakte maar dat gebeurt bij bij nooit. Daarom kreeg ik het advies om het dus weg te masseren en erna een druppel gel te gebruiken mocht het vuil idd toch aan het oppervlak komen. Preventief dus. Maar omdat dat niet gebeurde heb ik het operatief laten verwijderen.

Sinds ik regelmatig toch mijn bril een paar uurtjes per dag (thuis) draag heb ik überhaupt bijna geen oogontsteking meer. Vroeger vaker toen ik echt non-stop m’n lenzen droeg en flinke last had van allergie. Deze 2 bultjes waren domme pech. 1 ontstond na de zwangerschap van M en die van laatst na een flinke verkoudheid van mij. Ik had toen ook behoorlijk hooikoorts en denk dat ik veel in m’n ogen heb gewreven in mijn slaap. Pech dus. Ik had geen zin om weer maanden met kompressen te deppen en besloot ze gewoon weg te laten halen. :p. Het viel niet mega op maar mijzelf natuurlijk wel o_O.

Verder merk ik niks aan m’n lenzen hoor. Ik zie gewoon goed en ze zitten gewoon normaal. Ben wel toe aan een nieuwe set binnenkort (elk jaar neem ik wel nieuwe ivm elke dag dragen) dus op zich.. dan heb ik toch weer ‘frisse’ nieuwe.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    #7 nelta, 8 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2023
    Fucithalmic is een anti biotica, dus niet voor steriele ontstekingen (daar geef je steroiden voor).
    Het wordt dus bij ‘vieze’ ontstekingen voorgeschreven en die moet je niet combineren met lenzen. Nu kun je harde lenzen wel goed schoonmaken, maar toch.

Dit zegt het FK erover:

upload_2023-3-8_20-50-34.png

8. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Hm. Nouja. Ik kan er nu toch niks meer aan doen :p. Het zal wel los lopen..

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja dat denk ik ook wel.

Ogen kunnen best veel hebben en je lenzen waren toch bijna aan vervanging toe?

Nina Sanders vindt dit leuk.
  10. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Ja natuurlijk ziet je oog er verbazingwekkend goed uit. Dat doet die Tobradex :roflmao:
    Pas je wel een beetje op dat je het echt niet te lang gebruikt? Het is een enorm zwaar (paarden)middel en je vergroot de kans op glaucoom.
    Het eerste wat mijn oogarts zei toen ik binnenkwam toen ik blind werd was: ‘bekend met langdurig gebruik van Tobradex of antibiotica voor het oog?’

Overigens heb ik tijdens oogontstekingen, welke het dan ook is, wel altijd een poos m’n bril op tot ik geen medicijnen meer hoef te gebruiken ervoor.
    En je weet dat ik hier een verschrikkelijke hekel aan heb ;) dus geen ‘gewoon dat is beter’ verhaal :p

Nina Sanders en Ysabella vinden dit leuk.
  11. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Zeker pas ik op! Ik heb het in dec 1 week 1x per dag gebruikt en moest het nu 3 dagen 2x per dag gebruiken. Langer mocht wel maar hoeft niet. Ik ben er ook geen fan van. Erg smerig spul. Het aller aller allerliefst gebruik ii 2x per dag gewoon een heet washandje voor m’n ogen. Dat werkt gewoon ‘verfrissend’. Alle eventuele irritatie, slaap, make-up restjes of zelfs jeuk.. verdwijnt gewoon. Dat doe ik dus ook regelmatig.

Omdat ik vandaag toch al even mijn lenzen in heb gehad (dat is dus wel redelijk snel) gebruik ik vanavond nog 1x een druppel tobradex en daarna moet ik er gewoon op vertrouwen dat het wel goed zit. Ging prima vandaag, geen last gehad, ik verdroeg m’n lenzen goed en ook geen gevoel dat er ‘iets in m’n oog zat’.
    Verder heb ik trouwens nog nooit tobradex voorgeschreven gekregen. In dec voor het eerst en nu dan na de behandeling maar was er verder niet bekend mee.

Mijn lenzen zijn niet officieel aan vervanging toe maar ik koop elk jaar een nieuwe set. Ik zou er in theorie langer mee kunnen doen maar doordat ik ze veel draag slijten ze relatief sneller. Ook zitten nieuwe lenzen dan weer lekkerder en tsja, ondanks dat ze 100% zuurstofdoorlatend zijn en sommige mensen er echt 5 jaar mee doen, ‘voelt’ het beter om gewoon elk jaar een nieuwe set aan te schaffen. :)

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Voor de harde lenzen van tegenwoordig is een jaar prima.
    Het zijn niet meer de harde van vroeger waarbij je jarenlang dezelfde kon dragen.

Van een paar weken tobradex krijg je geen glaucoom en je druk wordt ook weer lager als je stopt met steroiden, dus daar zou ik niet zo bang voor zijn met kortdurend gebruik.

13. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Ik vul ook 2x per dag de wasbak met een laagje heet water en dep m’n ogen ermee. Kost weinig tijd, heel erg effectief. Ook bij hooikoorts.

Deel Deze Pagina