Medische bevalling versus verloskundige bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Buurvrouw31, 23 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Je kan ook niet echt kiezen voor een medische bevalling. Of je hebt een medische indicatie en loopt bij het ziekenhuis of je hebt geen medische indicatie en loopt bij de verloskundige. Je kan wel altijd zelf kiezen of je thuis of in het ziekenhuis bevalt.
    Als je bepaalde pijnstilling wil gebruiken of er bepaalde complicaties zijn wordt je medisch, maar dat is dan iets waarbij de verloskundige je overdraagt aan het ziekenhuis en dus niet zo zeer een keuze voor medisch of niet medisch.
     
  2. Line85

    Line85 Bekend lid

    27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen en ik vond het echt heel fijn. Zou het thuis niet eens willen. Ik had een eigen kamer in het geboortecentrum en ik werd ingeleid. De verloskundige was een ontzettend lieve vrouw. Echt zo’n moederkloek. En samen met de verpleegkundige was het gewoon gezellig. Ook al deden ze meer bevallingen die avond, ik heb nooit het gevoel gehad dat ik een nummer was. Ik beviel overigens met een ruggenprik. De bevalling ging heel snel & op het eind ben ik helaas toch aan de binnenkant uitgescheurd. Ik moest gehecht worden op de OK. Nu verloor ik al veel bloed tijdens de weeën... Thuis had ik alsnog naar het ziekenhuis gemoeten. Mocht ik nog een keer zwanger zijn dan wil ik weer in het ziekenhuis bevallen.
     
  3. Buurvrouw31

    Buurvrouw31 Actief lid

    4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Dat is niet helemaal waar. Ik had een medische indicatie vanaf 20 weken. Tot 30 weken bij gynaecoloog gelopen. Inmiddels is situatie wat verbeterd waardoor gynaecoloog mij zelf heeft gevraagd wat ik wil. We hebben toen voorlopig gekozen voor een combinatie van zowel controles bij vk als bij gyn. Volgende week wordt mijn situatie opnieuw beoordeeld. Als ik een grensgeval blijf dan beslis ik mee over de keuze vk of gyn bevalling. Dat hebben zowel vk als gyn mij toegezegd.
     
  4. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    919
    903
    93
    Ja, zo ging het bij onze eerste ook.
     
  5. RachelleNM

    RachelleNM Fanatiek lid

    19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Er zit een verschil tussen klinisch en poliklinisch. Klinisch bevallen is altijd in het ziekenhuis, want dan heb je een medische indicatie. Je bevalt dan met het dienstdoende personeel van dat ziekenhuis.
    Je kunt ervoor kiezen op poliklinisch te bevallen. Je bevalt dan met je eigen vk, maar wel in het ziekenhuis. Als je dan alsnog, om welke reden dan ook, medisch wordt, is de eindverantwoordelijke de dienstdoende gyn van het zkh.

    Uiteindelijk heeft het allemaal te maken met verantwoording en vooral met de verzekering ;)
     
  6. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Dat klopt niet hoor.

    Bij de 1e was ik in de eerste instantie niet medisch, maar wel onder behandeling bij de gyn vanwege ons voortraject. Tijdens de bevalling werd het medisch ivm fluxus.

    2e onder behandeling van VK, maar vanwege de fluxus bij de 1e moest ik in het ziekenhuis bevallen maar dit mocht gewoon onder begeleiding van mijn eigen VK.
     
  7. Koektrommel

    Koektrommel Fanatiek lid

    15 feb 2017
    1.511
    1.100
    113
    Vrouw
    Hoeft niet hoor. Ik had een medische indicatie maar was gewoon bij de verloskundige. Ook gewoon bevallen met verloskundige. Echter heb ik daar niet zelf voor gekozen maar was dat een beslissing van de verloskundige. Ik heb er nog nooit van gehoord dat je zelf kan kiezen voor een medische of een niet medische bevalling.
     
  8. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik ben 3x medische bevallen.
    En heb me nooit een nummertje gevoeld.
    Ja ik zag veel verschillende gezichten maar ik vond dat ook niet zo erg.
    Ik had overal een stem in en alles werd in goed overleg gedaan.

    Ik kijk er met een goed gevoel op terug.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  9. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Mijn ervaring is juist andersom. Thuis vertrok de vk steeds weer na 5 minuten (effe vliezen doorprikken, oke doeiii), in het ziekenhuis was er constant iemand bij. En anders binnen een paar tellen na het drukken op de noodknop.

    Juist doordat ik bij de eerste bevalling niet in de gaten werd gehouden, is het misgegaan (Met mij, niet met baby). Bij de tweede moest ik poliklinisch bevallen, maar ik wilde ook niet anders..
     
  10. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Dat is toch wel a-typisch denk ik. Beetje vreemd vd vk!
    Ik ken juist veel moeders die op de noodknop drukten maar er kwam niemand, paar x bijna zelf met man bevallen.. in ziekenhuis! En zelf ook, bij noodknop gebeurde niks hoor.

    Zelf had ik dat ook laatst met zoon op kinderafdeling. Had met spoed de verpleegkundige nodig, heb uiteindelijk maar de telefoon vd afdeling gebeld om ze te pakken te krijgen.
     
  11. Zoranya

    Zoranya Bekend lid

    31 jan 2017
    783
    488
    63
    Bij mijn eerste ben ik ook medisch geworden ivm hoge bloeddruk en ingeleid met 38 weken. Ik kijk hier met een heel fijn gevoel op terug. Ja, door de duur (28 uur vanaf start inleiding) heb ik veel wisselend personeel gezien, en op een gegeven moment had ik 5 mensen rondom mijn bed staan, maar de verpleegkundigen waren superlief en mij interesseerde het totaal niet meer wie er bij waren. Ik heb mijn eigen verloskundige dus totaal niet gemist.

    Nu voor de tweede merk ik dat ik angst heb het ziekenhuis niet tijdig te halen. Ik wil absoluut niet thuis bevallen (lijkt mij echt vreselijk, vooral ook omdat als er iets is, je alsnog naar het ziekenhuis moet, ik wil daar zijn waar medisch personeel is!). Ben dus ook bang dat het allemaal veel te snel gaat bij de tweede, mijn man niet op tijd daar is en ik alleen ben....
     
  12. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Kan wel, er is dan sprake van een overlegsituatie. Meestal is de wens van cliënt dan doorslaggevend in het verhaal.
     
  13. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Exact zo ging mijn laatste bevalling ook.
    Hartstikke fijn geweest.
     
  14. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik heb een medische bevalling gehad maar had 2 vk's (door shiftwisseling) van t ziekenhuis die allebei superlief waren. Vooral de laatste kan ik me nog steeds herinneren na 7.5 jaar.
    Daarnaast verschillende verpleegkundigen die ik me niet echt herinner, maar waren wel ondersteunend, geinteresseerd etc (vond ik trouwens bloedirrirant in die fase haha). Uiteindelijk gyn nodig die er weer een gyn in opleiding bij had. Die gyn was n man en net een olympisch coach, weinig sympathie.
     
  15. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.806
    113
    Hier precies zo. Bij de oudste ook medisch bevallen en ze gingen er prima mee om. Aardige mensen, heel relaxed en ze luisterde goed.
    Ook deze keer moet ik medisch bevallen en ik verwacht geen rare dingen. Altans niet van het personeel.
     
  16. Juun012

    Juun012 Bekend lid

    30 jun 2017
    797
    275
    63
    Vrouw
    Ik ben 3x ingeleid maar heb mij nooit een nummer gevoeld!

    er is bij ons ziekenhuis juist 1 vpk per verloskamer en dat is het vaste gezicht voor die dienst, geldt ook voor klinisch verloskundige. Ik ben altijd binnen 1 dienst bevallen dus had nooit meer dan 1 gezicht gezien.
    Bij mijn laatste bevalling was mijn eigen moeder erbij en man. Klinisch verloskundige was te laat, ze geloofde niet dat ik van 6-10 cm kon zijn gegaan in een half uur tijd. Is toch gebeurd en daar heeft ze excuus voor aangeboden, gelukkig ging alles prima. Ik had het niet anders willen doen en heb ook niet de verloskundige gemist eigenlijk :rolleyes:
     
  17. Lara123

    Lara123 Actief lid

    27 okt 2013
    160
    42
    28
    Noord-Holland
    Ik zou zeker voor je eigen vk gaan.
    Ik heb 2 medische bevallingen gehad en wil dat echt niet meer. Bij de 2e was het ook duidelijk merkbaar dat mevrouw haar dienst er op zat en ik toch wel op een ongunstig tijdstip beviel. En zo nog meer dingen. Als je de keuze hebt zou ik het dus zoveel mogelijk ij eigen handen houden en dat gaat bij een praktijk vk nu eenmaal beter dan bij een medische bevalling.
     

Deel Deze Pagina