Hoogte uitkering/loon tijdens zwangerschapsverlof

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Fem31, Jan 3, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Fem31

Fem31 Lid

Jan 18, 2013
    23
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een vraagje over de berekening van de uitkering tijdens het zwangerschapsverlof.

Mijn situatie:

Mijn contract is al jaren 32 uur per week (4 dagen). Ik krijg vakantiegeld (mei) en ook een 13e maand (december).

Vanaf 1 januari 2014 heb ik 8 uur per week (onbetaald) ouderschapsverlof voor mijn oudste.
    Dit loopt door tot het begin van mijn zwangerschapsverlof op 1 juni 2015.

Nu heb ik twee vraagjes:
    1. Wordt de uitkering tijdens mijn zwangerschapsverlof dan gebaseerd op 2014 (effectief 24 uur werken door ouderschapsverlof) of op mijn salaris voordat het oudste kindje er was (32 uur contracturen)?

2. Worden loonsverhogingen (periodieken) hierin ook verrekend?

Alvast bedankt voor het antwoorden!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Fem31,

Je vraagt hoe de hoogte van je zwangerschapsuitkering wordt berekend.

UWV gebruikt voor het berekenen van de uitkering je Sociale Verzekeringsloon. We kijken dan vanaf de voorlaatste maand voor je verlof één jaar terug. Dit jaar noemen we de referteperiode.

Heb je in de referteperiode minder salaris ontvangen door ouderschapsverlof? Dan gebruiken we een gelijkwaardige referteperiode voor het ouderschapsverlof. Het gaat daarbij om het daadwerkelijke SV-loon van die periode zonder periodieke verhogingen.

Actuele informatie over bovenstaande berekening vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Fem31

Fem31 Lid

Jan 18, 2013
    23
    0
    0
    NULL
    NULL