Mee helpen op school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door BuffySummers, 3 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pri

Pri Lid

2 nov 2015
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de eerdere antwoorden niet gelezen no *dat ga ik zo doen*,maar mijn ervaring _ sinds ik thuisblijfmoeder ben- is inderdaad dat het allemaal wat soepeler loopt. Het contact met de andere moeders maar ook het contact met de leraar.Ik heb nu eenmaal meer tijd over,dus kan ik vaker helpen en ken ik ze beter (gelukkig doet dat niets aan de prestatie van de kleine ik).
    wel merk ik dat haar vrienden het leuk vinden en ook steeds enthousiaster worden om dingen met haar te doen, gewoon omdat ze mij beter kennen.
    Maar ik zou me er niet schuldig om voelen wanneer dit gewoon niet kan, er komt een moment wanneer hij of zij dat gewoon begrijpt.

2. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Maar je kunt het toch gewoon een keer proberen? Misschien is het allemaal niet zo zwart-wit als dat jij het nu ziet. Je doet het toch goor je kindje die op school zit?

3. lies276

lies276 Niet meer actief

Op de school waar mijn kids naartoe gaan is de ouderbetrokkenheid erg groot.
    Er wordt veel georganiseerd en van ouders wordt ook verwacht dat je meehelpt.
    Er zijn hier dus eigenlijk geen ouders die meer of minder helpen.
    Ik ben elke week meerdere keren op school te vinden om te helpen met allerlei activiteiten of klusjes.

4. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Nou eerlijk gezegd is het dat wel, anders zou ik dat niet zeggen;)
    Heel misschien ga ik vrijdag helpen bij de sportdag. Ik heb net de klassenouder gemaild en gevraagd wat ik dan precies moet doen en dat ik dus misschien wil helpen.:)

5. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Ik help ook regelmatig, ook al werk ik veel. Onze school verwacht het van alle ouders. Eerlijk gezegd doe ik het niet van harte, het kost me iedere keer een vrije dag. En vanaf volgend schooljaar heb ik 2 schoolgaande kinderen, nou het wordt dubbel zo gezellig...not.

Ik vind het belachelijk dat er zoveel van ouders verwacht, ik heb weleens geopperd om het ouderbijdrage te verdubbelen (of te drievoudigen, voor mijn part) en zo ouders die geen tijd hebben om te helpen, te ontlasten. Helaas denken veel ouders anders over, maar ik zou het heel graag willen afkopen

6. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Nou sorry maar mijn vrije dagen ga ik écht nooit van ze lang zal ze leven op offeren voor school.
    Ik ben best bereid iets te doen maar dat never nooit niet.
    Ik heb veel dagen al in de zomervakantie nodig en ik zou graag ook nog wel wat voor mezelf over houden of als mijn zoontje ziek is.

7. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Gelukkig heb ik een flexibele baan en hoef ik geen vrije dagen op te nemen als mijn kinderen ziek zijn. Dan werk ik gewoon thuis.

Maar ja, niet helpen is geen optie, op een gegeven moment word je erop aangesproken. We wonen in een wijk waar overwegend 2-verdieners wonen. De meeste ouders werken minimaal 32 uur, dus loop je tegen het probleem aan dat er weinig ouders zijn die zouden kunnen helpen.

8. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Tja ze kunnen me dan aanspreken wat ze willen maar ik doe het toch echt niet...
    Het is vervelend als er weinig tot geen hulp is dat begrijp ik maar ik ga gewoon geen vrije dagen opofferen.
    Ik werk zelf 2 dagen en een ochtend dus ben er ook 2 vrij, maar de meeste activiteiten plannen ze als ik moet werken.
    Dit heb ik ook al aangegeven, wat ze er mee doen moeten zij weten.
    Tegenwoordig moeten beide ouders gewoon vaak werken, anders heb je gewoon een probleem met hypotheek etc.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.177
    35.846
    113
    Ja, dat zou dan best, maar het houdt toch een keer op? Ik heb mijn vrije dagen hard nodig, mijn jongste moet vaak naar de oogarts en voor ziektes moet ik ook vrije dagen opnemen. Ik heb wel eens een vrije dag opgenomen om mee te helpen en uitgerekend die dag was mijn jongste elk kwartier aan het overgeven. Als het niet kan, kan het niet.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.177
    35.846
    113
    Mee eens dus. Vind het ook raar, ik denk dat er heel veel ouders vrij zijn op woensdag en vrijdag, toch plannen ze hier altijd uitjes op de dinsdag of donderdagochtend. Dan moet je dus een hele dag vrij nemen. Als ze het nu nog in de middag zouden plannen. Maar hier werken volgens mij veel moeders niet.

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik moet dan wel op woensdag werken, maar op maandag en vrijdag ben ik altijd vrij. Dan heb ik alle tijd en als ik de activiteit dan leuk vind heb ik in ieder geval de keus nog om te helpen.
    Leesmoeder had ik zo graag gewild maar dat is op dinsdag en dan moet ik werken. Ik mag best een keer een dag ruilen, maar als ik dat elke keer moet doen vinden ze dat echt niet leuk op mijn werk.

12. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik help aardig wat mee op school. In de schoolbieb, met rekenen bij mijn oudste dochter , als klassenmoeder bij mijn jongste dochter en met schoonmaken en uitjes ben ik er ook vaak bij. Ik zit ook in de MR. Vaak zijn het ook dezelfde ouders die helpen. Denk dat veel ook geen tijd hebben en ik heb dat wel, dat is handig. Ik vind het ook leuk om te doen en de meiden vinden het ook gezellig als ik er ben.

Ik begrijp van sommige scholen wel dat ze helaas een verplichting moeten stellen mbt hulp. Anders kan er niks gedaan worden.

@ts lastig zeg als het zo gaat en ook zeker niet leuk. Hier wordt gewoon een mailtje rond gedaan. Hier voel ik ook geen kliek. Ik ben benieuwd wat je terug krijgt op je mail. Je moet je natuurlijk ook welkom voelen, dat begrijp ik goed.
    Ik heb ook niet het idee dat de leraren aardiger tegen mij zijn als tegen de andere ouders.

13. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Je kunt ook vragen of ze misschien op maandags of vrijdags iemand willen als leesmoeder? Heb ik ook gedaan.

Ook ik ben ma/vrij vrij maar ook dan hebben ze hier uitjes of voorbereiden van het eea.

14. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik help vrijwel nooit op school. Ik vind het niet leuk, kan ook niet zo goed met andermans kinderen overweg. Bovendien werk ik 4 dagen. Op mijn vrije dag zou het misschien kunnen, maar ik mag dan de jongste niet meenemen en ik ga niet nog weer extra oppas voor hem regelen.

In de kleuterklassen ging ik soms mee op een uitstapje en ik hielp altijd mee de klas schoon te maken aan het eind van het jaar. Maar dat hoeft nu even niet, omdat ik geen kleuters meer heb. Komt volgend jaar wel weer, denk ik, haha.

Ik merk hooguit dat andere moeders wat beter bevriend zijn met elkaar en de juffen, maar dat maakt mij persoonlijk niet uit. Ik hoef ook niet bevriend met ze te zijn.

15. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ik help niet zoveel mee. Vooral omdat ik fulltime werk en veel activiteiten nou net niet op mijn mama-dag vallen. De school is vaak ook vrij kortdag met klusjes. Of er even Paasversiering gemaakt kan worden voor over drie dagen. Of wie er over twee dagen Kerstbrood kan verzorgen (gemaakt he, niet gekocht). Tja, jemig...

Er zijn wel activiteiten die ik doe in de klas, maar vergeleken met andere moeders is het miniem. En ik heb toch wel een beetje het idee dat je erop aangekeken wordt. Of op zijn best "er niet bij hoort" als je minder meehelpt. Niet door de juf, hoor, maar door de andere moeders. En ook niet dat ze het recht in je gezicht zeggen, maar meer iets dat ik voel.

Ik vind het niet zo nodig om bij mijn kind in de klas te zitten. Af en toe is prima, maar het moet wat mij betreft vooral háár wereld zijn. Ik wil weten of het veilig en leuk is, of ze goed leert... ik hoef niet 3x per week mee te doen met allerhande klusjes.

Maar goed, misschien snij ik mezelf in de vingers, want de mama's die meedoen kennen elkaar beter, en hun kinderen spelen buiten school dus vaker samen. En dan valt onze meid misschien buiten de boot.

Of misschien ligt het niet zo aan meehelpen, maar ben ik gewoon een beetje afstotelijk :p

16. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    @zilvervosje nou je bent vast niet afstotelijk hoor hahah. Maar hier is het niet zo dat de kindjes van de mama's die veel helpen meer met elkaar spelen. Mijn zoontje speelt wel veel met dezelfde kinderen, maar dat komt gewoon omdat zij elkaar liggen.

Ik heb vanmorgen voor het eerst geholpen en had gelijk al spijt:).
    Het begon er al mee dat de juf die nu op de groep staat niet wist dat ik kwam helpen, daarna kwamen we aan op het veld, had ik geen groepje toegewezen gekregen...
    Ik zei dus ook dat ik dat wel apart vond, aangezien ze ouders te kort hadden.
    Uiteindelijk met een andere moeder wel een groepje begeleid, maar bleek dat de moeder die dat groepje zou hebben, nog bij de kleuters was.
    Mijn zoontje zou bij mij zitten, maar ook dit was het geval niet, evenals andere kinderen die graag bij hun vader of moeder wilden.
    Het waren verder simpele, maar leuke spelletjes (zaklopen, steltlopen, tijgeren, touwtrekken etc), dus ook niet iets wat prestatiegericht zou zijn ofzo.
    Er was ook geen vast moment waarop er even wat werd gedronken, maar iedereen moest maar drinken halen als ze dorst hadden. Er was aan de ouders ook niet gezegd dat er koffie of thee was, vond ik ook vreemd.

Ik weet ook niet of ik dit met de juf moet bespreken, want ik sta al bekend als zeikerd:):):) (met mijn vriend samen, maar die komt nooit op school ivm zn werk).

17. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Ik ben net als jij niet goed met kinderen, en vind het ook echt niet leuk om te helpen. En heel veel dingen zijn als ik aan het werk ben. Ik zou bv best willen rijden als ze ergens heen moeten met de auto, maar ik ga/kan er geen vrij voor vragen (vaak komen ze er een week van tevoren mee, dan kan ik niks meer).
    En ik heb thuis nog een klein meisje zitten, en ik ga niet voor haar oppas regelen zodat ik kan helpen.
    Maar gelukkig zijn er hier altijd veel moeders (en een enkele vader) die wel heel graag helpen.
    Maar dat zij aardiger gevonden worden merk ik niet zo, maar daar let ik ook niet zo op.

18. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Ik heb 2 dagen in de week vrij dinsdag en vrijdag. Op die dagen help ik als nodig. As dinsdag bv schoolreisje, ga ik met oudste dochter mee. Binnenkort rij ik nog een keer naar een excursie.
    Maar ik ga er niet snel vrij voor vragen, al kan dat meestal wel op mijn werk.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.928
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij mij zit het wat anders in elkaar: ik ben juf en onze oudste zoon zit bij ons op school. Dus ja, ik ben daar vrij regelmatig te vinden. ;)
    Op de dagen dat ik niet werk, ook wel als hulpmoeder trouwens. Maar dat is voor mij allemaal wat minder 'spannend' natuurlijk.

Ik kan dus ook als juf reageren op een deel van de vraag of juffen hulpouders aardiger vinden. Er zijn inderdaad veel hulpouders die ik aardig vindt. Maar er zijn (af en toe) ook hulpouders die ik niet aardig vindt. 't Zijn net mensen... en wij trouwens ook ;) Maar dat ik mensen aardig vindt, betekent dat niet dat ik ze aardiger vindt.
    Het is zoals Flutterby al zegt: met ouders die je vaker ziet heb je vaak wel wat makkelijker / meer informeel contact omdat je elkaar wat beter kent. Aan de andere kant is het ook wel zo, dat als het iemand is die je niet zo prettig in de omgang vindt, dat je dat dan tijdens oudergesprekken ook weer even moet scheiden. Dan zit je toch allebei net weer even met een andere pet op.
    Dus ik vind ouders die vaak helpen niet per se aardiger. Wel heb ik misschien iets meer een mening over ze. Ouders die ik minder goed ken, zijn gewoon 'neutraal', beetje meer professioneel. Met ouders die je wat vaker ziet is het contact soms wat anders om dat ik beter kan inschatten of er bijvoorbeeld ruimte is voor een grapje tussendoor.

20. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ik als juf vindt de ouders die helpen echt niet perse aardiger, ik ken ze alleen iets beter, dus weet wat beter waarover te kletsen. Maar ik heb heus niet perse een voorkeur voor ouders die helpen.

Ik werk zelf en heb 2 kleintjes die niet op school zitten, dus ik heb nog nooit geholpen bij de oudste. Dat komt misschien over 3,5 jaar als ze allemaal op school zitten wel. Maar voorlopig nog niet.

Deel Deze Pagina