mee bemoeien of niet?

Discussion in 'De lounge' started by Gwen81, Jun 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,815
    3,343
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Nouja, misschien overbodig, maar ik denk dat alles afhangt van de toon waarop je het brengt en de manier waarop je het zegt, of het als bemoeienis gezien wordt.
    Zonnebrand aanbieden zou een goede zijn. Of een soort van 'hebben jullie dit ook altijd? ' en dan 'wat verbranden kinderen snel he.. als ik z'n rug zie... bij mij (of m'n man/kind) gaat het ook altijd zo snel.
    Als je iets op jezelf betrekt of als herkenning gebruikt, voelt het vaak minder aanvallend vind ik...

2. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Oh, ik bemoei me altijd met van alles, hoor :) Maar bedoel het wel goed en probeer het op zo'n manier te brengen dat het niet vervelend klinkt.
    Met verbranden zou ik dus ook zeker iets hebben gezegd! Weet zelf helaas maar al te goed hoeveel pijn je daarvan kan hebben, dus zie het bijna als morele plicht om te checken of de ouder in kwestie zich ervan bewust is. :)

(vind het overigens ook geen probleem als iemand mij ergens op wijst: juist fijn, want je kunt nu eenmaal niet alles meteen zelf zien)

3. penelopea

penelopea Bekend lid

Jul 31, 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ik zou zeker wat gezegd hebben! Als hij al zo verbrand was en dan ook nog stug in de zon bleef, dan zal hij 's avonds een pijn hebben gehad zeg!
    Je kan toch gewoon heel vriendelijk vragen of ze een beetje zonnebrand willen lenen of zo?

4. grietje

grietje Fanatiek lid

Oct 16, 2009
    1,918
    0
    0
    Ik zou vriendelijk vragen of hij soms zonnebrand wil lenen, als je het op de goeie manier brengt zal iemand vast niet boos worden.

5. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Dat is wel een goeie ja.

6. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Dat kan :)

7. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    2,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kindermishandeling is natuurlijk een beetje een zwaar woord in dit geval, maar ik voel me idd wel een beetje schuldig achteraf.
    Misschien omdat ik alleen was (nouja zonder andere volwassene) dat ik er niks van durfde te zeggen. Maar ikben bv ook iemand die voorzichtig tegen iemand zegt dat zijn labeltje uit zijn kleding hangt.(o.i.d) Terwijl dat eigenlijk nergens over gaat.
    Waar ik ook nog aan dacht gisteren was dat ik laatst een meisje van zo'n 1,5 jr in de buggy zag met een haarspeldje in haar mond. Haar moeder was aan het afrekenen bij de kassa en had niks in de gaten.
    Dus toen heb ik er wel even wat van gezegd en kreeg een dankbare reactie.
    Nou daar denk ik dan in vervolg maar aan.
    Nogmaals bedankt voor de reacties dames!
    Erg fijn!
    Groetjes Gwen

8. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik zou er ook niets van durven zeggen...en me achteraf ook schuldig voelen.

Kan me al helemaal voorstellen dat het m'n dag zou verpesten want ik zou er de hele tijd zitten twijfelen of ik wel of niet iets zou gaan zeggen en me dan zenuwachtig maken...;)

9. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik zou het ook zeggen hoor. wel iets vriendelijks in de trant van joh hij word wel heel rood.

gister bij de waterspeeltuin liep er een kindje (denk 2 ofzo)
    die had hele blauwe lippen en handjes.

ik heb er toen ook wat van gezegt dat meisje was echt tot het bot koud

10. Syl72

Syl72 Bekend lid

Mar 14, 2008
    817
    176
    43
    Sorry, het kwam er een beetje te fel uit. Ik ben vroeger zelf vaak verbrand, dus ik voelde haast weer letterlijk die pijn toen ik het las en als jij erger kon voorkomen was het toch wel fijn voor dat kindje geweest. Volgende keer beter toch? Goed gedaan van dat haarspeldje!

11. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Je kan inderdaad gewoon zonnebrand aanbieden. Maar waarom zijn we toch altijd zo bang voor een reactie? Natuurlijk moeten we ons bemoeien als we dingen zien die niet verantwoord zijn! Onze ogen sluiten en niks zeggen is het makkelijkst, het vermijden van. Maar kom op, we kunnen niks meer van elkaar hebben! We zijn eenmaal mensen en maken dagelijks fouten. Waarom zo moeilijk doen?

Een tip, als je het zo moeilijk vind om het te zeggen, waarom zeg je dat dan ook niet erbij? Dan ben je transparant. "sorry, ik vind het lastig en een een beetje vreemd om te doen omdat ik niet als een bemoeial over wil komen, maar ik zie dat uw zoontje erg verbrand is. Kan ik u wat zonnebrand aanbieden?"

Laten we nu geen drama's maken van het aanspreken op gedrag van andere mensen. Wordt er een beetje allergisch van dat we zo ons kop in het zand steken....

12. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113

Als je het vriendelijk zegt is er niks mis mee toch? Zoals Athina het heeft geschreven zou ik het ook doen.

Dit soort dingen kunnen helaas gebeuren hoor en als diegene dat bot reageerd heeft ie pech, ligt het aan diegene maar niet aan jezelf.

Maar zoals ik al zei, je kunt het best vriendelijk brengen. Zoals het zwartgedrukte vind ik niet vriendelijk, maar eerder sarcastisch.

13. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen hoor, maar ik zou gewoon vragen, wilt u misschien een beetje zonnebrandcreme gebruiken van ons, het viel me op dat uw zoontje nogal rood is.

Als ik die vader was en iemand zou tegen me zeggen, joh, zou je hem niet eens een shirt aantrekken? Zou ik daar denk ik niet zo best op reageren, komt wel erg betweterig over ;)

14. allwoman

allwoman VIP lid

Jan 29, 2008
    5,589
    0
    0
    bezig bijtje
    vriendelijke mensen hoe gaan we er mee om?;)
    Ik zou me er niet zo druk om maken,je bedoeld het toch goed?
    gewoon vragen of hij een beetje zonnebrand wil gebruiken.

15. Angel1980

Amen! ;)

16. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    4,181
    0
    36
    Ik hou er ook niet zo van om met ander mans zaken te bemoeien.
    Maar in dit geval had ik er wel wat van gezegt, misschien dat die man het zelf niet door had (alhoewel dat ik dat wel raar zou vinden )
    Maar ik had er wel wat van gezegt denk ik.

17. Tamale

Tamale Niet meer actief

Ben het helemaal met je eens, en vind dat je een heel goed voorbeeld noemt!

18. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

Aug 19, 2006
    3,079
    1
    0
    drenthe
    ik zou er denk ik na lang aarzelen ook wat van gezegd hebben hoor, idd soms hebben moeders/vaders het ook niet in de gaten.
    en als er negatief op gereageerd wordt, laat je het gewoon.

19. ik had er direct al iets van gezegd
    wat kan mij het schelen al wordt ik kwaad aangekeken, of zeggen ze tegen mij, waar bemoei jij je mee

het kind staat bij mij voor op
    verbranden is zooo pijnlijk...

20. Angel1980

Thanks ;)

Share This Page