Hoe breed is je baarmoedermond?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door MamaChantal, 14 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    Bij de 20 weken echo zag ze dat mijn placenta 1.4 cm (?) Over mijn baarmoedermond lag.
    Hiervoor krijg ik met 30 weken opnieuw een echo.
    maar hoe breed is je baarmoedermond?
    Ligt hij er ver over heen of maar een klein stukje?

Zou dit ook al mijn vroege harde buiken en pijn kunnen veroorzaken?

Heb al hoger risico op vroeggeboorte (oudste is met 33.3 geboren, jongste met 33.5 maar met 31 wk geremd) Heb al veel pijnlijke harde buiken en nu dit er ook nog bij.
    lees hier op het forum "doem scenarios" door de placenta die er dan deels voor ligt (bloedingen, vroegtijdige weeën) en begin nu wel beetje bang te Worden dat ik hierdoor nog meer risico op vroeggeboorte heb.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Mamachantal,

de palcenta ligt niet zozeer over je baarmoedermond, als wel over je binnenste kanaaltje van je baarmoedermond. Dat is 1-2mm normaal gesproken (het is de gesloten binnenste ontsluitingsring zeg maar). Van die opening heb je idealiter de placenta meer dan 2 cm vanaf liggen. Bij jou ligt de placenta er nog een stukje overheen. De meeste placenta's trekken met de groei van de baarmoeder mee omhoog en verdwijnen zo van de opening. Een enkele blijft wel over/op/te laag bij de uitgang liggen en die bevalling zullen gecontroleerd door het ziekenhuis moeten verlopen. Mocht de placenta in een enkel geval nog steeds over de uitgang liggen bij de bevalling, wordt het een keizersnede.
    Nu is het bij jou natuurlijk wel goed om het goed in de gaten te houden wetende dat jij mogelijkerwijs weer vroeg bevalt.
    Ik weet niet in hoeverre een voorliggende placenta an sich een vroeggeboorte opwekt (mij niet direct bekend), maar inderdaad is de kans op bloedingen wel wat groter en ik zou me kunnen indenken dat dat gerommel wee-activiteit zou kunnen veroorzaken. Goed dat ze bij 30 weken al checken bij je ipv de landelijk aanbevolen 32 weken.
    Je kunt er dus niets aan doen en weet dat de meeste placenta toch nog optrekken. Maar het blijft afwachten tot die tijd helaas.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina