Spruw ...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door NikkiF, 28 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hallo !

Gisteren was de verpleegkundige van het bureau thuis en zij vond het tongetje van Sophie wat wit. Ze had net een beetje melk terug gegeven, dus ik dacht dat het daarvan was. Mijn borsten prikken sinds gisteren flink na het voeden. Als ik ze schoon was met helder water na de voeding gaat het beter.

Bij mijn zoontje heb ik ook Spruw gehad. Ik heb dat steeds behandeld met Daktarin orale gel zowel in zijn mondje als op mijn borst. Dit middel zou echter uit de handel genomen zijn. Ik heb nu nystatine Labaz suspensie gekregen voor Sophie. Zij moet 4 keer daags voor de voeding 1 ml van dit spul krijgen en ik kan mijn borst er ook mee insmeren, ook voor de voeding ...

Bij mijn zoontje behandelde we elke keer na de voeding, en niet ervoor en brachten we het met een wattenstaafje aan in zijn mondje en op mijn borst. En niet 4 maal daags, maar na elke voeding om er zo snel mogelijk vanaf te zijn.

Ik begrijp het gebruik van dit medicijn dus niet. Na de voeding hebben we het meeste last. Heb jij tips voor mij hoe we dit het beste kunnen gebruiken zodat we er snel vanaf zijn ? Dit middel is dus eigenlijk bedoeld voor Sophie, maar zij heeft er niet tot nauwelijks last van, voor mij is het middel dus eigenlijk niet bedoeld en ik heb flinke pijn ... er zou niets anders te krijgen zijn...

Groetjes,
    Nikki F

2. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Het behandelen helpt goed, ik denk dat we er bijna vanaf zijn nu. Maar hoe weet ik dat zeker ? Een beetje wit op de tong hoeft niet per se nog spruw te zijn, toch ?

Alvast bedankt voor de tips !

Groetjes
    Nikki F

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Goed dat jullie al aan de medicatie zijn en dat die al helpt.

Smeer na het verdwijnen van de klachten nog zeker 7-10 dagen door!
    Belangrijk is ook dat jullie beide behandeld worden anders blijf je elkaar steeds over en weer besmetten.

De manier van gebruik die je beschrijft (dus steeds na de voeding en uitsmeren in de mond/op de tepel) is prima.

Het middel werkt bij contact en het is dus belangrijk dat er zo lang mogelijk contact is met de geinfecteerde plek.

Meer over spruw en de behandeling kan je nalezen op de nieuwsbrief die de VBN heeft uitgegeven speciaal voor artsen. daarin staat veel over symptomen, behandeling etc.

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk kijk dan onder informatiebladen. De eerste gaat over candida / spruw

Succes

Ilse

4. NikkiF

NikkiF Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.554
    0
    0
    Hoi Ilse,

Hartelijk bedankt !

Ik ben vandaag even naar mijn eigen lactatiekundige geweest (Anita Badart) omdat het voeden links soms erg pijnlijk was. Ze zag toch dat de Spruw nog niet helemaal weg was. Ik gebruik nu Dactarin orale gel ipv Nystatine Labaz. Ik hoop dat het snel weg zal zijn ...

Groetjes,
    Nikki F

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Wat fijn dat je nu goed wordt begeleidt! Nu maar hopen dat de spruw snel is verdwenen. Blijf nog wel 5-10 dagen doorsmeren nadat de klachten weg zijn. Spruw is erg hardnekkig!

Heel veel succes

Ilse

Deel Deze Pagina