Goedenavond! Ik zit even met een paar vragen... Bij mijn eerste zwangerschap (in 2011) wist ik niet of ik nog maar 4 weken of misschien al wel langer zwanger was. Ik was de laatste keer maar wat vaagjes ongesteld geweest. Toen bleek het indd nog maar 4 weken te zijn. Dus bij een echo geen hartje en 2 weken lang in onzekerheid en spanning gezeten of het goed zou komen. Uiteindelijk prachtig kind gekregen! Nu was ik even een rekensommetje aan het maken... Je moet rekenen vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Dit was bij mij 2 juni. Als je dan gaat rekenen, zou ik kunnen testen op 30 juni (en zou ik nu op 6 weken+5 zitten). Dit ook gedaan. Negatief. Paar dagen later... weer negatief. Nu, 17 juli, was mijn test positief (15 juli was hij nog negatief). Wat zou betekenen dat ik als je terug rekent, ik nog maar op 4 weken+2 dagen zou zitten. Wanneer is het raadzaam om een afspraak te maken bij de verloskundige? Dan nog een vraag. Ik heb in maart 2013 een maagverkleining gehad, inmiddels 62 kilo afgevallen en al lange tijd stabiel. Kan dit een reden zijn dat het HCG-hormoon minder in mijn urine aanwezig is? En moet ik onder controle bij de gynaecoloog? Of kan ik gewoon bij mijn eigen verloskundige blijven? Waar moet ik rekening mee houden tijdens deze zwangerschap. Ik hoor het graag!
Hoi MamaBibi, als je afgaat op je testen, zou je nu inderdaad 4+5 weken zwanger zijn. Kan wel wat dagen verschil inzitten, maar door je negatieve testen, denk ik toch echt dat je een langere cyclus hebt gehad deze keer. Door je gewichtsverlies zouden niet je testen later positief moeten worden. HcG zit in je urine en heeft net als bij ieder ander een bepaalde waarde bij een bepaalde zwangerschaspduur. En dan de maagverkleining: het ligt er ten eerste aan hoeveel je nu nog weegt en ik weet niet helemaal zeker of je met een maagverkleining in de voorgeschiedenis wel bij de normale verloskundige onder controle kan blijven ivm dat het een heftige ingreep is voor een lichaam. Dat zal de verloskundige bij de gynaecoloog moeten navragen; ik ken het beleid daaromtrent niet goed genoeg. Probeer zoveel mogelijk de schijf van 5 te eten op de manier die bij jou past en veel te drinken (2-3 liter op een dag). Verder is het zaak om goed naar je lijf te luisteren. Er zijn de afgelopen een hoop omstandigheden geweest waarbij je lijf voor veranderingen kwam te staan en daar moet je goed rekening mee houden. Groetjes Brigitte