1 vmk reden tot progesteronprikken?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Annedore, Jan 12, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Annedore

Annedore VIP lid

Feb 17, 2010
    7,338
    836
    113
    Female
    Flevoland
    Hoi,

Nu we na een vmk weer gaan beginnen met behandelingen ben ik toch wat nerveus.
    Ik ben nog niet eens weer zwanger, maar ben erg bang dat het weer mis zal gaan.

De FA heeft gezegd dat we uit kunnen gaan van een defect in het vruchtje en niet van mijn lijf.
    Voor het grootste gedeelte ga ik ook uit van die pure pech.
    Ergens heb ik een angstig gevoeltje dat het misschien toch aan mijn lijf lag. Gezeur misschien na 1 vmk, want dat overkomt zoveel vrouwen (helaas :().

Moet wel zeggen dat ik vermoed dat ik al eens eerder een bevrucht en pril ingenesteld eitje heb gehad. Ik had toen namelijk een week na ei een heel klein beetje roze afscheiding wat met een uurtje weer over was. En toen ik 6 dagen later ongesteld werd had ik een soort halftransparant bolletje op mijn wc papier, soort ballonachtig vliesje :(

Na mijn vmk heb ik een echo gehad op de dag dat ik eigenlijk 4,4 weken zwanger had moeten zijn. Het gele lichaam was hierop nog te zien. Betekent dit dan dat deze ook genoeg progesteron aanmaakt?
    Komt een progesterontekort doordat het gele lichaam niet voldoende functioneert, of doordat het te vroeg verdwijnt (het gele lichaam dus)?

Ik word altijd 13 DPO ongesteld, dus mijn LF is prima. Ook geen bruin voor die tijd of zo.

Mijn ratio zegt dat ik genoeg reden heb om uit te gaan van pure pech met het vruchtje en dat mijn lichaam het wel goed doet.
    Maar toch ben ik een beetje bangig dat de vmk door progesterontekort komt. Is het voorbarig om nu al te vragen of dit na ei geprikt kan worden?

Voel me een beetje een aansteller :) Maarja, ben ook maar een mens he ;)

Bedankt aan hen die mij hierover meer kunnen vertellen :)

2. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Progesteron prikken hoort bij de standaard onderzoeken. Is dit echt nog nooit bij je geprikt?

Ik snap de logica van de arts om er vanuit te gaan dat het om een deffect van het vruchtje is, omdat dat in de meerderheid van de gevallen het geval is, maar er zijn veel meer mogelijke opties.

Het kan in ieder geval nooit kwaad om het ff te gaan laten prikken. En het kost ook geen drol dus gewoon vragen. Je loopt in het gg? Je kunt het vast bij je lokale ZH wel laten prikken, eventueel via prikbrief ha.

3. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Defecten aan de vrucht is in 99% van de gevallen de oorzaak van de miskraam.
    Als je gewoon een nette luteale fase hebt is er mi eigenlijk geen reden te denken dat je progesteron te laag zou zijn (anders zou je wel eerder ongesteld worden).
    Idd wel raar dat ze dat nooit eerder hebben geprikt. Dit hoeft niet iedere cyclus, maar volgens mij is het standaard in een behandeling dat ze ongeveer een week na je ei, je progesteron controleren.
    Niet stressen meid!

4. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Geen aanval voor jou maar: bullshit!!
    In veel meer gevallen dan 1 op de honderd is er een LF probleem, een endo probleem, een immunologisch probleem, een schildklierprobleem en ga nog maar zo ff door.

Maar dat betekend niet dat elke meid die ooit een miskraam heeft gehad nu in de stress hoeft te schieten. In een groot gedeelte is het idd een deffect aan het vruchtje. Maar een keer de progesteron laten prikken is wel een handig idee, dan kun je dat uitsluiten.

5. Annedore

Annedore VIP lid

Feb 17, 2010
    7,338
    836
    113
    Female
    Flevoland
    Dank voor jullie reacties.
    Ik ga morgen gewoon vragen of ik het geprikt mag hebben voor mijn gemoedsrust. Heb tot nu toe nog nooit een 'nee' gehad als ik iets vroeg bij Geertgen.

Vroeg in nov nog een samenlevingstest, kon ik direct krijgen. Wij dachten 'ach doen we dat volgende ronde' en toen was ik zwanger! Samenlvingstest lijkt me nu dus redelijk overbodig :D Scheelt weer!

Reden dat wij (nog) niet alles uit het OFO hebben doorlopen is omdat onze arts veel (soms wat te veel) rekening houdt met het feit dat we zo lang moeten reizen...
    Maar zal dus zelf wel aangeven wanneer ik en of ik iets gedaan wil hebben :)

6. Annedore

Annedore VIP lid

Feb 17, 2010
    7,338
    836
    113
    Female
    Flevoland
    Alleen nog 1 ding:

Ik lees dat een te laag progesterongehalte ook wel aangepakt wordt door extra Pregnyl te geven na eisprong.

Alleen dat krijg ik sowieso al...

Dus ALS ik al een lage waarde zou hebben, dan had dat al opgevangen moeten zijn door die preventieve extra pregnyl toch?

En als ik de waarde nou wil laten bepalen, dan kan ik zeker na mijn volgende ei beter geen extra pregnyl zetten? Of maakt dat niks uit :(

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als je al pregnyl spuit zou ik me al helemaal geen zorgen maken (OK Maartje 95% dan ;) ).
    En als je een eerlijk beeld wilt van je progesteron, dan kun je idd beter een ronde geen pregnyl spuiten.
    Dit zet je geen lichaam namelijk aan tot productie van extra progesteron en dat geeft dan een scheef beeld.
    Maar bij Geertgen zijn ze schatten, dus als je het vraagt zullen ze zeker eerlijk naar je zijn of het nodig is of niet.

Share This Page