Over een tiental weken verwacht ik ons derde zoontje. Nu heb ik beide andere zoons nooit gedragen. De oudste had z'n sleutelbeen gebroken en ging dus steeds huilen (zak en doek beiden geprobeerd), bij de jongste de moed niet meer gehad. Nu vraag in me twee dingen af: In mijn hoofd is het ontzettend handig om naast een kleuter en een peuter je baby te dragen ipv een wandelwagen te gebruiken. Klopt dat? Of juist niet? En: het is dadelijk hoogzomer als de kleine komt. Is dragen dan wel zo fijn? En wat gebruik je dan? Vind doeken en altijd comfortabeler uitzien, maar dat knopen duurt me (en de twee andere kids) te lang. Bovendien lijkt het me warmer.
Ik draag met doek en draagzak. Moet eerlijk zeggen dat ik doek makkelijker vind. Even oefenen met knopen maar heb dr nu sneller in de doek als in de draagzak. Als je een doek wil kan je in de zomer het best een geweven doek nemen. Die stof is minder warm dan een rekbare doek. Er zijn verschillende materialen, ik vind zelf puur katoen het fijnst in de zomer. Je moet een doek en draagzak zien als een laag kleding. Dus zou je normaal een vestje of jas aandoen dan doe je dat dus niet als je draagt. Tot 30 graden kun je dragen, daarboven wordt afgeraden. Als je een draagzak gaat kiezen moet je opletten dat deze ergonomisch is. Dus geen babybjorn oid. Merken als manduca, tula, storchenwiege zijn ergonomisch ( en nog veel meer maar die weet ik even niet zo te noemen )
Ja hoor dat kan. Mijn zoontje is vorig jaar in de zomer geboren (het was toen echt weken lang boven de 30°) en ik heb hem bijna dagelijks gedragen. Natuurlijk beide niet te warm aankleden. Wat betreft draagdoek of draagzak, ik heb beide, maar draag meestal in de draagzak. (Persoonlijk vind ik het fijner). Ik heb er eentje van Bondolino, die hebben ook een light zomer versie. Ik heb trouwens wel de normale. Als je voor een doek gaat, het knopen is even wennen in het begin, maar ik heb mijn zoontje er nu in minder dan een minuut in.
Hier ook een baby, een peuter en een kleuter. En de doek is heel erg handig! Ik heb mijn handen vrij en ga makkelijker de deur uit. Als het warm is heeft mijn voorkeur een ringsling. Ik heb er 1 van linnen en deze draagt niet te warm. En deze hoef je niet te knopen, lekker makkelijk dus!
Ik draag mijn dochter ook. Of in een drager of in een doek. Doek vind ik fijner en sneller. Ik heb altijd katoen gehad maae vond het in de zomer bloedheet. Heb nu linnen..wat een verademing! Moet wel flink ingedragen worden (is in het begin stug) maar met die van Yaro valt dat best mee. Je hebt ook repreve, is ook koel met warm weer
Leuk dat je van plan bent om te gaan dragen! Het is inderdaad ontzettend handig, niet alleen thuis maar ook op het schoolplein of in de speeltuin. Een rekbare doek zou ik in de zomer afraden, die is erg warm. Idem voor een draagzak waar je de eerste maanden een insert nodig hebt (zoals Ergobaby, Tula), want dan heb je een extra warm kussen in de drager. Als je geen geweven doek wil knopen dan zou ik de Storchenwiege Carrier aanraden. Die is van geweven draagdoekstof gemaakt, maar heeft wel gewoon een heupband met klikgesp. Je kunt hem vanaf de geboorte zonder insert gebruiken. Een andere aanrader voor newborns is de Marsupi. Is een draagconsulent bij je in de buurt waar je na de geboorte een paar dragers kan proberen?
dragen is super fijn voor moeder en kind. niet alleen praktisch buiten, maar bijvoorbeeld ook tijdens buikkrampjes in huis. kind rustig en jij hebt je handen vrij. ik heb zelf een marsupi breeze (deze is ergonomisch) aangeschaft omdat ik in juni mijn zoon verwachtte. een hele fijne drager die heel snel om zit en van super dunne stof gemaakt is voor de zomer. een drager hoef je ook niet meerdere lagen om je heen te doen (in tegenstelling tot een draagdoek) en dat is bij hete dagen echt heel prettig.
Ik vind een doek ook veel relaxter dan een draagzak, zit veel lekkerder. Het is echt heel makkelijk, even oefenen maar dan kost een draagdoek knopen net zo veel/weinig tijd als een draagzak. je hebt speciale zomerdoeken, en trek je baby niet te veel aan In een draagdoek hoeven ze absoluut geen jasjes of extra lagen aan, de doek is een laag én ze worden warm gehouden door je lichaam.