Hoi Ik heb een paar vraagjes: 1. Mijn zoontje van 2 1/2 week valt altijd aan het eind van de voeding in slaap aan de borst. Hij houdt hem dan wel vacuüm in zijn mond. Ik krijg het maar niet voor elkaar dit vacuüm pijnvrij te verbreken. Ik heb van de kraamverzorgster begrepen dat je je vinger tussen je tepel en zijn mondhoek moet wurmen, maar bij mijn glijdt hij dan meteen van mijn tepel af. Maar omdat hij hem nog vacuüm heeft, doet dit zeer. Ook bij het aanleggen doet mijn tepel zeer. Zodra hij drinkt, is het over, maar het aanleggen is niet prettig. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat ik hem niet 'normaal' van de borst afkrijg. Wat kan ik hieraan doen? 2. Rond de tijd dat hij moet komen voor een nieuwe voeding, voel ik een soort spanning door mijn borst heengaan. Is dit normaal? 3. Volgens mij heeft hij niet meer genoeg aan 1 borst per voeding. Sinds gisteren bied ik hem daarna ook de tweede borst aan. Is dit goed of is het de bedoeling dat mijn ene borst meer gaat produceren? Het lijkt wel of mijn borst, als hij hem (voor mijn gevoel) leeg heeft, een beetje pijnlijk wordt als hij eraan blijft zuigen, dus dat doe ik liever niet. Maar staat dat de productie in de weg? Sorry voor het lange verhaal, maar van al mijn vriendinnen ben ik de enige die bv geeft, dus ik kan bij hen daarvoor niet terecht.
Hoi, Wat je doet is goed, de tweede borst weer aanbieden. Ëén borst per voeding is vaak slechts tijdelijk mogelijk. Als de productie iets terugloopt ga je gewoon weer over op 2 borsten per voeding. Het afhalen van je baby. Meestal werkt het goed om er een pink tussen te steken om daarmee de vacuum te verbreken en daarna heel snel je tepel terugtrekken. Probeer maar eens iets anders uit dan de kraamhulp je geleerd heeft, misschien vind je dan ineens uit hoe het bij jullie wel werkt. Die spanning die je voelt in je borst is wel normaal denk ik. Dat is ook gewoon de volheid van je borst die je dan voelt. Ik denk dat je goed bezig bent! Succes linda