Medicatie tegen overgeven (17wkn)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Madeliefje1234, 26 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madeliefje1234

    Madeliefje1234 Actief lid

    6 dec 2018
    191
    171
    43
    Vrouw
    Dag allemaal,

    Toen ik in week 5/6 van mijn zwangerschap zat begon ik elke morgen over te geven. En soms 1 of 2 hele dagen dat ik niets binnen hield.
    Ik heb suprimal gekregen maar dat hielp niet. Hoopte dat het met 12 of 16 weken over zou gaan maar helaas.

    Inmiddels word ik een beetje moedeloos en zie ik soms tegen een nieuwe dag op. Smorgens rond 6 uur begint overgeven en houdt ik niets binnen. Pas tegen half 12 stopt dit.

    Voel me soms een beetje 'aansteller' omdat gezegd wordt dat het er nu eenmaal bijhoort. Maar het belemmerd wel in mijn werk e.d.

    Iemand bekend met medicatie tegen overgeven (en misselijkheid)?
    Liefst een medicijn wat niet veel bijwerkingen heeft en/of schadelijk kan zijn
     
  2. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.812
    5.557
    113
    Vrouw
    Ik slik al sinds week 7 Primperan. Ook eerst Suprimal gehad en daarna Emesafene, maar hielp beide niet. Kreeg toen Primperan en vanaf dat moment ging het gelukkig iets beter. Heb eerst dagelijks 2 tabletten geslikt en dat vanaf 12 weken weten af te bouwen naar 1 tablet per dag. Vanaf 15 weken slik ik eens in de 3-4 dagen een tablet. Helaas sinds vorige week (17 weken) wel weer misselijker dan eerst, dus slik weer iets meer, maar met de medicatie goed onder controle te houden. Ik zou dus eens vragen naar Primperan.
     
  3. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Primperan kan nogal heftige bijwerkingen hebben.
    Beter eerst vragen naar die eerste twee.
    Suprimal is vrij verkrijgbaar en Emesafene via de huisarts.
    Pas daarna zou ik aan Primperan denken of zelfs Zofran.
     
  4. Fraser

    Fraser Niet meer actief

  5. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.812
    5.557
    113
    Vrouw
    TS heeft de andere medicatie al gehad maar dat doet niks.
    Suprimal en Emesafene zijn hetzelfde (enkel dan toevoeging van vitamine B in de Emesafene).
    Overigens heb ik geen bijwerkingen gehad van de Primperan.
     
  6. Madeliefje1234

    Madeliefje1234 Actief lid

    6 dec 2018
    191
    171
    43
    Vrouw
    Bedankt voor reacties!
    Suprimal en emesafene hielpen inderdaad niet. Ik ga overleggen met huisarts voor Primperan..
     
  7. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Ah niet goed gelezen, wijd het aan slaaptekort :roflmao:
    Dan is Primperan inderdaad een alternatief. Ik had zelf wel veel last van bijwerkingen daarvan.
    Bij mij hielp alleen Zofran een klein beetje, maar ik ben 9 maanden extreem misselijk geweest (HG). Hielp vooral tegen het extreme spugen, maar bleef misselijk.
     
    Kramertje en Madeliefje1234 vinden dit leuk.
  8. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Succes! Hopelijk kan de huisarts hierin wat voor je betekenen en kun je snel starten.
     
    Madeliefje1234 vindt dit leuk.
  9. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.403
    3.953
    113
    noord holland
    In mijn HG-tijdperk :cry:;)....waren de opties bij veel ziekenhuizen in volgorde emesafene-primperan-zofran.
    Ik heb de laatste zwangerschap 5 jaar geleden op een HG-fbpagina gezeten (hyperemises gravidarum), heel fijn, veel herkenning en uitwisseling. Zo kreeg de ene heftige HG'er een hele poos Zofran (wat bij de meeste die flink ziek waren het enige was wat hielp) en een ander kreeg het niet of maar 5 dagen etc. Heel veel verschillen in ieder geval dus de tips waren heel fijn.
    Emesafene hielp bij mij niet echt. Primperan geprobeerd maar daar voelde ik me heel naar door, ik kreeg er een soort rusteloosheid/bewegingsdrang van, heel naar, dus ik ben daar toen vrij snel weer mee gestopt.
    Ik was niet zo extreem ziek als sommige die echt aan de sondevoeding moesten dus ik ben nooit aan de Zofran begonnen. Bij mij verdween de misselijkheid niet maar ik kon op een gegeven moment wel weer enigzins wat normaals binnenhouden dus dan is t de tijd uitzitten tot het weer redelijk gaat, meestal halverwege de zwangerschap ergens (3 kinderen gekregen).
     
    Madeliefje1234 vindt dit leuk.
  10. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het bezwaar tegen zofran is een eventuele verhoogde kans op schisis (minimaal, maar oke). Schisis ontstaat in/voor de 13e week van de zwangerschap, dus dat is voor TS met 17wk al niet meer van toepassing.

    Primperan vind ik echt niet oké om langdurig te slikken. Er zijn inmiddels grote studies naar zofran gedaan en het werkt zoveel beter.
     
    Madeliefje1234 vindt dit leuk.
  11. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.812
    5.557
    113
    Vrouw
    Ik slik al vanaf week 7 Primperan (ben nu bijna 18 weken). Eerst dagelijks 2 tabletten, vanaf week 12 afgebouwd naar 1 tablet en vanaf 15 weken iedere 3-4 dagen 1 tablet. Echter is de misslijkheid nog steeds aanwezig, maar kan ik het de tussenliggende dagen af met gembertabletten.

    Heb de Primperan voorgeschreven gekregen van mijn arts in de kliniek in Spanje waar we onder behandeling zijn en deze geven aan dat je het binnen een zwangerschap gewoon veilig kan gebruiken, ook langdurig. Ik vertrouw daar dan ook op.
     
  12. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.812
    5.557
    113
    Vrouw
    Haha geeft niet! Vriendin van mij (5 weken langer zwanger als ik) heeft helaas een HG zwangerschap en zij slikt nu Zofran en nog een medicatie erbij. Sinds ze dit slikt is ze niet meer opgenomen in het ziekenhuis. Zij spuugt nu minimaal (lees 3-4x per dag, terwijl dit 15-20x per dag was). Misselijkheid blijft bij haar ook, maar is te doen momenteel.
     
    Madeliefje1234 vindt dit leuk.
  13. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb zelf een slecht gevoel bij primperan. Naast dat het destijds bij mij niets deed ;)

    Ja Spanje en NL verschillen op sommige vlakken van elkaar qua wat mag in de zwangerschap. Ik kan me de discussies bij de Spaanse apotheek nog herinneren ;)
    Maar Spanje heeft ook prima inzichten, je zal er niet voor niets onder behandeling zijn
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  14. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.812
    5.557
    113
    Vrouw
    Ik hoor het wel vaker hoor, bij een vriendin van mij welke HG heeft deed Primperan ook niks, zij slikt dan ook Zofran en dat werkt wel. Vervelend van het slechte gevoel. Ik had enkel de 1e keer dat ik het slikte dat ik er me er wat wazig/afwezig door voelde en heel moe was, maar dat trok na een dag of 2 weg en verder gelukkig niks geen bijwerkingen gehad.

    Haha ja buitenland en Nederland verschillen heel erg zelfs, zo ook qua hoogte schildklier, hormoonstimulatie, etc.
     
    Madeliefje1234 vindt dit leuk.
  15. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Wat super naar voor je vriendin en helaas heel herkenbaar.
    Heel veel sterkte voor haar, er komt een einde aan, ook al voelt dat nu nog niet zo.
    Fijn dat bij jou de misselijkheid ook wat is afgekomen.
     
    Kramertje vindt dit leuk.
  16. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.916
    3.966
    113
    Vrouw
    Ik heb een combinatie van emesafene (4x per dag), Zofran (24mg) en prednison gehad. Voor een volgende zwangerschap ligt deze cocktail ook al weer klaar. Als je geen last hebt van bijwerkingen in de eerste 5 dagen met primeran, is het langdurig te gebruiken.

    Op de website van zehg vind je veel info over gebruik van zofran en andere medicatie. Er is ook een praatgroep op Facebook waar veel informatie over het gebruik van medicijnen te vinden is. Ook veel tips over eten en drinken etc.
     

Deel Deze Pagina