Prenatale depressie en familie

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Passiebloem94, 5 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Passiebloem94

Passiebloem94 Nieuw lid

5 aug 2021
    2
    0
    1
    Vrouw
    Dag dames,

Helaas kreeg ik vanaf het begin van de zwangerschap te maken met een prenatale depressie. De laatste weken zijn zwaar en volgende week wordt de bevalling ingeleid.

Nu gaat mijn familie op vakantie twee weken en zullen er dus niet zijn. Pas 1,5 week na de geboorte komen ze terug vanuit een ver land. Ik voel me hier erg verdrietig zijn over, juist omdat ik ze zo hard nodig heb.

Ik ben benieuwd of er vrouwen zijn met een soortgelijke situatie of hoe je zou reageren.

2. velena

velena Bekend lid

7 jun 2017
    750
    543
    93
    Vrouw
    Ik herken het gevoel en ik heb zelf ervaren dat je een soort oerkracht krijgt na de bevalling. Het is fijn als je familie er is, maar uiteindelijk moet je het toch voornamelijk zelf doen en dat gaat je ook trots maken. Ik zou me niet op anderen focussen maar op jezelf en je kindje. Ik denk dat je anderen minder nodig hebt dan je nu denkt. En je baby heeft alleen maar jou nodig, jij bent genoeg. Dat is het mooie :)Je bent niet alleen, ik heb vele vriendinnen en iedereen is op haar manier wel ergens teleurgesteld over als het gaat om hulp of houding van familie. Maar als jonge moeders onderling voelen we elkaar wel erg aan en dat troost. Ik wens je een mooie bevalling toe

Passiebloem94 vindt dit leuk.
  3. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.891
    2.564
    113
    Ik heb achteraf ook een prenatale depressie gehad maar bij mij is dit dus 2 dagen naar de geboorte volledig omgeslagen. Ik voelde in de zwangerschap niks, alleen maar down en gevoelloos. 2 dagen na de geboorte heb ik zo gehuild en voelde ik zoveel liefde.
    De bubbel van mijn gezin vond ik daardoor juist zo fijn.

Heel veel sterkte nog <3 het is zo enorm zwaar en eenzaam een prenatale depressie.

4. LesGra

LesGra Bekend lid

2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Ik heb bij de 2e een prenatale depressie gehad en liep op de pop-poli, maar ik vermoed de eerste zwangerschap ook alleen door de HG niet als een opgemerkt.

Ik hield mij vast aan het feit dat zodra de bevalling voorbij was en ik een baby daadwerkelijk in mijn armen had en niet langer in mijn buik, dat de depressie ook weg is.
    Dat klopte ook! Oke, een giga roze wolk, waar mensen het over hebben bestaat echt niet. Houd je daar ook niet aan vast! Wees wel reëel.
    In de ogen van je kindje kun jij niks fout doet, je hebt straks een kraamverzorgster (zijn deze trouwens op de hoogte van je depressie, zo'n biet? Bel het kraambureau! En dan krijg je wss een indicatie voor meer uren, als je dit wilt)

Word je veel eerder ingeleid en stond de vakantie van familie al vast? Hebben zij in eerste instantie wel rekening gehouden met jouw bevallingsdatum en hoe dicht staan ze bij je?
    Mijn schoonmoeder was bijv. bij de eerste door het dolle heen dat ze een kleindochter kreeg, maar plande wel in de periode van mijn bevalling een vakantie van 2 weken. Ik liep 5 dagen overtijd en zij ging 2 dagen erna op vakantie. Ze heeft zelf bewust gekozen om zelf op vakantie te gaan. Want de kans was ook aanwezig dat ik pas zou bevallen als ze weg was. Tja, eigen keuze. De 2e keer precies hetzelfde verhaal..

Ik had het veel te druk met de baby, om me überhaupt zorgen te maken over familie. Ik vond het juist heel fijn om bij de 1e met zijn 3en te cocoonen en later bij de 2e eerst als familie van 4 elkaar te leren kennen.

Zet hem op! Je bent er bijna en hebt het super gedaan. Dit laatste stukje kun je ook!

5. Passiebloem94

Passiebloem94 Nieuw lid

5 aug 2021
    2
    0
    1
    Vrouw
    De vakantie is vanaf mei/juni geboekt volgens mij. Ze weten dat het met mij niet goed gaat en ik veel afhankelijk ben van hulp van anderen. Ze zouden terugkomen rond de uitgerekende datum. Het is met name dat het mijn ouders zijn dat het me raakt.

Dank voor jullie lieve reacties!

6. LesGra

LesGra Bekend lid

2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Oh, dan snap ik dat je er wel van baalt. Maar zij hebben in juni ook niet kunnen voorzien dat ze zouden gaan inleiden.
    Ja je eigen ouders is wel even wat dichter bij dan in mijn geval mijn schoonmoeder.
    Het is helaas niet meer te veranderen. Jij hebt je energie voor nu het meest nodig voor jezelf en straks de kleine. Probeer dit zo veel mogelijk los te laten.
    Ik had de keuze om eerder in te leiden, maar uiteindelijk heb ik gekozen dit niet te doen. Het was zwaar, maar ik wilde de 40 weken halen. Dat was mijn doel, er stond een inleiding gepland, mocht dit nodig zijn. Ik merkte de dagen voor de bevalling dat ik al wat meer rust kreeg.
    Ik hoop dat dit voor jou ook geldt!

Deel Deze Pagina