Loondienst, ZZP, WAZO en WW

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Mexxy, 8 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mexxy

Mexxy Actief lid

1 feb 2014
    231
    0
    0
    werkzaam als pedagoog, coach en leidster
    Amstelveen
    Goedendag,

Ik heb een vraag over de behoud van een aanvullende uitkering.

De situatie:
    Ik werk momenteel (vast) in loondienst, en ontvang nu tijdens mijn zwangerschapsverlof een WAZO.
    Wegens bezuinigingen op het werk is er verplicht gedeeltelijk ontslag aangevraagd voor alle werknemers. Omdat de wet zwangeren goed beschermd, zal voor mij dit gedeeltelijk ontslag pas 6 weken na mijn verlof ingaan.
    De ontslaguren zouden dmv een ww-uitkering gedurende een bepaalde periode aangevuld kunnen worden, met bijhorende regels zoals sollicitatieplicht.

Om het gat in mijn salaris op te kunnen vangen wil ik graag een eenmanszaak beginnen (ZZP'er, parttime ondernemer, webshop, zoiets).

Nu de vragen:
    Als ik mij nu (in mijn verlof) als eenmanszaak bij kvk inschrijf, krijg ik dan nog wel een aanvullende ww uitkering om de ontslag uren van de loondienst te compenseren?
    Of wordt er ook naar de inkomsten van de eenmanszaak gekeken?

Als de aanvullende ww uitkering blijft, blijft de sollicitatieplicht dan ook?

Alvast bedankt voor de reactie!

Mexx

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mexxy,

Je hebt je vraag over de invloed van het starten als zzp-er op je huidige en eventuele toekomstige uitkering hier en via twitter gesteld.

Mijn collega heeft op een deel van je vraag al via twitter al geantwoord dat inkomsten of werkzaamheden als zelfstandige geen invloed hebben op je WAZO.

Wel is het zo dat alle uren die je nu besteed aan je zelfstandige werkzaamheden invloed hebben op het recht op WW-uitkering na je verlof. Het hoogste aantal uren dat je als zelfstandige in een week werkt, wordt gezien als vervangend werk voor de uren die je werkloos bent geworden. Voor deze uren krijg je blijvend geen WW-uitkering meer. Je bent immers die uren niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Hoeveel je hebt verdiend als zelfstandige in die uren is hierbij niet van belang.

Voor het deel dat je eventueel WW-uitkering gaat ontvangen heb je inderdaad ook een sollicitatieplicht.

Actuele informatie over het korten van zelfstandige werkzaamheden op de WW-uitkering vind je hier

Ik wens je nog een fijn verlof toe.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina