baby van 3 weekjes oud voeding en ontlasting

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door lisa333, 9 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lisa333

lisa333 Actief lid

11 jul 2011
    208
    0
    16
    beste mevrouw,

Onze dochter is 3 en een halve week oud en kan moeilijk van haar ontlasting afkomen. Zo om de 4 dagen 1 keer poepen lijkt me vrij weinig toch?
    Ze krijgt gedeeltelijk FV en BV. Van de BV kwam ze namelijk niet goed genoeg aan, daarom zijn we ook over gegaan op FV.
    ze krijgt ong. 6 voedingen per dag, en dit is ons schema:

1. BV + 60 cc FV na
    2. FV 90 cc
    3. FV afgekolfde melk 90 cc
    4. FV 90 cc
    5. BV + 60 cc
    6. FV afgekolfde melk 90 cc
    ik laat haar bij BV drinken uit 1 borst, ong. 15 minuten.

is dit voedingsschema goed? ze weegt nu 3710 gram en is 51 cm
    haar geboortegewicht was 3390.
    Is het combineren van FV en BV zo goed? En krijgt ze zo voldoende? Soms huilt ze namelijk wel een tijdlang tussen de voedingen door. We gebruiken dan een speentje om haar zuigbehoefte te bevredigen, of kan het ook honger zijn?

Tevens vraag ik me af of haar ontlasting dan wel voldoende is.

Sorry voor al mijn vragen en alvast heel erg bedankt voor het antwoord en een fijne pasen!

Groetjes, Lisa,

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Lisa,

Je kindje mag met dit gewicht 675 ml flesvoeding per dag drinken. Je mag dus ook iets meer geven. Het kan geen kwaad dat je kindje 1 keer in de 4 dagen ontlasting heeft, dat komt zeker vaker voor. De darmpjes zijn volop in ontwikkeling, de ontlasting kan dan na verloop van tijd ook regelmatiger komen.

Groetjes Eveline

3. lisa333

lisa333 Actief lid

11 jul 2011
    208
    0
    16
    Beste Eveline,

Bedankt voor je reactie
    Mag ik vragen hoe je aan de berekening van 675 ml voeding per 24 uur komt? ik snap niet zo goed wat ik moet aanhouden vandaar.
    en 6 voedingen per 24 uur zijn ok bij een baby van 4 weken?
    De verhouding FV en BV is in orde? of is dit voor haar darmpjes ook niet goed om de ene keer BV en de andere keer FV te geven?

En de ontlasting is dus niet erg bij een kleine baby van bijna 4 weken oud? ok dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken...
    Als we haar soms savonds temperaturen, dan komt er ineens een poepaanval haha. het lijkt wel of ze zonder deze methode niet van haar ontlasting afkomt..
    We gebruiken ook sap simplex druppels. Is dit aan te bevelen bij darmkrampjes? vind het namelijk beetje vreemd dat je deze druppels bijna niet verkrijgen kunt, maar bij een enkele apotheek vandaar.

Bedankt voor het beantwoorden van (al)mijn vragen!

Groejtes, Lisa

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Lisa,

Op de verpakking staat bij het gewicht van je kindje als het goed is 5 voedingen van 135 ml, dat komt overeen met 675 ml flesvoeding totaal. Je mag dat verdelen over 5, maar ook over 6 voedingen. Het is een maximale hoeveelheid en een kindje dat naast de flesvoeding borstvoeding drinkt kan zeker ook minder dan 675 ml flesvoeding drinken. De combinatie van borstvoeding en flesvoeding kan prima. De ontlasting is geen probleem. Sap simplex ken ik niet, dat kun je misschien even navragen bij je CB.

Groetjes eveline

Deel Deze Pagina