Medisch vraagje: Ventolin

Discussie in 'De lounge' gestart door Strijkkraal, 6 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    ja, maar ik heb een vent met een hoofd gemaakt van gewapend beton ... zo vreselijk koppig. Ik heb het echt zooooo vaak aangegeven.

Alles wordt gelucht, boven staan eigenlijk altijd de ramen open. Hij slikt Loratidine (omdat Cetrizine niet meer werkt), maar dat werkt echt niet meer.

2. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik slik levocitrizine maar als hij naar een arts gaat kan hij de dosis evt verhogen. Dat mag ik ook als ik bijv naar iemand met katten ga. Ik heb dan ook nog extra neusspray en een andere puffer.

3. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Je kan toch gewoon zelf een afspraak maken bij de huisarts voor een verwijsbrief en tegen je man zeggen dat je de afspraak hebt gemaakt en hij nu wel moet gaan? ( Misschien is het dan ook beter als jij meegaat voor het geval hij weer wordt afgepoeierd) En anders in de trant van, dat hij maar moet gaan om jou gerust te stellen?
    Ik zou het wel apart vinden als hij niet ging, kan hij wel eigenwijs zijn maar jij hebt toch ook wat te zeggen..

4. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Maar wat heeft dat nou voor zin als iemand niet wil..?
    Ik snap het wel hoor, maar iemand moet toch echt zelf willen.

Ts heb je je man het topic al laten lezen?

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dan zou hij nog niet gaan ;)

Ik heb het hem nog niet laten lezen, laat ik zo even doen, ben net thuis en vandaag schijnt het al iets beter te gaan ... Ga het zo ff copy/paste doen aanhem ...

6. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik heb het gewoon van de huisarts gekregen en is hier ook vrij te koop in de apotheek dus zonder voorschrift.

7. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Kan gewoon via de huisarts.
    Ik heb het zelf gehad voor een longontsteking, mijn man ook en alledrie mijn kinderen (helaas) voor bronchitis. Allemaal via de ha en ook als ik het nodig denk te hebben kan ik gewoon bellen.

8. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    En heeft ie het gelezen?
    Hoe gaat het nu met hem?

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hij heeft het licht gezien .. .halellujah!

Vandaag gaat hij de HA bellen voor een doorverwijzing. Hij was er namelijk heilig van overtuigd dat de arts echt geen medicatie zou geven als zou blijken dat het huis niet 100% allergieproof zou zijn (en dat gaat hier met houten vloeren helaas nooit lukken vrees ik)

Maar we gaan eindelijk de goede richting op

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ons huis is ook verre van allergieproof hoor. Helemaal niet zelfs.

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Wat fijn zeg!!! Hij zal merken dat het echt prettiger is met goede medicatie.

@umm maar voor bijv een allergoloog is dat eigenlijk wel nodig. Ze moeten zien dat je er zelf ook genoeg aan doet om je klachten te verminderen. Anders zijn ze niet zo happig op medicijnen geven.
    In het geval van TS is dat ook zo. Die vloeren kunnen ze niks aan doen.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja hier gaat het voornamelijk om pollen en kruiden en in mindere mate om huisstofmijt, dus dat scheelt

13. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Er is een wonder geschiedt :D:D:D

Hij heeft nieuwe medicatie gekregen. Hij had de HA weer gebeld, ik zat er nu bij (hij had haar op speaker staan). toen hij uitlegde dat hij echt vreselijk kortademig is, en geen zin kan afmaken zonder een enorme hoestbui, en de spray niet werkte zei ze verbaast (en ja, ik verzin dit echt niet) ... "goh, dit klinkt wel als een allergie".

:$:(

Ik ben weggelopen. Ik was zo verbrouwereerd ... Wat dacht ze dan ... dat hij een simpele verkoudheid had ofzo en manlief het overdreef???

Maar goed, hij heeft nu EINDELIJK een puffer met salbutamol en levocetricine. Hij heeft net 1 puf genomen en hij roept nu al dat het een verademing is.

14. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Nou jaaa!! Maar hij heeft toch bloedtesten etc gehad?
    Wel fijn dat hij nu in ieder geval gewoon de juiste medicatie heeft.
    Ik weet hoe het voelt om eindelijk weer normaal adem te halen. Toen ik voor het eerst zo'n aanval had en bij de HAP terecht kwam en ze me daar ventolin gaven, jeetje dan weet je pas echt wat benauwd zijn is!!
    Het voelt dan zo fijn om weer adem te kunnen halen.

Die levocetricine moet hij gewoon elke dag nemen, bij mij werk het t beste als ik het s avonds in neem:)

@Umm ook al is de allergie voor huisstofmijt minder, ik zou toch je huis zoveel mogelijk allergie proof maken. Je kan namelijk zo'n allergie verergeren in de loop der jaren.
    Beter nu iets doen dan als het te laat is:)

15. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hij ligt al sinds vanmiddag 4 uur te slapen ... hij is even wakker geweest om te eten, maar daarna is hij weer in slaap gevallen. Hij slaapt ook anders, ademt rustiger in zijn slaap. Ben zo blij met die puffer, dit was wat ik wilde voor hem. Even rust voor hem, zodat ook de spray zijn werk kan doen.

Maar ja, het bevestigd wel weer mijn idee over de HA. Aardige artsen, maar weten duidelijk niet wat ze doen. Ik vroeg ook al hem wat hij in vredesnaam had gezegd afgelopen vrijdag, maar hij heeft toch duidelijk aangegeven dat hij extreem last had van zijn allergie.

16. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    #56 RoIn, 9 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2016
    Dit dus. En zo'n onderzoek kan vaak ook via de huisarts (mijn werk :p overigens worden wij opgeleid en nageschoold door longartsen).

Daarnaast heeft hij mogelijk met een reden de neusspray gekregen. Zit zijn neus vaak verstopt? Dan kunnen zijn longen juist daardoor zo reageren. Komt veel voor.

Ik denk dat de huisarts zo zijn redenen heeft om hem dit te geven, niet direct aan afschepen denken.

Verder lees ik dat je man nu geholpen is. Fijn! Hopelijk komt er na bezoek aan de longarts en puffer die hij trouw gebruiken gaat waardoor hij niet meer zo benauwd wordt en geen salbutamol/vertolin meer nodig heeft. Eigenwijze kerels..:cool:

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ongetwijfeld dat die neuspray ergens voor is, maar het lostte
    zijn acute probleem niet op. Nu wel overigens want uiteindelijk heeft hij alsnog de juiste medicatie gekregen nadat haar duidelijk werd dat ze toch wel aan een allergie dacht (en mijn klomp weer brak). En het mij weer duidelijk werd dat ik vaak toch niet verkeerd zat met mijn kritiek op de HA.

Zijn longen reageren op de huisstofmijt(allergie), die zijn hoofd laten ontsteken. Ik vind ademen wel een zodanige eerste levensbehoefte dat ze daar echt wel meer naar had kunnen en MOETEN kijken. Zeker als die spray al 2 keer eerder bewezen niet heeft gewerkt. Ik vind het nogal wat om maar te zeggen "hap nog maar een weekje naar adem, daarna zal het wel beter worden". Het eens sluit het ander niet uit namelijk qua medicatie.

18. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Eens hoor, ik heb hetzelfde als jouw man. Daarnaast is het dus mijn werk. Maar 'eigenwijs als jouw man is' had hij een longfunctieonderzoek niet af moeten slaan :). Dan had de arts namelijk direct de juiste medicatie voorgeschreven (een langwerkend luchtwegverwijdend middel met daarnaast een cortico wrs.)
    Ventolin is kortwerkend en verhelpt (zoals je zelf ook al eerder zei) de oorzaak niet.

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hij heeft er niet om gevraagd en het is hem niet aangeboden ... beiden zijn fout imo ;)

Ik vind het wel ronduit storend dat de HA dit heeft getackeld alsof hij een extreme neusverkoudheid had ofzo ... anders had ze gisteren niet aan de telefoon de opmerking gemaakt 'nou, dat klinkt dan toch als een fikse allergie' - dat stoort me zo. Dit had al zoveel eerder opgelost kunnen worden, en zou de spray wellicht al veel eerder zijn werk hebben gedaan ...

20. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik vind het vreselijk slordig vsn jullie H.A hoor!! Bij mij is bekend dat ik ernstige allergieën heb en als ik benauwd ben, in zo'n mate dat ik naar adem moet happen en niet normaal kan praten dan verwacht ik wel de juiste medicatie.
    voor het zelfde geldt zakt zijn saturatie en dan??
    Ik zou dit zeker aangeven de volgende keer als je je h.a spreekt hoor!! Echt slordig gewoon.
    Gelukkig gaat het beter met je man! Overigens las ik ergens dat het hooikoorts seizoen ju al vegonnen is door de zachte winter dus we kunnen onze lol op 😩

Deel Deze Pagina