Kolftijd verkorten, productie houden

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Geekess, 4 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Geekess

Geekess Actief lid

13 mei 2009
    185
    0
    0
    Den Haag
    Mijn dochter Kyra is nu twee weken oud en borstvoeding loopt maar moeizaam. In het ziekenhuis heeft ze een week lang redelijk probleemloos aan de borst gedronken, maar toen we na een week thuis kwamen, was ze te ongeduldig. Mijn TSR duurde thuis maarliefst 4 minuten, dus dochter was daar niet blij mee. Omdat ze in het ziekenhuis en ook thuis op de 7% grens van gewichtsverlies zat, moest ze (volgens ziekenhuis en kraamverzorgster/verloskundige) bijgevoed worden en ben ik melk gaan kolven om haar die met een fles te geven.
    Mijn kraamverzorgster raadde me aan om een half uur te kolven. Met de gehuurde kolf (Medela Symphony) lukte het me echter niet om dubbel te kolven, mijn borsten zijn te groot en ik kan de borstschilden niet beide correct op de borsten houden. Gevolg: melk bij één lekt weg, of één borst krijg ik niet goed vacuum. Zowel verloskundige als kraamzorg hebben hier uitgebreid naar gekeken, maar we kregen het niet voor elkaar.
    Borst voor borst kolven dus, ieder een half uur.
    Dat is leuk, maar met een baby die iedere 2 a 2 1/2 uur komt om eten is dat bijna niet te doen. Nu lukt het nog omdat mijn man vrij is en me kan helpen, maar volgende week is hij weer aan het werk en sta ik er overdag alleen voor. Als ik een uur kwijt ben om te kolven en daarna een half uur/drie kwartier om te verschonen/voeden, blijft er geen tijd over om te eten of slapen.
    Borstvoeding geven is voor mij geen "vraag" maar een absolute must, ivm mijn flinke astma en allergieën. Mijn dochter *moet* van mij zo lang mogelijk zoveel mogelijk moedermelk krijgen. Ik ben bereid daar erg ver in te gaan. Maar ik ben nu al doodmoe, kom nauwelijks aan eten of slapen toe op deze manier.

De vraag is dus deze:
    Is er een manier om de kolftijd te verkorten (naar een kwartier per borst) maar dezelfde productie te houden?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Oh meid, wat een verhaal zeg!
    Ik heb met je te doen!

Een half uur koven per borst........persoonlijk zal ik het nooit iemand adviseren.

Maximaal 15 minuten per kant maar belangrijker, kijk naar hoe het gaat.

Start met kolven, wacht op TSR, kolf daarna door totdat de melk niet meer stroomt of heel langzaam druppelt. Dat kan soms langer duren dan anders bv in de ochtend kan je meer melk hebben dan aan het eind van de dag.

Als het niet meer stroomt voegt het voor de productie niets toe om langer te kolven. Om de productie te verhogen is het beter om vaker kort dan 1 keer heel lang te kolven.

Anyway, ik vind dat je wel een pluim verdiend dat je al wel twee weken zo intensief bezig bent Super!!!!

Misschien is het raadzaam om contact te zoeken met een LK bij jou in de buurt. Zij kan je als geen ander bijstaan met aanleggen, kolven, en een beleid afstellen wat bij jullie past!

Als het lukt om haar aan de borst te krijgen dan ben je al verder. Met grotere borsten is dat soms even een gedoe maar ook daarvoor zijn heel handige aanlegmanieren te vinden. Soms wel net anders als dat standaard is maar het gaat erom wat in jullie situatie voor jou en je kindje het meest optimaal is.

Op de site van Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding of op Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen kan je een LK vinden. Informeer bij je ziekte kosten verzekeraar of ze een consult vergoeden.

Als je BV slaagt (en dat hoop ik in jouw situatie van harte) dan zijn een paar consulten zeker de moeite waard!

Succes meid

Ilse

Deel Deze Pagina