Dilemma, roken in mijn bijzijn.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Inge1988, 21 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inge1988

Inge1988 Lid

17 okt 2012
    89
    0
    6
    NULL
    NULL
    #1 Inge1988, 21 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 feb 2013
    Hallo

Ik zit met het volgende: ben over aantal weken uitgerekend.
    Ons kindje is aan de kleine kant. Liet tot een paar weken geleden nog een afbuigende groeicurve zien, hiervoor naar de gynaecoloog geweest.

Nu is het zo dat bij mijn schoonfamilie stevig gerookt word. Ook door een vriendin van me.
    Bij mijn schoonfamilie heb ik subtiel aangegeven dat ik het nu niet prettig vind als ze roken in mijn bijzijn. Ben zelf 1 keer in een andere ruimte gaan zitten. Toch blijven ze dit doen. (in hun eigen huis, in mijn huis mag niet worden gerookt)
    Mijn schoonmoeder en schoonzus hebben beide gewoon gerookt in de zwangerschappen. En vinden dus al snel dat ik me aanstel. Hun zien er geen kwaad van in....
    Weet niet zo goed wat ik ermee moet. Volgende week hebben we een verjaardag bij de schoonfamilie, en weet gewoon dat de helft van de mensen daar flink zal gaan zitten roken.
    Zal ik thuis blijven? Stel ik me aan? Ons kindje heeft al enorm veel kans op een te laag geboortegewicht.. Dit weten ze.

Graag jullie eerlijke mening.

Groetjes Inge

2. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik weet niet of je echt kunt zeggen dat een kindje meer kans heeft op een lager geboortegewicht als je zelf niet rookt.

Maar dat je het niet prettig vindt, is logisch. Echt gezond zal het ook niet zijn voor je kindje.

Ik zou mooi die verjaardag skippen. Zeggen dat je ziek bent of zo ;)

3. Charis87

Charis87 Niet meer actief

Ik vind het ook niet fijn voelen als er bij mij in de buurt gerookt wordt, dus als mensen er geen rekening mee willen (of kunnen natuurlijk, had laatst een groot feest van m.n nichtje en daar kwamen 50 man, dan hoeven ze echt niet voor mij allemaal naar buiten) houden, dan kom ik gewoon niet! En als je t vervelend vind om te zeggen dat je niet komt omdat er gerookt wordt, dan zou ik zeggen dat ik me niet lekker voel. Ik heb gezegd dat ik misselijk wordt van de rooklucht en daardoor heeft eigenlijk iedereen begrip voor de situatie!

4. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Mijn schoonouders konden zich er deze zwangerschap wel in vinden maar toch met enige terughoudendheid. Mede denk ik omdat ik de vorige zwangerschap wel heb gerookt (geen excuses voor mogelijk, klaar)
    Nu ben ik gelijk gestopt met roken en uit de rook gebleven. In oktober hadden we de verjaardag van oma, bij oma thuis. Daar wordt stevig gerookt;) Ik had van te voren bij mijn schoonouders al aangegeven dat ik daar een beetje tegenop zag. In eerste instantie zeiden hun ook, dat het oma's huis is en als zij het goed vindt ze daar vrij in is. Daar ben ik het volledig mee eens. Maar goed, ik ben er vrij in om de keuze te maken om dan niet te gaan!

Sindsdien wordt elke verjaardag er rekening mee gehouden en steekt men in mijn bijzijn geen sigaret op.

Bij onze dochter werd sowieso al niet gerookt totdat ze op bedje ligt te slapen. Dan slaapt ze in de slaapkamer van mijn schoonouders en dat is boven. Daar maak ik geen probleem van.

Spreek het uit! Ik zat er erg mee, maar mijn man die mij steunde en het in vertrouwen nemen van mijn schoonouders hierin heeft de lucht volledig geklaard. Roken bij de kinderen of een zwangere vrouw is geen issue meer.

5. bibinijmegen

bibinijmegen Fanatiek lid

6 apr 2012
    2.254
    1
    0
    mijn gezinneke
    ik zou je vriend er wat van laten zeggen en als je zelf niet prettig bij voelt moet je gewoon lekker thuis blijven

6. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Jammer dat ze hier geen rekening mee houden!
    Je kunt de mensen in hun huis helaas niet verplichten rekening met je te houden maar een beetje schoonouder zou even buiten of uit het raam roken.
    Hier heeft iedereen altijd rekening met me gehouden, echt heel lief van ze.

Ik zou ook niet naar die verjaardag gaan als ik jou was, je voelt de de hele dag/avond niet fijn en daar help je niemand mee.
    Kan je vriend niet met zijn ouders praten?
    Hoe gaat het straks als de kleine er is?

7. Inge1988

Inge1988 Lid

17 okt 2012
    89
    0
    6
    NULL
    NULL
    Mijn vriend geeft me eigenlijk wel gelijk. Maar vind het 'zeikerig' om er wat van te zeggen. M'n schoonouders hebben al meerdere kleinkinderen. Ze roken dan niet in hun bijzijn, maar wel in hetzelfde huis, in alle ruimtes. (gaan in de keuken staan als de kleine even in de kamer is of op bed ligt) ik vind dat ik hier niets van kan zeggen, het is hun huis.. Maar wil eigenlijk ook niet dat mijn kindje net zoals ons helemaal naar rookt stinkt als we thuis komen van een dagje oppassen.
    Wil gewoon weten hoe andere hiermee omgaan omdat ik me een aanstellerd voel, lijkt wel alsof ik de enige ben die het onrespectvol vind om te roken in het bijzijn van een zwangere? Is toch niet raar dat ik er moeite mee heb? Zoals ik al zei, helemaal omdat het misschien voor ons kindje nog extra slecht is aangezien hij/zij geschat word op een (te) laag geboortegewicht.

Dankjullie voor reacties.

8. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Van een middagje meeroken zal de baby echt niet krimpen. Dus.wat dat.aangaat reageer je overtrokken

Oplossing is simpel: gewoon zeggen. Zelf, niet je vriend laten doen. En als het niet helpt weggaan of niet gaan. Ook als het gaat om oppassen: als je er een probleem mee hebt, niet aanbeginnen.

9. Escal

Escal Fanatiek lid

12 aug 2009
    3.441
    0
    0
    limburg
    ik vind het niet aanstellerig maar kan wel begrijpen dat hun in hun eigen huis roken. als jij dat niet wilt is dat uiteraard goed (voor jou en de kleine) maar ook jou keuze, dus ik zou gewoon aangeven dat ik niet kom, als ze vragen waarom zou ik persoonlijk ook eerlijk zijn en gewoon zeggen dat je het in jou sitatie niet verstandig vind om ergens naar toe te gaan waar wordt gerookt. is in mijn ogen gewoon iets wat gezegt kan worden zonder verwijten te maken van weerskanten.
    alvast succes met de bevalling!

10. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    Ik zou ook lekker niet gaan. Lekker voor je eigen gezondheid en die van de kleine kiezen!

11. Apenijn

Apenijn Bekend lid

17 dec 2012
    741
    0
    0
    Aangeven dat je niet naar de verjaardag komt omdat er gerookt wordt.
    ik ben al vanaf m'n geboorte astma patiënt- en zelfs sommigen van mijn eigen familie weigerden te stoppen met roken wanneer ik binnen kwam. (of ik nu aan de prednison zat, uit het ziekenhuis kwam of gewoon normaal rondhobbelde, het interesseerde ze geen zier.)
    als jij vindt dat je er last van hebt, dan ga je niet.
    en dan ben je daar gewoon eerlijk in.
    Je hebt er last van. Dus je ziet ze de volgende keer weer bij je thuis.

simpel! niets om over te liegen. (en iedereen weet nu anno 2013 wel dat roken in het bijzijn van zwangeren- en/of kleine kinderen niet gezond is!)

12. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Als ik heel eerlijk ben: je wil nu alles doen om je kind een zo goed mogelijke start op de wereld te geven. Door (mee)roken krijgt je baby meer koolstofmonoxide binnen en dus minder zuustof.Dit remt weer de groei. Elke sigaret is is er 1. Helaas weet je nooit of die ene sigaret wel of geen schade aan zal richten: het blijft een kans. Maar zo werkt het met alles tijdens de zwangerschap. De een rookt en drinkt en krijgt een gezond kind, de ander eet 1 keer iets verkeerds en het is mis.
    Mijn opa heeft vele jaren gerookt en is in goede gezondheid 90 geworden. Mijn vader rookt ook (al vele jaren) en heeft hartproblemen door het roken, hij moet nog 60 worden....

Je geeft je kindje de beste kans door alle schadelijk dingen te vermijden. Enne, wees eens eerlijk: straks leg je je baby toch ook niet in de kamer waar men aan het roken is? Waarom nu dan wel?
    Je voelt je zelf er al niet prettig bij: ik zou gewoon niet gaan. Als ze vragen waarom niet dan kan je altijd de situatie uitleggen.
    Kom wel voor jezelf op, straks moet je dat ook voor je kindje doen (of eigenlijk nu al)!

13. SuusD

SuusD Fanatiek lid

8 jan 2013
    3.004
    3
    38
    niet gaan! het kan voor je ongeboren kind schadelijk zijn...

14. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Hier staat wel dat meeroken tijdens de zwangerschap ook slecht is voor je baby. http://www.loketgezondleven.nl/settings/gezonde-gemeente/roken/cijfers-en-feiten/risicogroepen/Default.aspx

Nu denk ik ook wel dat 1 middagje niet zoveel schade zal aanrichten. Maar wellicht ben je veel vaker bij je schoonfamilie terwijl ze roken? Je komt gedurende de zwangerschap vast niet alleen op die verjaardag bij je schoonfamilie?

Ik zelf vind roken sowieso al smerig, nu ik zwanger ben kan ik niet eens meer in de supermarkt staan achter iemand die naar rook ruikt. Ik word er echt misselijk van.

Mijn schoonouders roken ook. Gelukkig sinds een paar maanden niet meer in huis. Anders zou ik eisen dat ze niet binnen roken als mijn kindje straks bij hun is. Ook niet in een andere ruimte of onder een afzuigkap. Niet alleen vanwege zijn gezondheid. Zo sneu als de kleine naar rook stinkt en al z'n spulletjes (knuffel, maxi cosi, wipper, jasje etc.) ook. Daar gaat je zwitsalbaby!:(

Maar ja, ik ben een zeikerd qua roken! En dat mag ik lekker zijn! ;)

15. Inge1988

Inge1988 Lid

17 okt 2012
    89
    0
    6
    NULL
    NULL
    @ cizmo
    Bedankt voor de link. Zal het eens aan m'n vriend laten lezen.
    Gemiddeld zit ik ongeveer 5 uur per week in de rook.
    Moet zeggen dat het me nu steeds meer stoort. Het roept een irritatie op, wat voorheen minder was. Als ons kindje er straks is en hij/zij ruikt enorm naar de rook na een dagje oppassen ga ik er wel wat van zeggen.. Kind vraagt er ook niet om!

Tuurlijk is 1 middagje in de rook zitten niet schadelijk voor je kind. Maar je denkt ook niet: 1 wijntje kan geen kwaad? ( gek genoeg is dat wel bizar als zwangere vrouwen drinken, maar roken kan wel?) heb zelfs ooit gehoord dat je beter 'n glas alcohol kunt nemen dan een sigaret. Maar mensen praten graag in het voordeel van hun verslaving....

16. sabrina2

sabrina2 Niet meer actief

In ieder geval vind ik het erg goed dat je hiermee bezig bent! Het laat zien dat je de gezondheid van je kind erg belangrijk vindt en dat is niet iets om je bezwaard over te voelen, maar daar moet je juist trots op zijn. Door het te benoemen (desnoods vaker) bij je schoonfamilie gaan zij er waarschijnlijk ook meer over nadenken. Beter voor jou, je kinderen, en eigenlijk voor de hele familie.
    Hier nog een website met wat meer informatie over roken en meeroken:
    Zwangerschap en roken - Aandoeningen - dokterdokter.nl

5 uur per week passief roken/meeroken is best veel, gezien je eigenlijk helemaal niet in die situatie zou mogen worden 'gedwongen'. Uiteraard, wat mensen in hun eigen huis doen moeten ze zelf weten, maar ze mogen het jou niet kwalijk nemen als je giftige stoffen voor je (ongeboren) kinderen vermijdt. Sterker nog, zouden ze moeten toejuichen! Zelf kunnen ze waarschijnlijk niet stoppen door de verslaving. Maar uit het feit dat ze weglopen als er kinderen bij zijn laat toch ook zien dat ze beseffen dat het erg slecht is en dat ze dat eigenlijk zelf ook niet willen. En wat betreft het oppassen: rook blijft heel lang dicht bij de vloer hangen, dus extra schadelijk voor kleine kinderen, die ook nog eens longetjes in de groei hebben en veel sneller ademen dan volwassenen.

Succes met je acties en complimenten voor jou!

17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Helemaal mee eens!

Als een middagje in de rook nu geen kwaad kan, dan kan het dus ook absoluut geen kwaad om je baby straks een middagje in de rook te leggen........want waarom dan niet in de rook, maar nu wel? Omdat het nog in de baarmoeder zit? Meeroken is zelfs dan schadelijk.

18. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik zou niet gaan, ben ook niet naar huizen geweest waar werd gerookt tijdens mijn zwangerschappen.

En over het roken als de kleine op bed ligt: de schadelijke deeltjes uit sigaretten blijven 24 uur door de lucht zweven. Heel effectief dus....

19. Flammy

Flammy Lid

29 aug 2012
    66
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou eerlijk aangeven dat iedereen zijn/haar eigen keuze mag maken of er gerookt wordt op hun verjaardag. En jij hebt de keuze om wel of niet te gaan. Zolang je duidelijk bent kunnen ze niets anders doen dan dat accepteren. Over het oppassen: als je weet dat er gerookt wordt in het bijzijn van je kindje dan ben jij degene die je kindje aan bloot stelt. Je hoeft er niet voor te kiezen dat ze oppassen.

20. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou niet gaan. En ook duidelijk maken dat je dat ook niet zal doen als je kindje is geboren. Jammer dat er nog steeds zoveel mensen zijn die zo dom doen...

Deel Deze Pagina