Medische geheimhouding geschonden, waar melden?

Discussie in 'De lounge' gestart door 1981Mama, 16 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.038
    15.634
    113
    Nabij Utrecht
    Maar je hebt wel luistervinkje gespeeld.

Niks mee doen dus. Je overdrijft echt enorm is mijn mening. Die "toko-arts" heeft niks verkeerd gedaan.

Madelie vindt dit leuk.
  2. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Dit dus.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.092
    3.875
    113
    Precies. Waarom zou je daar geheimzinnig over doen en het niet eerst zelf bij de desbetreffende persoon melden? Wie weet was diegene zich er totaal niet van bewust en kan hij/zij er in het vervolg rekening mee houden of wat aanpassen.
    Een klacht indienen kan altijd nog als je niet serieus wordt genomen.

4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik ga het niet verder specificeren ivm herkenbaarheid. Ik heb absoluut geen luistervink gespeeld, toen ik me bewust was van wat ik hoorde heb ik er alles aan gedaan om de rest niet meer te horen. Er was geen mogelijkheid om direct in te breken in het betreffende gesprek.

Als ik naar een gynaecoloog ga en ik lig met m'n benen in de steunbeugels dan ga ik niet specifiek vragen of de deur op slot zit en of ik niet gefilmd word etc. Ik ga ervan uit dat mijn privacy gewaarborgd is, en dat er geen beeld of geluid wordt uitgezonden in de wachtkamer of in het koffiehoekje van het personeel.

Ik ga het bij de instelling zeker aangeven wat er gebeurd is, maar gezien hoe ze verder met zaken omgaan verwacht ik niet dat ze iets door melden aan een externe instantie als dat wel de bedoeling zou zijn.

Bedankt voor degenen met een serieuze reactie :)

5. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dat is in deze niet noodzakelijk lijkt me. Het zal hooguit bij een visitatie ingezien kunnen worden.

6. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.446
    1.843
    113
    Mijn vraag was ook serieus. Waarom ga je naar een praktijk waar je jezelf niet prettig voelt? Ik begrijp dat echt niet?

7. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Nee het is juist zo dat ze het NIET door een dunne muur door gehoord heeft.

8. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.745
    1.073
    113
    Foutje

Evanesco vindt dit leuk.
  9. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Mijn fout te snel gelezen.

Evanesco vindt dit leuk.
  10. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Je dient je klacht in zoals iedere andere klacht in de zorg: je bespreekt het bij de instelling, indien onvoldoende bij de geschillencommissie en indien onvoldoende bij de tuchtrechter. Alleen dat eerste lijkt me hier van toepassing gezien de mildheid van het probleem. Je weet ook niet precies hoe het gelopen is dat jij e.e.a. kon horen. Ik had laatst een patiënt die mijn kamer uit liep, deur halfopen, en dan over zijn SOA begint incl alle symptomen. Gezegd de deur even dicht te doen en weer te komen zitten. Kreeg ik een week later een brief binnen dat iemand het onbehoorlijk vond dat ik mensen in de wachtkamer mee had laten luisteren :confused: Dat deed die patiënt toch zeker zelf? Er is meestal een redelijke uitleg voor dit soort dingen, iedere zorgverlener is er van op de hoogte dat dit niet mag/kan.

Lovely83 en wendy339 vinden dit leuk.
  11. paula1984

Dit dus.
    Ook een zorgverlener is mens. Wat naar dat je een brief moest krijgen hierover.

12. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.875
    4.131
    113
    Ik snap het niet helemaal...je hebt een telefoongesprek opgevangen van een arts met een voor jou onbekend persoon, maar wel de naam en andere gegevens gehoord....
    En je gaat het vergelijken met een situatie bij de gynaecoloog waarbij je met je benen wijd ligt? Dat heeft toch niks met elkaar te maken?

Je hebt gelijk hoor dat het niet gepast is dat iemand zo'n gesprek kan horen, maar soms is de situatie nou eenmaal zo (zoals bij bijvoorbeeld de apotheek of balie vd huisarts of tandarts).
    Maar ik vind op basis van de info die je wèl geeft, je erg overdrijft hierin en ik vind de vergelijking die je maakt ook niet in verhouding.

amdaa vindt dit leuk.
  13. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.632
    2.405
    113
    Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het een slechte ontwikkeling, dat mensen met dit soort dingen te mondig worden. Het levert ontzettend veel stress op voor de ander, geen wonder dat er steeds meer mensen met Burnouts komen!
    Ik heb zelf zes jaar in de zorg gewerkt en ontzettend veel personeel gezien, en vrijwel iedereen die ik heb gezien proberen zijn best te doen. Dat wil niet zeggen dat er wel ruimte voor verbetering is, maar meteen maar alles overal melden draagt in mijn ogen weinig bij aan het totaal plaatje van kwaliteit

Simba1992, wendy339 en paula1984 vinden dit leuk.
  14. paula1984

Mooi gezegd.
    Natuurlijk mag je als patiënt waakzaam zijn voor echte misstanden in de zorg.
    Ik heb met zoveel verschillende zorgverleners te maken gehad de afgelopen 5 jaar, maar op enkel incident na zitten ze stuk voor stuk met het belang van de patiënt voorop.
    Ja de ene assistent van de ha kan ik ook wel eens schieten, maar goed niet overal is wel wat.
    Een arts moet bijna bang worden wat,waar,wanneer,hoe en welke toon gezegd kan en mag worden.

Daarom in dit geval had vind ik ts gewoon op moeten staan en of de assistent ter plaatse aanspreken of indien ze er zo dicht bij zat zelf er naartoe kunnen stappen.

15. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Volgens mij reageerden de meeste met een serieuze reactie.

Of het volledig naar jouw wens was is wat anders ;)

xElles, Syane, Strandbal en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    @1981Mama

Zou je mij dan in pb antwoord willen geven?
    Ik probeer de situatie te begrijpen en daar een advies over te geven. Dat lukt me niet met de informatie die je nu gegeven hebt.

17. Overtherainbow

Overtherainbow Bekend lid

14 jan 2015
    783
    198
    43
    Je mag mij ook een pb sturen als je je tips wilt om je zorgen over de instelling ergens te melden.
    Alleen vind ik het belangrijk dat je daarbij niet over de rug van een arts gaat, voor wie het veel gevolgen kan hebben, terwijl dat niet je echte zorg is maar een optelsom van andere dingen.

18. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.038
    15.634
    113
    Nabij Utrecht
    En dat is wel wat ze wilt.
    Dit gebruiken om de "toko" te laten sluiten.

Overtherainbow vindt dit leuk.
  19. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Ik wil via pb ook wel meedenken. Ervaring in dit gebied

20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dus dat gesprek werd via een luidspreker uitgezonden in een andere ruimte waar jij zat?

Zo niet, is helemaal geen sprake van schending van beroepsgeheim en valt er niks te melden aan een externe instantie.

Je overdrijft enorm met je conclusies in relatie met wat je aan info geeft. En de vraag blijft waarom je zelf daar zit als de tent beter gesloten mag worden

olleke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina