Maar ts heeft de toets ook nog niet gehad. Ze oefent nu juist om het straks foutloos te kunnen, helemaal goed dus juist! Deze toets moet iedere verpleegkundige en verzorgende foutloos halen, dus elke verpleegkundige en verzorgende die klaar is met de opleiding, kan dit dus wel foutloos (dankzij vaak het vele oefenen) en zijn dus heel goed in staat om medicatie op eigen rekenkracht toedienen. Daarnaast heb je altijd de dubbele controle nog.
Aldoende leert men! Ook wij hebben rekenen moeten leren en medisch rekenen is een vak apart. Heb het ook gehad en men kan een ander erop veroordelen of beoordelen, maar hoe denk je dat alle artsen, verpleegsters, assistenten en apothekers zijn opgeleid? Allemaal door dit te leren. Vindt het een doodnormale vraag en snap best dat je in het begin wat moeite hebt met....
Ik heb het niet tegen jou persoonlijk hoor, rustig aan. Ik zei het gewoon in het algemeen, omdat men zo verbaasd is over het vak rekenen
Fijn zeg dat jullie daar zo om kunnen lachen. Ik niet, ik kan wel janken om zo' n som. Want ik heb dyscalculie en als ik zo'n som lees zie ik dus %&$*#*$^$ (Bij wijze van spreken) Nu heb ik totaal niet de ambitie om verpleegkundige te worden, maar toch fijn dat anderen zo' n lol hebben om iemands gebreken.
Dat vind jij voldoende en de examinatoren 'gelukkig' ook. Ik geef aan dat ik het zorgelijk vind. Ik kom by the way zelf uit de zorg en ben bevoegd medicatie toe te dienen (ook met de dubbele controle ) dus ik weet echt wel welke zorg ik uitspreek. Ik zal maar niet beginnen over de lange lijsten aan calamiteiten formulieren die jaarlijks binnen de organisatie (grote organisatie) de revue passeerden.
De beste stuurlui staan aan wal. Ik snap sommige opmerkingen echt niet, TS wil het toch begrijpen, ze doet juist erg haar best vind ik. Uit de praktijk kan ik vertellen, dat ik door verpleegkundigen, die hun werk trouwens al jaren erg erg goed doen, regelmatig word gevraagd om even mee te rekenen, niets mis mee. Ik vind juist de mensen die altijd alles denken te weten erg zorgelijk.
Ben zelf ook verpleegkundige en heb wel eens gehoord dat juist wij die kiezen voor dit vak geen rekenwonders zijn! Voor mij is rekenen ook niet vanzelfsprekend maar met oefenen is er wel verbetering in gekomen...
Medisch rekenen... (hoe verzin je die naam want het is niets aparts. Gewoon wiskunde).... is HEEL belangrijk. Wij als plegen maken medicatie klaar en geven het. Maar het voorbeeld is wel zo ontzettend basaal dat het me wel tegenvalt. Sorry, maar het valt in de categorie basisschool. Ze tellen het je zo uit. Veel oefenen alsjeblieft, je mag me altijd vragen voor uitleg hoe je het makkelijker kunt maken. Succes!
TS: ik doe ook de verpleegkunde opleiding, op hbo niveau en heb deze toets foutloos gemaakt. En ja sorry dames, ook ik heb hiervoor moeten oefenen, kan echt niet joh😱 Als je hulp nodig hebt, stuur maar een pi'tje kan ik je wat tips geven voor het medisch rekenen 👍🏻
Waarom begrijpen mensen niet dat er heus geen kwaad schuilt in moeten oefenen e.d. maar dat het hem erin zit dat deze som zo basaal is en ze daar al moeite mee heeft?
Ik vertelde deze som vanmorgen aan mijn zoon van 7 (groep 4) en die loste hem meteen op... Heb de ml en mg vervangen voor appels in bakjes om het in zijn straatje te houden maar dan nog. Dit is echt basisschool rekenen hoor!
Waarom doe je dit nou? Werkelijk... Als je niks leuks te zeggen hebt houdt dan gewoon je mond. Ga je vent irriteren.
Iemand afkraken op wat ie niet kan of moeilijk vindt slaat idd nergens op. Ik ken genoeg mensen die deze vraag zonder problemen oplossen maar die vervolgens niet weten waar de rijn stroomt of die niet weet welke ster de grootste is in ons sterrenstelsel .. Je bent niet dom als je beroerd bent in wiskunde. ..
Jij hebt anders op de basisschool nooit geleerd wanneer je punten en komma's moet gebruiken? Zo is de één goed in rekenen, de ander goed in taal. Maak je niet druk om wat een ander niet kan.
Ben slecht in beide wat ik weet van rekenen dat het inzicht vraagt. Toen ik op school zat duizenden keren heb ik iemand gevraagd om het uit te leggen maar het kwartje viel niet. En dat frustreerde mij behoorlijk. Ik wilde wiskunde leren begrijpen maar ik ben blij da tik op en af kan trekken en een beetje kan delen en wat keer sommen maar wiskunde sorry nee dat wilde er maar niet in. Maar ik wil het nog steeds wel weten.
Waarom is het verontrustend?? Zodra ts door heeft hoe die sommen werken dort ze het straks ws met haar ogen dicht. Het is voor de meeste mensen een kwestie van doorkrijgen. En ik denk dat veel verpleegkundigen moeite hebben met rekenen. Zij hebben dit beroep ook niet gekozen omdat ze zo dol zijn op wiskunde Zij hebben vaak heel andere kwaliteiten wat hen een goede vpk maakt. En ja dat rekenen hoort er bij en is ook belangrijk, maar zoals al zo vaak gezegd is er veel controle en oefening baart kunst. O en zo fijn dat alle kinderen van de zp'ers hier dat allemaal zo moeiteloos oplossen...chapeau hoor. Hier 1 in groep 3 en kan 4+4 niet uit haar hoofd. Zijn wij even lekker dom samen
Jammer van de dames die meteen beginnen te blaten dat het basisschool stof is en het zorgelijk vinden.... TS zit verdorie op de opleiding om het allemaal te leren. ze zegt toch niet dat ze verpleegkundige is en het niet snapt?? dan is het een ander verhaal.... vorige week gestart met de opleiding verzorgende IG en we kregen meteen een test voor ons neus voor medisch rekenen. ik had al even wat geoefend maar toch een paar fout. ook bij dit soort vragen. vragen waarbij je achteraf denkt: Oh, ja, dom. dat zat zo. 75% had het fout. waarom? omdat het allemaal al jaren geleden is dat we op de basisschool gezeten hebben. 1 leerling heeft zelfs op de wc zitten huilen omdat ze het niet snapte en er al mee wilde stoppen. na wat uitlegt snapteze het. en eerlijk? het kan dan basisschoolrekenen zijn maar dat is bijvoorbeeld in mijn geval al ruim 25 jaar!!! geleden. toen vond ik rekenen al geen ene snars aan. later op de mavo wiskunde met de meest onlogische sommen en berekeningen die je in de rest van je leven verder nooit meer zal gebruiken. stond hier ook een 5 voor. ik snapte het niet en wilde het ook niet snappen. verder in de loop van de jaren weinig rekenen nodig gehad dus dingen van de basisschool die liggen bij mij ergens diep, heel diep begraven even uitleg van de lerares, inderdaad met het kruis en het begon weer te dagen. kwartje is gevallen. hetzelfde met werkwoorden. d , dt, kofschip en meer van die shit. krijgen we nu weer op ons bordje. eerlijk, ik zou niet meer weten hoe dat allemaal werkt. ook weer heel diep graven en veel, heel veel oefenen. langzaam aan begint het weer te dagen.
Als een chirurg beginnende parkinson heeft vind ik dat ook verontrustend. Hij kan misschien 100x goed opereren maar je zal maar net die ene zijn waarbij de parkinson ineens opspeelt. Zo ook met dit. Als iemand niet goed is in wiskunde gaat het misschien 100x goed, maar je zou maar net die ene zijn die net iets teveel doricum krijgt door een rekenfout