wel of geen ouderschapsverlof

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door stokstaartje, 4 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stokstaartje

stokstaartje Actief lid

19 dec 2012
    119
    0
    16
    Ik kom er zelf niet uit....dus graag jullie advies.

Ik werk in welzijn waar op dit moment veel ontslagen vallen en waar moeilijk een baan te vinden is.
    Nu is het zo dat mijn jaarcontract verlengd is terwijl ik zwanger was, dat was een grote meevaller. Inmiddels zit ik in de ziektewet, nog voordat mijn zwangerschapsverlof officieel ingaat.
    Al met al houdt dit in dat ik pas ergens in augustus weer inzetbaar ben voor mijn werk. Ik zit dus een half jaar van mijn verlengde jaarcontract "thuis".
    Nu wil ik heel graag gebruik maken van ouderschapsverlof, vooral omdat ik anders mijn 10 weken oude baby 3 dagen naar de opvang moet brengen. Ik zit zelf te denken aan bijvoorbeeld 6 weken 100% ouderschapsverlof na mijn verlof
    Maar ik twijfel heel erg....ik vind dat ik dan het goede vertrouwen van mijn werkgever die mijn jaarcontract verlengd heb "misbruik", omdat ik misschien dan uiteindelijk maar 3/4 maanden werk van mijn jaarcontract. Daar zullen ze absoluut niet blij mee zijn. Aan de andere kant is het nog niet eens zeker of ze mijn contract wel gaan verlengen, zelf al zou ik na 10 weken beginnen, omdat er veel bezuinigd moet worden.....

DILEMMA!!!!!!!!! Sorry voor het lange verhaal, maar wat zouden jullie doen???
    Ik vind mijn werk trouwens wel oké, niet geweldig, maar ik vind het voor mijn gevoel niet "terecht" om ook nog ouderschapsverlof op te nemen. Aan de andere kant, als mijn jaarcontract niet verlengd zou worden zou ik dat zelf dus niet zo heel erg vinden. Mijn baby met 10 weken 3 dagen wegbrengen in de week vind ik wel een heeeeel erg naar gevoel....

2. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Hoelang ben je in dienst van deze werkgever? Volgens mij is het zo dat je minimaal 1 jaar in dienst moet zijn om ouderschapsverlof kan en mag aanvragen. Tenminste... Dat was 2 jaar geleden. Ik weet niet hoe het nu zit (ben minder gaan werken).

Wat betreft je contract: Ik heb hele verschillende ervaringen. Eerste zwangerschap: Nooit ziek, werkte 32 uur destijd, 'gezond' bedrijf, zwanger... Contract niet verlengd. Tweede zwangerschap: Vanaf 26 weken ben ik de helft minder gaan werken (13 uur i.p.v. 26) per week wegens B.I., bezuinigingen binnen het bedrijf, veel mensen ontslagen of gekort in de uren. Contractverlening van 1.5 jaar! Scheelt wel: Bij eerste zwangerschap werkte ik in een heel groot bedrijf (voor jou 10 anderen). Nu werk ik in een familiebedrijfJE, waarbij goed personeel vinden (en houden) erg moeilijk voor ze is. Het ligt dus maar net aan de insteek van jouw werkgever.

3. stokstaartje

stokstaartje Actief lid

19 dec 2012
    119
    0
    16
    Dank je wel voor je reactie! Ik ben meer dan 1 jaar in dienst van deze werkgever, dus kan gebruik maken van ouderschapsverlof. Het knaagt gewoon aan me "of ik het wel kan maken", zolang wegblijven bij een jaarcontract.....

4. Kiraa

Kiraa Fanatiek lid

10 jul 2012
    1.715
    0
    36
    Tja, ik zou kiezen voor mijn kindje.. ;) je kunt ook gedeeltelijk ouderschapsverlof opnemen, is misschien ook een oplossing?

5. Danilinde

Danilinde Niet meer actief

Ik snap je dilemma erg goed. Ik zou dan ook voor gedeeltelijke ouderschapsverlof gaan. Bijvoorbeeld één dag in de week.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja die beslissing kunnen we niet voor je nemen. Wel zou ik er dan voor zorgen dat je duidelijk op papier zet dat je je OV in termijnen opneemt! De niet opgenomen termijnen blijven dan ook gewoon staan wanneer je er evt toch uitvliegt.
    Officieel is het zo dat je maximaal 6 termijn mag opnemen. BIj sommige CAO's is het beperkt tot 3 termijnen.

Ik begrijp het op zich wel, anderzijds, jij kunt er verder niets aandoen dat je nu al in de ziektewet zit. En je hebt het recht om OV op te nemen. Je werkgever mag het weigeren wanneer er zwaarwegende belangen zijn...

Deel Deze Pagina