Spermauitslag... what next?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door botervliegje, 7 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Hallo meiden,

Vandaag spermauitslag gekregen van de dokter en doorgestuurd naar de gyn. Ik heb nu twee vragen waarbij ik hoop dat jullie ernaar willen kijken.
    Wat denk je van deze uitslag? Volgens mij is het matig maar niet heel slecht? Heeft iemand ervaring (nou ja, de mannen dan) met oligo-teratozoospermie en toch zwanger (de vrouw dan) ;)
    Denk je dat de gyn zal zeggen nog blijven proberen (nu 1,5 jr) of meer onderzoek? Ik heb wel mooie tempkaartjes en ovulatietesten.

groetjes, B.

Volume: 3.6 ml
    Klasse A: 37 %
    B: 17 %
    C: 13%
    A+B: 54 %

Conc. spermatozo: 13,5 * 10e6
    Conc. sperma eja: 48,6 * 10e6

VCM 26.2 * 10e6

Morfologie norma: 3 %
    * 60 % van de spermatozoa heeft een acrosoom defect
    Conclusie: oligo-teratozoospermie (concentratie te laag en afwijkende morfologie)
    Advies herhalen over 2 maanden.

2. cira

cira Fanatiek lid

7 mrt 2007
    2.884
    0
    0
    Property service coordinator
    Gorinchem
    Dit hoeft niet zo te blijven over een paar maanden zullen ze het zaad waarschijnlijk nog eens testen. Wat exact ze er nu mee zullen en kunnen doen weet ik niet dat zal je horen bij de gyn.

Veel succes!

3. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    jeetje, ik snap er niet zo heel veel van.

maar onze uitslag was eerst ook slecht, 3 maanden later was het prima, alle stress voor niks dus,

ik zou bellen en vragen om wat duidelijke taal,

ze kan gewoon vertellen hoeveel zaadjes per mililiter
    hoeveel % goed beweeglijk en hoeveel % normale vormen, dan snap je het tenminste

veel succes

groetjes Jose

4. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Als ik zo naar de cijfers kijk, lijkt het mij niet heel slecht. Alleen de vorm is wat afwijkend.

Mijn vriend had ook een slechte uitslag. Na een periode van 2 maanden, was de uitslag al beter. Uiteindelijk ben ik toch spontaan zwanger geworden.

Als de gyn denkt dat er nog kansen zijn, kan het best zijn, dat hij het jullie nog een half jaartje laat proberen. Het kan ook zijn dat hij iui voorstelt. Maar eerst zullen ze jou ook nog onderzoeken. Tenminste dat was bij ons zo.

5. Kuipersl

Kuipersl Actief lid

24 aug 2007
    421
    0
    16
    Tips voor je vriend: heeft bij ons ook geholpen:
    - geen strak zittend ondergoed, liever van die lelijke uitlopende boxers
    - niet met ondergoed slapen
    - geen baden, sauna
    - niet roken
    - geen alcohol
    - elke dag een tabletje foliumzuur (ja echt)
    - elke dag een tabletje selenicum-zink (koop je bij de kruidvat).
    (de 2 tabletjes samen kosten ongeveer 6 euro).

Beetje saai voor je vriend maar hoe beter hij zich er aan houdt, hoe minder lang het waarschijnlijk hoeft.

Succes!

6. marooz

marooz Fanatiek lid

3 jun 2008
    1.444
    0
    0
    pedicure
    Leeuwarden
    Ik vind dit niet een hele slechte uitslag, het gaat natuurlijkom de cijfers bij catogorie A, alleen de vorm is nog niet helemaal goed. Kan nog veranderen, je vent maar aan het gezonde voedsel zetten, niet roken/drinken en koffie, en wijde boxers aan!

Succes!

P.S. mijn man had een totaalscore, die moest boven de 10 zijn, en die van mijn man was 21, ondanks het feit dat 3 kwart van zijn zaad dood is.... dus misschien kan je daarnaar vragen? is duidelijker!

7. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Bedankt voor de antwoorden!

@Kuipersl Mannen aan de foliumzuur? Echt? Ik ben net overgestapt op ETOS zwanger worden en heb nog wat foliumzuurpillen over. Zal ik aan 'm geven! :)

Dus goed eten en zo heeft ook invloed op de morfologie? Dacht dat ' ie daar niks aan zou kunnen doen...
    Dat naakt slapen lijkt me prima! Handig, zeker tijdens ovulatie ;)

@Marooz Volgens mij is die totaalscore de VSM-score. Ik heb gelezen dat dat een overall cijfer van volume, concentratie en beweegelijkheid. Hij had 26.2, is volgens mij ok als dat hetzelfde cijfer is wat jij bedoelt en het meer dan 10 moet zijn!

Wat voor onderzoeken kregen jullie bij de gyn om mee te beginnen?

8. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Op deze site kun je een toelichting vinden van wat wat is: http://www.fertiliteit.info/content/fer ... erzoek.asp

Het is heel moeilijk om als leek hier een oordeel over te hebben. Het kan cijfermatig heel goed zijn, maar heb je bijvoorbeeld te weinig zaad, dan houden goede cijfers ook op he. Bijvoorbeeld 50% bewegelijk in 5ml of 50% in 2ml. Dat scheelt nogal wat.

En wat een gyn aanbeveelt verschilt per gyn. Kennis van mij moest terugkomen en test nogmaals laten doen en het zelf nog even proberen. Hoor je vaak.
    Die van ons zei, bij niet eens hele slechte uitslag, meteen "we gaan voor de IUI". Hij was van mening dat als je een kinderwens hebt, je niet weer naar huis gestuurd moet worden maar je iets moet ondernemen. Bij ons goed uitgepakt. We zaten in september bij gyn, oktober onderzoeken bij mij, november 1e IUI, december zwanger na 2e IUI :D

Onderzoeken die wij hadden waren: zaad, bloedprikken en HSG. Verder niets. En zaad heeft ongeveer 2-3 maanden nodig om zich aan te maken, dus als je vriend nu rekening met dingen houdt, moet je dat over paar maanden gaan merken.

9. Annerie

Annerie Bekend lid

22 jul 2006
    925
    0
    0
    Onze arts heeft gezegd dat het slikken van vitamines, Proxeed, foliumzuur en weetikveel wat nog niet meer om de kwaliteit van het zaad te verbeteren, geen enkel nut heeft. Als je gewoon heel slecht zaad hebt, zoals mijn man heeft (onder de 1 mln, afwijkend van vorm en niet echt beweeglijk), heeft dat niet zoveel zin. Maar ja, baat het niet, schaadt het niet natuurlijk.

10. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Bij ons is het nog steeds heel slecht, maar we zijn wel van 220.000 waarvan 2% redelijke kwaliteit naar 3.2m waarvan 2% redelijke kwaliteit gegaan. Man is zink gaan slikken, en gestopt met badderen en een week of 2 voor dat laatste onderzoek ook gestopt met roken (zal dus nog niet echt geholpen hebben bij dat laatste onderzoek).
    Weet niet in hoeverre de zink heeft geholpen, maar hij blijft het vrolijk door slikken ;).

11. botervliegje

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Hmm... tja...ga toch wel nadenken over extra vitamientjes...
    Ik heb daar eigenlijk ook niet geweldig veel vertrouwen in, maar ja, ik heb toch graag het idee dat ik wat doe. ben nu ook begonnen met ETOS zwanger worden pillen... al verhoogt het de kansenmisschien maar met een procentje..., dan heb ik toch het idee dat ik wat doe.

Maar goed, hoop maar dat er met mijn eicellen en zo niks is. En dat ik misschien toch natuurlijk zwanger zou worden. Denk dat dat mogelijk moet zijn met deze uitslag, al is de kans wel kleiner natuurlijk...

Als ik de verhalen hier lees schrik ik wel! Maar ik heb op het eerste gezicht geen problemen en er zijn wel zaadjes (13miloen en 3 % normaal) het zou dan in principe toch moeten kunnen? ... Of is onze kans echt heel klein?

binnenkort gaan we een afspraak maken bij de gyn...

Deel Deze Pagina